Podcast: Od hippies se můžete nakazit. Pocitem svobody

Petr Vizina Petr Vizina - za podpory: Logo GHMP 2
7. 12. 2022 18:30
"Lidé přicházejí zasmušilí a odcházejí nakažení. Pocitem svobody," líčí účinky výstavy Paradise Lost její kurátor Martin Řezníček. Dvaašedesátiletý producent, kameraman a pedagog FAMU ji s kolegy připravil pro Galerii hlavního města Prahy. V Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí potrvá do 8. ledna.

Přehlídka nabízí černobílé fotografie pořízené zkraje 70. let minulého století v komunitě hippies na Havaji. Mladičký fotograf John Wehrheim tehdy získal důvěru jejích členů, většinou rovněž Američanů, kteří tam žili daleko od války ve Vietnamu či atentátů na prezidenta Johna Kennedyho a kazatele Martina Luthera Kinga. V příznivém podnebí si vystačili s málem oblečení nebo bez něj, bydleli v korunách stromů, bez aut a elektřiny rybařili a surfovali.

Že jsou nyní snímky havajských hippies vystavené právě v Česku, je částečně dílem náhody. Osmadvacetiletý slovenský student FAMU Adam Ligas se před časem také odjel "ztratit" do stejných míst. Pracoval v tamních restauracích jako kuchař nebo číšník a na ostrově strávil dohromady rok, během nějž se seznámil nejen s autorem fotografií Johnem Wehrheimem, ale také několika pamětníky.

Podcast s Martinem Řezníčkem a Adamem Ligasem si můžete poslechnout zde:

"Vnitřně jsem taky hippie. Osmdesátá léta v Československu pro mě byla nejtemnějším časem. Člověk něco chtěl, měl vizi, ale nebylo možné ji naplnit," vzpomíná kurátor Řezníček. "Vnější omezení byla tak striktní, až jsem měl pocit, že se pohybuji v bahně a nemůžu udělat krok. Bylo to k nežití. O hippies si však naši komunisti z nějakých důvodů mysleli, že jsou levičáci, takže filmy, které jim byly věnované, tolerovali. Pro mě ale byli hippies hlavně synonymem svobody," říká Řezníček.

Ani podstatně mladší Adam Ligas je ovšem nemá jen za historický termín. S lidmi, které na Havaji potkal, si živě spojuje pojmy jako otevřenost, ohleduplnost nebo solidarita. "Nikdy jsem se na hippies nedíval zvenčí, vždycky jsem měl pocit, že k nim patřím," přibližuje.

Ze stovky fotografií Johna Wehrheima si kurátor Řezníček zvláštním způsobem oblíbil snímek nazvaný Andy a Pat. "Z technického pohledu je nedokonalý, máznutý, neostrý. Ale pro mě má dynamiku na pomezí filmu. Je z něj cítit, jak vřelé to zachycené objetí je," vysvětluje.

Video: GHMP

Adam Ligas zase tíhne k portrétu osadníka, který si říkal Kung Fu Bill. "Byl členem komunity, zatímco jeho bratr, prokurátor, se snažil kemp zavřít. Dokonce si na tom vybudoval politickou kariéru. Přesvědčoval veřejnost, že hippies škodí. Chtěl se dostat k moci, proto se z nich snažil udělat veřejného nepřítele." A nakonec v úsilí uspěl. Docílil, že úřady komunitu po osmi letech její existence opravdu zlikvidovaly.

Vítejte u podcastu Na dotek, hosty Petra Viziny jsou dnes Martin Řezníček a Adam Ligas. K poslechu na platformách: Soundcloud, Spotify, Spreaker, Google Podcasty a Apple Podcasty.

 

Právě se děje

Další zprávy