Podcast Na dotek: Siao fotil čínské kapely a básníky, než jejich naděje přejely tanky

Petr Vizina Petr Vizina - za podpory: Logo GHMP 2
23. 12. 2020 18:00
Se teoretičkou umění Emmou Hanzlíkovou o černobílých fotkách z Číny 80. let, o obdivu k západním značkám i o klecích s mluvícími ptáky.

Čínský fotograf Siao Čchüan, ročník 1959, byl u všech důležitých událostí 80. let, které formovaly nezávislou uměleckou scénu v zemi. Zmapoval neoficiální historické mezníky uměleckých komunit v severních i jižních provinciích a stal se jejich přirozenou součástí.

"Fotoaparát byl dlouho nástrojem, který na čínském území ovládali především vyslanci koloniálních mocností, později se dostal do rukou čínské propagandy. V těch však nemohl zůstat navždy," vypočítává sinoložka Emma Hanzlíková čínskou historii přístroje, který u nás už považujeme za poněkud starodávný.

Podcast s Emmou Hanzlíkovou si můžete poslechnout zde:

Autorka průvodního textu k výstavě Siao Čchüana v Galerii hlavního města Prahy vysvětluje, jak fotografie čínských umělců 80. let číst. Obraz má vždy několik významových vrstev.

"Uvědomoval si, že žije v době přelomu, a fotil lidi, kteří podle něj měli v budoucnu něco dokázat," poznamenává Hanzlíková k portrétu básníků z cyklu Naše generace, na němž autor pracoval od poloviny 80. let. "Vidíme skupinu mladých básníků na fotce z bambusového háje. Z obrazu vystupuje kontext staré Číny. V tomto parku měl svoji chýši básník Tu Fu, jehož u nás známe z Mathesiových překladů Zpěvů staré Číny - básnické sbírky, kterou četly naše babičky."

Tank Man - ikonický snímek fotografa Jeffa Widenera.
Tank Man - ikonický snímek fotografa Jeffa Widenera. | Foto: Reuters

Čína je země paradoxů - obyvatele vedené komunistickou stranou pohání touha po západním značkovém zboží, především nejmodernějších telefonech. Na on-line generaci zahlcenou vlnami informací ale doléhá cenzura a její hlavní plod - zapomnění.

Když Emma Hanzlíková během studia v Číně zveřejnila v den výročí masakru na náměstí Nebeského klidu na sociálních sítích status "Tchien-an-men 25 let", mysleli si její spolužáci, že má narozeniny a slaví je na ústředním pekingském náměstí. Ikonickou fotografii Tank Man, zachycující osamělého muže, jak čelí 5. června 1989 tankům, mladí lidé v Říši středu neznají.

Vítejte u podcastu Na dotek. Hostem Petra Viziny je tentokrát sinoložka Emma Hanzlíková, autorka průvodního textu k výstavě fotografa Siao Čchüana v Galerii hlavního města Prahy. K poslechu na platformách SoundCloudSpreakerGoogle PodcastsSpotify i Apple Podcasts.

Podcast Na dotek Petra Viziny

Na dotek Petra Viziny

K poslechu zde na platformách SoundCloud, SpreakerGoogle PodcastsApple Podcasts i Spotify.  

 

Právě se děje

před 58 minutami

Biker Cink si v Novém Městě zopakoval čtvrté místo z úvodu SP

Biker Ondřej Cink dojel v závodě Světového poháru v cross country v Novém Městě na Moravě čtvrtý, stejně jako před týdnem v úvodu seriálu v německém Albstadtu. S velkým náskokem dnes zvítězil Brit Thomas Pidcock.

Cink se na domácí trati držel od začátku v popředí, a přestože se mu vzdalovaly medailové pozice a jel dlouho osamocený, dokázal udržet cenné čtvrté místo. Na Pidcocka měl ztrátu přesně dvou minut.

před 1 hodinou

Vrtulník zasahoval u nehody na dálnici D11. Úsek už je průjezdný

Nákladní vůz najel odpoledne na 51. kilometru dálnice D11 ve směru na Prahu do vozidla silničářů. Při nehodě utrpěl jeden silničář zranění, na místě zasahoval vrtulník. Dálnice byla v místě nehody asi 30 minut uzavřena, řekla mluvčí hasičů Dagmar Zemanová. Provoz byl obnoven před 17:00.

Auto silničáře při nehodě podle Zemanové srazilo. Nehoda se stala krátce po 16:00. Pětatřicetiletý muž utrpěl středně těžká zranění nohou a hlavy, letecky byl po ošetření převezen do královéhradecké nemocnice, řekla mluvčí záchranářů Petra Homolová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy