Otec hledal stopy po neandertálcích, syn tvořil. Připomíná je výstava Valoch & Valoch

Otec hledal stopy po neandertálcích, syn tvořil. Připomíná je výstava Valoch & Valoch
Její součástí je dětské hřiště…
… a potrvá do 27. srpna příštího roku.
Na snímku z výstavy Valoch & Valoch stojí kurátor Petr Ingerle u mamutího klu z Předmostí.
...
Foto: archiv Moravské galerie v Brně
ČTK ČTK
5. 10. 2022 18:00
Vztah mezi otcem a synem, respektive jejich obory archeologií a konceptuálním uměním, zkoumá nová výstava Moravské galerie v Brně. Zaměřuje se na dvě osobnosti. Karel Valoch byl nestorem moravské archeologie, zemřel v roce 2013. Jeho syn, dnes šestasedmdesátiletý Jiří Valoch, se věnuje umění jako osobitý tvůrce, kurátor i sběratel.

Přehlídka nazvaná Valoch & Valoch: Archeologie a konceptuální umění ukazuje nečekané styčné plochy, které lze mezi oběma nalézt. K vidění je v Pražákově paláci do 27. srpna příštího roku.

Jiří Valoch se sice nevydal v otcových stopách, archeologie však jeho život ovlivnila. S otcem se od dětství účastnil výzkumů. Pomáhal s dokumentací nebo u pásového přepravníku, jako brigádník na vykopávkách zakresloval nálezy. Trávil zde každé letní prázdniny. Prostředí jej inspirovalo. "Byl schopen vidět tam poezii, která se zrcadlila v jeho pracích," říká jeden z kurátorů současné přehlídky Miroslav Maixner.

Některé své umělecké akce Jiří Valoch později uskutečnil právě v Moravském krasu, kde jeho otec působil jako archeolog.

Výstava je široce pojatá. Tvoří ji jak archeologické nálezy Karla Valocha, tak ukázky synových prací a další tematicky související díla. Oba světy se prolínají třeba v dokumentaci archeologických nálezů, jež se formálně podobá dokumentaci happeningů a uměleckých akcí v krajině. Podobný je také systém skladování a třídění sbírek, ať už archeologických, nebo uměleckých. Do stejných depozitárních skříní kurátoři umístili skutečné archeologické nálezy i jimi inspirovaná umělecká díla.

"Konceptuální umění nemělo ambice vytvářet pouze sochy, ale akci, událost v krajině, kterou zdokumentovalo," poznamenává kurátor Ondřej Chrobák. "Dokumentovaly se i archeologické objevy a my tyto dokumentace porovnáváme. Zajímavé je, že Jiří Valoch fotografoval dokumenty z výzkumu tím samým fotoaparátem, kterým pořizoval svá umělecká díla," všímá si.

Návštěvníci uvidí také díla českých i zahraničních autorů, v jejichž tvorbě lze vysledovat paralely mezi uměním, prehistorií a archeologií, ať už v námětech, nebo třeba materiálu. Konkrétně jde o kresby německého malíře A. R. Pencka, grafiky Meret Oppenheimové zobrazující mytická zvířata, dokumentaci land-artových děl britského rodáka Richarda Longa nebo velkoformátové dílo Margity Titlové s otisky jejích vlastních rukou.

Součástí přehlídky v Pražákově paláci je rovněž prostor evokující jeskyni, kde předchůdci současného člověka nacházeli útočiště a vytvářeli některé prvotní formy umění. Karel Valoch v jeskyni Kůlna nalezl zlomek čelisti neandertálce, což bylo ve světovém měřítku jednou z nejdůležitějších událostí poválečné archeologie. V bezprostředním i vzdálenějším okolí téže jeskyně pak dvě dekády podnikal nejrůznější umělecké akce Jiří Valoch.

Základem výstavy se stalo zpracování rozsáhlého uměleckého archivu a sbírky Jiřího Valocha, které daroval Moravské galerii. Její první část instituce zpřístupnila online vloni. Hodnota daru se pohybuje v desítkách milionů korun, což z Valocha činí jednoho z největších současných donátorů umění v českém kontextu. Galerie plánuje zveřejnit na internetu přes 3000 děl.

 

Právě se děje

Další zprávy