Podcast: Klid je politický postoj, říká muž, který fotí, jako by maloval

Petr Vizina Petr Vizina - za podpory: Logo GHMP 2
14. 7. 2021 18:00
S Jiřím Thýnem o nedostatečnosti fotografie, zacházení s díly zesnulých tvůrců i druhém životě socialistického sídliště Ládví.
Výtvarník a fotograf Jiří Thýn.
Výtvarník a fotograf Jiří Thýn. | Foto: Lukáš Bíba
Výtvarník a fotograf Jiří Thýn s autorem podcastu Na dotek Petrem Vizinou. | Foto: Lukáš Bíba
Jiří Thýn: Prostorová morfologie No.A_B0A6919, (zdroj: Hana Wichterlová, Kompozice, 1929), 2021, černobílá fotografie, 100x140 cm. | Foto: Jiří Thýn/GHMP
Jiří Thýn: Prostorová morfologie No.A_B0A6951, (zdroj: Hana Wichterlová, Kompozice, 1929), 2021, černobílá fotografie, 100x140 cm. | Foto: Jiří Thýn/GHMP
Jiří Thýn: Prostorová morfologie No.A_B0A6926, (zdroj: Hana Wichterlová, Kompozice, 1929), 2021, černobílá fotografie, 100x140 cm. | Foto: Jiří Thýn/GHMP
Jiří Thýn: Prostorová morfologie No.A_B0A6822, (zdroj: Hana Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, černobílá fotografie, 100x140 cm. | Foto: Jiří Thýn/GHMP
Jiří Thýn: Prostorová morfologie No.A_B0A6880, (zdroj: Hana Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, černobílá fotografie, 100x140 cm. | Foto: Jiří Thýn/GHMP
Jiří Thýn: Prostorová morfologie No.A_B0A6754, (zdroj: Hana Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, barevná fotografie, 100x140 cm. | Foto: Jiří Thýn/GHMP
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček
Snímek z výstavy Jiřího Thýna. | Foto: Tomáš Souček

Světlo používá místo tužky a v Galerii hlavního města Prahy právě představuje dílo inspirované prací sochařky Hany Wichterlové, která žila v letech 1903 až 1990. Ženy, jejíž tvorba reprezentuje meziválečný modernismus.

Výstava nazvaná Mlčení, torzo, přítomnost v úvodu představuje předmět fotografovy fascinace - objekty, které Wichterlová nazvala Portrét Vincence Makovského (1928), Kompozice (1929), Pupen (1932) a Pecka (1964). V dalších částech si pak Jiří Thýn od umělkyně půjčuje tvary i jejich vnitřní klid a originálně je rozvíjí pomocí fotografických a výtvarných technik.

Podcast s Jiřím Thýnem si můžete poslechnout zde:

"Prvně jsem práci Hany Wichterlové naživo viděl až na loňské výstavě Josefa Sudka pojmenované Fešandy ze šuplíků," vzpomíná Thýn. "Ze všech jejích věcí je cítit klid a soustředěnost," dodává.

Uměleckou výpůjčku, parafrázi či citaci považuje za eticky citlivé téma. "Co by na to řekla samotná Hana Wichterlová, nedokážu odhadnout. Zacházení s jejím odkazem je pro mě důležité a v našem nevyřčeném dialogu hrálo roli. Když jsem šel Pecku poprvé fotit, dlouho jsem před ní stál a ptal se v duchu autorky, jak bych to měl udělat. Co mě při tom napadalo, neumím popsat, ale záznam té emoce je teď vystavený v galerii."

Letos čtyřiačtyřicetiletý Jiří Thýn vystudoval fotografii na pražské UMPRUM a absolvoval stáž v ateliéru malířství na Akademii výtvarných umění. Působil také v umělecké skupině Ládví, která se snažila dát charakter stejnojmennému pražskému sídlišti z komunistických časů.

Vnitřní klid, který obdivuje u objektů Hany Wichterlové, je blízký i jeho osobnímu naladění.

"Když se člověk zklidní, věci kolem nabývají jiného významu," říká. Schopnost vidět je pak podle jeho přesvědčení spojená právě s uměním soustředit se a mlčet. "Klid je svým způsobem manifestací politického postoje," myslí si.

Vítejte u podcastu Na dotek, hostem Petra Viziny je dnes fotograf a výtvarník Jiří Thýn. K poslechu na platformách SoundCloud, Spreaker, Google Podcasts, Spotify i Apple Podcasts.

Podcast Na dotek Petra Viziny

Na dotek Petra Viziny

K poslechu zde na platformách SoundCloud, SpreakerGoogle PodcastsApple Podcasts i Spotify.  

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Běloruský soud poslal na rok a půl do vězení novináře, měl urazit prezidenta a policii

Běloruský soud poslal na rok a půl do vězení novináře Sjarheje Hardzijeviče, kterého shledal vinným z urážky prezidenta země a pomluvy dvou policistů. S odvoláním na Běloruskou asociaci novinářů o tom informovala agentura AP, podle níž je verdikt součástí represí, které běloruské úřady rozpoutaly proti nezávislým médiím a obhájcům lidských práv. Hardzijevič vinu nepřiznal, obhajoba se hodlá proti rozsudku odvolat.

"Nemám s těmito zločiny nic společného, nepokládám se za vinného," prohlásil u soudu ještě před vynesením rozsudku padesátiletý novinář, který nyní musí rovněž zaplatit odškodné policistům ve výši 2000 běloruských rublů každému z nich (přibližně 17 000 korun) a státu poplatek 174 rublů (1500 korun).

Hardzijevič skončil před soudem kvůli obviněním v souvislosti se zprávami v chatovací skupině v aplikaci Viber, kterou někdo loni smazal. Jeho obhájci požadovali, aby bylo obvinění staženo kvůli nedostatku důkazů a kvůli nemožnosti prokázat trestný čin, píše AP. Co konkrétně v údajně urážlivé zprávě zaznělo, nicméně agentura ani asociace nespecifikovaly.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

USA předaly Rusku seznam diplomatů, kteří musí opustit zemi

Spojené státy předaly ruskému velvyslanectví seznam 24 diplomatů, kteří musí do 3. září opustit zemi. V rozhovoru pro magazín National Interest to řekl ruský ambasador ve Washingtonu Anatolij Antonov. Z jeho vyjádření není jasné, zda požadavek Spojených států vyvolal nějaký konkrétní spor, napsala agentura Reuters. Podle agentury TASS diplomaté odjíždějí kvůli končícím vízům. Mluvčí americké diplomacie označil velvyslancovy výroky za nepřesné.

"Téměř všichni odjedou bez toho, aniž by byli nahrazeni, protože Washington náhle zpřísnil postup vydávání víz," uvedl Antonov a zároveň prohlásil, že ruské diplomatické mise ve Spojených státech jsou "bezprecedentně omezovány" a restrikce se podle něj stupňují.

"Američtí kolegové jsou v tomto ohledu vytrvalí a kreativní. Vyhošťování diplomatů se tu a tam děje pod za vlasy přitaženými záminkami. Loni v prosinci ministerstvo zahraničí jednostranně stanovilo tříletý limit pro dobu nasazení ruského personálu ve Spojených státech, které - pokud je nám známo - neuplatňuje vůči žádné jiné zemi," nechal se slyšet ruský velvyslanec.

Zdroj: ČTK
Další zprávy