Odcházení vyzývá k větší divadelnosti, říká Andrej Krob

Pavel Turek
23. 5. 2008 20:45
Havlovský režisér hodnotí premiéru

Rozhovor - Nová hra Václava Havla, která přichází po dvacetileté tvůrčí pauze, se stala nejostřeji sledovanou divadelní hrou roku. Podle prvních reakcí si ji premiérové publikum vychutnalo a odměnilo takřka čtvrthodinovým potleskem vestoje; deník Independent ji dokonce hned povýšil na evropskou divadelní událost roku.

Jedním z premiérových diváků byl režisér Andrej Krob, který proslul coby nejrespektovanější inscenátor Havlových her u nás. Sám připravuje Odcházení pro říjnovou premiéru v Klicperově divadle v Hradci Králové. 

"Jsem velmi potěšen, že z těch inscenací, které se po revoluci objevovaly na slovutných kamenných scénách, je tato nejlepší," komentuje hru v atmosféře všeobecného nadšení. 

Režisér Andrej Krob
Režisér Andrej Krob | Foto: Archiv

A.cz: Jaké byly vaše bezprostřední dojmy? Jaký jste měl pocit z inscenace a uchopení textu? 
Začnu zeširoka. Premiéra mě zastihla uprostřed příprav na vlastní Odcházení. Ale také vlastně uprostřed mého celoživotního havlování, protože v Divadle Na tahu jsem za poslední půlrok uvedl dvě premiéry: Havlovu Audienci i jeho málo hraný Protest. A k tomu máme s Divadlem Na tahu na repertoáru už dvanáct let Zahradní slavnost.  Takto vybaven jsem včera šel na představení. Navíc jsem byl v kontaktu s tou hrou už velmi záhy. Václav Havel ji dopisoval v Americe, vrátil se a oslovil několik lidí, aby se k ní vyjádřili; já byl mezi nimi. S tou hrou žiji od jara.

A.cz: A jaká tedy je?
Zdá se mi maličko jinačí, než na jaké jsem byl zvyklý. Václav Havel jako kdyby maličko odkrýval prostor pro divadlo jako takové, a pro režiséry zejména. Zdá se mi, že již tolik zásadně netrvá na pokynech, jak se mají jeho hry hrát. Nejobsáhleji byly sepsány třeba v Largu desolatu. Zde se vytvořil větší prostor pro výklad režiséra.

Předcházející hry byly o demonstraci myšlenky, ideje a zásahy byly většinou k neprospěchu přesně sepsaného textu. Odcházení vyzývá k větší divadelnosti. Radok se této příležitosti ujal a velmi obstál. Jsem velmi potěšen, že z těch inscenací, které se po revoluci objevovaly na slovutných kamenných scénách, je tato nejlepší. Publikum reagovalo velice vřele, už jsem  si přečetl první recenze a jsem velmi rád za ty dobré ohlasy. Sám jako divadelník mám třeba jinou zkušenost a budu i jinak k této hře přistupovat v Hradci, ale to je jiná otázka.

Hra Odcházení bývalého českého prezidenta Václava Havla měla premiéru
Hra Odcházení bývalého českého prezidenta Václava Havla měla premiéru | Foto: Reuters
Čtěte také:
Návrat dramatika Havla: jak přicházelo Odcházení
Recenze Odcházení: Havel neztratil cit pro absurditu

A.cz: Mluvíte o otevřeném textu, k jakým interpretacím tedy může zvát? Ironická fraška, teze o mechanismech slov a frází? 
Můj velmi subjektivní pocit, který bude mít vývoj i v dalším přemýšlení o hře, je ten, že jsem vždy z Havla cítil nadhled. A v této hře mi připadá, že jde o nadhled autora nad sebou samým, dělá si ze sebe trošku legraci.

Ale chraň bůh - první předpoklad je ten, že odpoutává postavy od takzvaných příkladů nebo inspirací. Samozřejmě Havla vždy okolí inspiruje, ale přílišné spojování postav s lidmi - ať už je to Klaus nebo Dáša Veškrnová - je velká chyba a nepochopení smyslu. Havlův nadhled má svoji dimenzi, půvab a lehkost; není to úder do vlastních řad.

Z Havlova Odcházení
Z Havlova Odcházení | Foto: Jaroslav Prokop

A.cz: Hodně se v souvislosti s Odcházením mluvilo o zkrácené době zkoušení.
Režisér Radok měl od začátku svou představu, co s hrou dělat, věděl,  jak na to. Nezaznamenal jsem, že by to bylo poznat. Měli na to šest neděl, já v Hradci taky komedie zkouším pět šest neděl, to je běžný čas. Ovšem problém je s přípravou předem - to se připravuje divadlo, scénografie. Možná měl Radok představu, že bude mít více času, ale profesionálně to zvládnul.

A.cz: Sledujete Havla několik desítek let, jak se jako autor změnil po té dvacetileté pauze? Vyzrál, nebo jeho slovník nasákl politickým prostředím?
Havel je mnohastylový, sděluje skutečnosti, v nichž se nachází. Když vezmete Zahradní slavnost, tak to je učebnice, jak zacházet s češtinou a textem, učebnice toho, jak vyprázdnit smysl a účelově nechat fungovat formu beze smyslu. To patří do čítanek a takhle obratně a nádherně by to dneska nikdo nedokázal napsat. V Odcházení Havel míň experimentuje, víc se zabývá věcí samou. Geniální hravost Zahradní slavnosti je nahrazena větší zodpovědností k tématu, což je logické, my sedmdesátníci už máme na věci jiný pohled.  

České divadlo má za sebou exhibice Petra Lébla, Vladimír Morávek je také představitelem postmodernistického divadelnění. A v tom, jak se v Odcházení objevují Havlové, Learové, Višňový sad, v tom chápu i smysluplné vyjádření postmodernismu. Vnímám to jako otevřený prostor, do nějž možno vpustit to, co inscenátor potřebuje, a to, v čem určité zaškatulkování bránilo. Tedy svoboda, která se nesmí zvrtnout ve formalismus. Nesmí to být samoúčelné, a to podle mne není. Hraje to ve prospěch věci.

Foto: Viktor Kronabuer

A.cz: První zahraniční inscenace Odcházení se bude konat v Londýně. Paradoxně možná tam se ukáže, jak může hra plně fungovat bez nánosu reálií a rozvášněných osobních postojů vůči autorovi. Jaké prvky si zahraniční režiséři ze hry vytáhnou?
Netuším, co budou akcentovat. Havlovy hry jsem coby režisér inscenoval od roku 1975 a za tu dobu jsem měl možnost vidět i mnoho záznamů ze zahraničí. A nikdy mě nezklamali. Třeba taková Asanace v Reykjavíku je podle mého soudu nejlepší Asanace, jaká kdy byla. Pokoušení v Londýně dělala Royal Shakespeare Company a také to bylo v pořádku. A nejen proto, že šlo o zakázaného autora. Krucifix, vždyť i v Japonsku se ty hry hrály a vytáhli si z nich to obecné. Vždyť také, co mohli vědět o našich poměrech? Vůbec nemám strach ze zahraničních inscenací, režiséři jistě vědí, do jaké míry dokáže Odcházení oslovit jejich publikum. Rock'n'roll nás tady také oslovil a napsal ho Stoppard.   

A.cz: Jak sám tvrdíte, bylo by zavádějící hledat ve hře odkazy na stávající politickou scénu, ovšem je tu i Havlova osobní rovina. Nakolik je Odcházení pro Havla zúčtováním s politikou: vyrovnání,  hořký nebo smutný odchod?
Rozhodně ne smutný odchod ani zúčtování. Ve hře odchází spousta věcí: vztahy, přátelství. Každá postava ve hře má svoji velkou cenu, neodchází jen Rieger, ale i ony se svými postoji a zklamáními. Nakonec i Irena se sebere a odejde. Je to poprvé, kdy v Havlově hře opouští hlavního  hrdinu jedna z těch záhadných ženských postav, jako byly Marie a Markéty - které pro něj vždy dělaly první poslední. Mizí vztah a nastává cosi jako nevztah. Kdo Havlovy hry zná, uvědomí si to. Odchází samotné vztahy.

Václav Havel na tiskové konferenci k premiéře hry Odcházení v divadle Archa.
Václav Havel na tiskové konferenci k premiéře hry Odcházení v divadle Archa. | Foto: Ondřej Besperát

A.cz: A přímé srovnání s jinými texty?
Ano, nabízí se srovnání s Kopřivou z Larga desolata a jeho vnitřní boj s tím, jestli odvolat nebo neodvolat, nechat se upálit nebo ne, nakonec je tento boj vybojován, ovšem v okamžiku, kdy už ho nepotřebuje.

Ovšem z Riegera už dávno odešla jakákoli filozofická kvalita, v níž by byl poslouchatelný obsah. Je tu vidět, že lidé už nemají problémy Kopřivů, už neuvažují o tom, jestli být poradcem poradce poradce je smysluplná věc. Rieger je odosobnělý člověk, který plácá, že slouží lidu, naplňuje přihlouplá klišé. Už si ani neuvědomuje, jaké vlastnosti by měl člověk u moci mít. A to je další věc, která odešla.

Samozřejmě, ptáte-li se na Havlovu osobní rovinu, když je někdo patnáct let v úřadu, není lehké změnit styl života, ale jak vidíte, už je zase zpátky tam, kde býval. Všechny jeho životní zážitky jsou pro něj příležitost k nadhledu a pousmání se. I když ty věci většinou k smíchu nejsou. Ovšem on nikdy nechtěl, aby se lidé na jeho představeních popadali za břicha. Jde o to, aby se pousmáli a možná je i zamrazilo.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Při zásahu policie v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí

Při policejní akci v jednom ze slumů v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí. Informovaly o tom světové tiskové agentury. Policie provedla zásah v chudinské čtvrtí proti gangu Comando Vermelho, který patří k nejaktivnějším organizacím zaměřeným na distribuci drog v brazilském městě. Počet mrtvých během policejní operace patří k nejvyšším za poslední roky.

Podle agentury AFP policie zasáhla v chudinské čtvrti Jacarezinho proti skupinám, jež využívají k prodeji drog a dalším kriminálním aktivitám nezletilce. K operaci bezpečnostní síly použily vrtulníky a obrněné vozy, které posloužily k překonání barikád v ulicích. Na videozáběrech ze slumu, kde žije zhruba 40.000 lidí, jsou vidět prchající ozbrojenci a slyšet výbuchy. Agentura EFE uvedla, že operace se zúčastnilo přes 200 policistů.

"Je to nejvyšší počet mrtvých při policejním zásahu v Riu de Janeiro," uvedl šéf policie Ronaldo Oliveira. Dodal, že mezi mrtvými je jeden policista a několik vůdců drogových organizací. Podle policie drogové gangy vytvořily "takřka armádní strukturu" s desítkami ozbrojenců.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Zaorálek navrhuje, aby od 17. května mohla opět hrát divadla a směly se pořádat koncerty, rozhodne vláda

Od pondělí 10. května otevřou muzea, galerie a památky ve zbylých českých krajích, potvrdil ve čtvrtek pozdě večer ministr zdravotnictví Petr Arenberger z ANO. Jeho kolega Lubomír Zaorálek po setkání se zástupci kulturních organizací navrhuje, aby se od 17. května mohlo venkovních akcí účastnit až 700 sedících diváků a těch vnitřních maximálně 400 lidí. To by znamenalo, že v Česku po půl roce opět bude legální pořádat koncerty a divadelní představení pro diváky. "Pokud to v pondělí schválí vláda," zdůrazňuje Zaorálek.

Podle něj by se pak v týdnu od 24. května kapacita mohla zvýšit až na 1000 lidí venku a 500 uvnitř. Sály by ale směly být plné vždy maximálně z poloviny. "Vše samozřejmě za přísných hygienických pravidel s použitím antigenních nebo PCR testů, s ochranou dýchacích cest a podobně," říká ministr.

Jednání se kromě něj a zástupců kulturních organizací zúčastnily náměstkyně ministra zdravotnictví a hlavní hygienička Pavla Svrčinová. "Jednání končí optimisticky. Konkrétně a věcně jsme se dohodli na řešení pro jednotlivé balíčky s výhledem do začátku příští sezony. Vše ještě proberou epidemiologové a předpokládám, že vláda v pondělí rozhodne o spuštění prvních akcí," říká jeden z účastníků schůzky Jan Burian, ředitel Národního divadla v Praze.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

K českým skokanům na lyžích se po 15 letech vrací úspěšný Slovinec Bajc

Po 15 letech se vrací k české reprezentaci skokanů na lyžích slovinský kouč Vasja Bajc, který v roce 2006 dovedl Jakuba Jandu k historickému triumfu ve Světovém poháru. Nahradí Františka Vaculíka, jenž po nepovedené sezoně u týmu skončil.

Devětapadesátiletý Bajc bude mít vedle reprezentace mužů na starosti také rozvoj mládežnických kategorií. "Jsem rád, poctěn a hrdý, že jsem opět získal možnost stát se hlavním trenérem českého skokanského týmu," řekl Bajc v tiskové zprávě lyžařského svazu.

Současná reprezentace v uplynulé zimě propadla. Kvůli problémům s kolenem prakticky neskákala česká jednička Roman Koudelka a po operaci vazů se chystá na návrat. Z ostatních se ve Světovém poháru dostali mezi třicítku jen dva - Viktor Polášek získal čtyři body a Čestmír Kožíšek dva.

"Po nevydařené sezoně jsme se rozhodli angažovat zahraničního trenéra. Po jednáních jsme se dohodli na spolupráci s Vasjou Bajcem, který dokonale zná nejen prostředí skoků na lyžích ve světě, ale i v České republice, kde před lety působil, a český skok na lyžích pod jeho vedením zažil jedny z největších úspěchů v novodobé historii," uvedl Janda, současný šéf skokanského úseku.

U českého týmu pracoval Bajc v letech 2004 až 2006 a Janda se v té době stal nejen králem seriálu SP, ale i vítězem Turné čtyř můstků a získal dvě medaile na mistrovství světa.

Nyní by slovinský kouč rád pozvedl české výsledky. "Které jsou daleko od těch z bohaté minulosti. Tradice skokanského sportu je v Česku velká, takže přijímám pozici hlavního trenéra i s vědomím, že cesta nahoru nebude snadná, což je pro mě velkou výzvou. Věřím, že společně s dalšími trenéry a novými věcmi můžeme přesměrovat křivku výsledků na pozitivní směr," uvedl.

Bajc, který umí česky díky tomu, že ho trénoval slavný Zdeněk Remsa, se jako kouč proslavil především u japonské reprezentace. Působil ve Španělsku, Nizozemsku, Švédsku, doma ve Slovinsku, Turecku, u americké ženské reprezentace a u maďarských skokanů.

Zahraniční trenér se k českým skokanům vrací po třech letech. V letech 2014 až 2018 trénoval národní výběr Rakušan Richard Schallert.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Hertha po výhře nad Freiburgem opustila sestupové pásmo, Darida odehrál 75 minut

Fotbalisté Herthy Berlín získali v boji o záchranu v německé lize důležité tři body za výhru 3:0 nad Freiburgem. K vítězství přispěl i český záložník Vladimír Darida, který odehrál 75 minut. Chvíli před odchodem ze hřiště obdržel žlutou kartu za faul.

O výhře Herthy rozhodli už v prvním poločase Krzysztof Piatek a Peter Pekarík, v závěru zápasu přidal třetí gól Nemanja Radonjič. Berlínský tým bodoval i ve druhém duelu po návratu z karantény, v níž byl kvůli množství případů koronaviru. Bez porážky je už pět zápasů.

Hertha opustila sestupové pásmo a z předposlední příčky poskočila na 14. místo. Navíc má k dobru utkání s posledním Schalke. Freiburgu patří devátá pozice.

Německá fotbalová liga - 30. kolo:

Hertha Berlín - Freiburg 3:0 (13. Piatek, 22. Pekarík, 85. Radonjič).

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
10. Stuttgart 31 10 9 12 52:51 39
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 31 9 6 16 31:47 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Zdroj: ČTK
Další zprávy