reklama
 
 

Platónovo třetí oko táhne diváky nad stíny v jeskyni

22. 9. 2014 7:27
Kolektivní výstava Platónovo třetí oko v pražské Meet Factory nabízí osobité instalace jednoho z výkladů slavného filozofického díla – jeskyni jako vlastní představu o okolním světě.

Praha - Téma Platónova podobenství o jeskyni otevírá skrze nový výstavní projekt pražská MeetFactory. Devět současných umělců tvořících v Praze a Berlíně nastiňuje skrze osobité instalace jeden z výkladů slavného filozofického díla – jeskyni jako vlastní představu o okolním světě.

Z bezpočtu adaptací vybrala kurátorka Karina Pfeiffer Kottová tu velmi osobní. Autoři se zabývali vzájemným působením vlastní imaginace ve skutečném světě, jejíž svobodné užívání je pro umělce stěžejní. Realita a vize alegoricky představují světlo a stín, který podle podobenství vrhají spoutaní lidé v jeskyni pod září ohně.

„Tuto interpretaci, která mě zaujala jako možný klíč ke čtení aktuální výstavy, jsem objevila jak u harvardského specialisty na kognitivní a neurologické systémy, tak u autora ezoterického bestselleru. Jeskyní může být lidská lebka, v níž probíhá konstrukce okolního světa,“ přibližuje kurátorka.

„Zatímco vědec přirozeně tvrdí, že se z této jeskyně nemůžeme dostat a skutečný svět, který je kolem nás, lze vnímat jedině skrze jeho stíny ve vlastní hlavě, pro esoterika je východem z jeskyně tzv. třetí oko. To je zejména ve východní tradici považováno za mystickou bránu k mimosmyslovému vnímání.“

Ke konfrontaci představ a reality dochází nejen v myslích umělců, ale také při kontaktu uměleckého díla s galerií. V díle Alexandera Puškina speciální reflektor simulující denní světlo naráží na nažloutlé galerijní lampy. Osvícená hromádka suti, umístěná v torzu muzeální vitríny, je tak téměř fyzickým střetem záměru a neměnné skutečnosti.

Devět instalací ukazuje přirozeně odlišné imaginační procesy. Roman Štětina, letošní finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého, v galerii nainstaloval zrekonstruovaný monumentální závěs, původně umístěný v budově Československého rozhlasu v Plzni.

„Abstraktní geometrický potisk závěsu byl hlavním vizuálním stimulem posluchačů při schvalování rozhlasových her nebo testování nového zvukového vybavení,“ komentuje dílo Pfeiffer Kottová. „Prostorová konstelace připomíná situaci vězňů interpretujících stínové představení, které bylo i v Platónově pojetí obdařené zvukem.“

Skrze skutečné stíny pojala podobenství také dánská umělkyně Kirstine Roepstorff. Její kinetická světelná site-specific instalace je „hračkou ve velkém“. Stínohra schopná pojmout celou místnost evokuje okno skryté záclonkami, které venkovní denní nebo umělé světlo mění v pohyblivý snový obraz.

Výstava Platónovo třetí oko volně navazuje na projekt Metafyzika kázně, představený vloni v galerii Českého centra v Berlíně. Smíchovské pokračování každodennosti a idejí je otevřené do 26. října.

V přilehlé Galerii Kostka současně probíhá výstava Kathrin Köster s názvem ex plica in sepia mania. Německá umělkyně vnímá malbu jako základ pro obšírnější úvahy o prostorových vztazích a souvislostech tohoto média. Malba je v její práci základem objektových a architektonických zásahů a instalací, vznikajících v přímé reakci na určitý prostor.

Platónovo třetí oko. 11. září – 26. října 2014. MeetFactory, Ke sklárně 3213/15, Praha 5. Kurátorka: Karina Pfeiffer Kottová. Vystavující autoři: Matyáš Chochola (CZ), Alexandr Puškin (CZ), Annika Rixen (DE), Kirstine Roepstorff (DK), Pavel Sterec (CZ), Roman Štětina (CZ), Iris Touliatou (GR), Jaro Varga (SK), Sinta Werner (DE).

22. 9. 2014 7:27

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama