Od Rozrazilu to nejvíc schytá Klaus, ale i brajgl kolem

Luboš Mareček
5. 2. 2013 7:51
Rozrazil je nezvyklý i bloudivý divadelní zážitek
Foto: Divadlo Husa na provázku

Recenze - Originální divadelní zážitek čeká návštěvníky brněnského Divadla Husa na provázku, kde nyní vydávají páté číslo scénického časopisu Rozrazil. V praxi to znamená více než tří a půl hodinovou pouť po neutěšené české současnosti a také cestu doslova od sklepa až po střechu barokního domu pánů z Fanalu, kde Provázek sídlí. 

Zájemce ochutná nesčetně divadelních žánrů glosujících ústřední téma večera O naší nynější krizi. Kvalitativní výkyvy tohoto divadelního magazínu jsou však patrné stejně jako upřímná touha tří spojených divadel vyslovit se kriticky k poměrům. Na vydání scénického Rozrazilu se sešly tři brněnské souboru tvořící v jednom divadelním svazku, a tedy Divadlo Husa na provázku, Divadlo U stolu a HaDivadlo.

Scénický časopis Rozrazil má velmi slavnou minulost. První číslo z roku 1988 s názvem O demokracii a na zapřenou uvádějící dramatickou miniaturu Zítra to spustíme od Václava Havla, bylo mimořádným činem a událostí, jejíž přesah diváci docenili bouřlivými aplausem při 43 reprízách. Není od věci, že brněnští hráli tento Rozrazil na pražské Chmelnici právě 17. listopadu 1989, kdy došlo k neblahým událostem na pražské Národní třídě.

Foto: Divadlo Husa na provázku

A jaké je aktuální číslo rozsáhlé divadelní akce, která chce také kriticky a v různé optice pojmenovat nešvary politické, ekonomické ale i čistě lidské nešvary dneška? Naše nynější krize je politicky zaměřená práce Masaryka, která poprvé vyšla v roce 1895. A první československý prezident vítá také diváky na balkoně hned při vstupu do divadla. Dlužno dodat, že vedle něj se promenuje totálně opilý Santa. 

A právě v nezvyklých montážích, simultánně běžících pásmech, dramatických drobnokresbách, ironických střizích a tragikomických kolážích diváka čekají výtvory režisérů střední a starší generace. Zastoupený je Marián Amsler, František Derfler, Vladimír Morávek, Eva Tálská, Břetislav Rychlík, ale také z mladých tvůrců Ivan Buraj, Michal Hába, Barbara Herz a Anna Petrželková.

Podkladem jednotlivých výstupů jsou však nejenom dramatické texty, ale také dokumentární materiály. Režisér Rychlík tak například svůj příspěvek Pekla hrůzy aneb Libušino proroctví sepsal za použití Smetanovy opery, citací Petra Hájka, Václava Klause, výroční zprávy BIS a veřejných informačních zdrojů.

Na jiném místě v části Krněnské okénko tvůrci a provozovatelé webu Žít Brno, který sarkasticky glosuje počínání a kulturní politiku brněnského magistrátu, sestavili jízlivý obrázek výběrového řízení ředitele Domu umění. Tvůrci se dušují, že přihlouplé, nepoučené či arogantní otázky zobrazovaných úředníků jsou doslovným záznamem neblahého konkurzu, v němž měli skuteční odborníci pramalé slovo. 

Foto: Divadlo Husa na provázku

Vedle tristních brněnských pořádků, kdy divadelníci kritizují zřizovatele, si vzali na paškál také obecnější témata jako je konzumní styl života, současná politická situace, korupce, klientelismus, přehmaty vlády i Hradu či jejich politika drtící chudé a bezbranné. Rozrazil chce být skutečně co nejaktuálnějším divadlem a jeho tvůrci jej dovedli třeba přes metanolovou aféru s prohibicí až k nedávné prezidentské amnestii. A odstupující Václav Klaus to ostatně v průběhu večera schytá nejvíc. A divadelníci se také nijak nezastírají, že jejich ideálním prezidentem by byl knížepán S.

Foto: Divadlo Husa na provázku

Ze servírovaných výstupů si diváci užijí scénku Brajgl od Ondřeje Novotného. Desetiminutový výstup v podzemním skladu rekvizit nabídne „pouze" dialog dvou přiopilých uklízeček nadávajících na bordel kolem. Ony samy jej ovšem nejen svými řečmi ale chováním násobí.

Samoúčelné a nikam nevedoucí láteření ovšem jindy Rozrazil nahradí monology společenských outsiderů. Jindy je potom zážitkem pouhé kultivované čtení Františka Derflera, který na sklepní scéně deklamuje výtečný text psychologa Milana Nakonečného nazvaný Ztráty a nálezy - tedy nelichotivou reflexi posledních dvou dekád.

Snaha ironizovat a groteskně líčit pokřivené věci dneška prorůstá v brněnském Rozrazilu právě s jasným apelem na mravnost, svědomí i etiku, jichž se nám dneska na rozdíl od laciných buřtů nedostává. Nebát se a nekrást! Nepřejídejte se! Scházejte se spolu! Nejen prvně jmenované Masarykovo heslo, ale i zajímavé myšlenky Borovského či Havla zazní opakovaně ve velkém finále, které Vladimír Morávek nazval Česká vize. 

Vše se slévá v obrovské finální balábile, kdy z těch velkých pravd a scénických polopatismů bude divák uondaný už nejenom fyzicky. Pátému Rozrazilu by v tomto pohledu opravdu slušely ostřejší dramaturgické nůžky.    

Ambiciózní projekt Rozrazil 5/2013 je ukázkou v tuzemsku příliš nepěstovaného publicistického divadla, které riskuje a logicky se vydává všanc více než krotké inscenace klasiků. Jeho jasný společenský apel a přesah však v Brně nyní místy zapadl pod nánosem délky i režijních ornamentů. Scénický časopis stojí přesto za návštěvu z jednoho prostého důvodu. Tuzemskou společnost sbalenou do podobně bizarního labyrintu jinde prostě neobjevíte.

Foto: Divadlo Husa na provázku

Rozrazil 5/2013 - O naší nynější krizi (Počkej, Rozrazile, položím do tebe své srdce - ). Režie: Marián Amsler, Ivan Buraj, František Derfler, Michal Hába, Barbara Herz, Matěj Hollan, Jiří Honzírek, Jan Mikulášek, Vladimír Morávek, Anna Petrželková, Břetislav Rychlík. Dramaturgie: Josef Kovalčuk, Petr Oslzlý, Miroslav Oščatka, Anna Saavedra. Hrají: Tomáš David, František Derfler, Martin Donutil, Cyril Drozda, Jan Grundman, Vladimír Hauser, Ivana Hloužková, Milan Holenda, Matěj Hollan, Marián Chalány, Kateřina Jebavá, Ondřej Jiráček, Ondřej Kokorský, Anežka Kubátová, Jan Lepšík, Marie Ludvíková, Simona Peková, Martin Siničák, Erika Stárková, Tomáš Sýkora, Gabriela Štefanová, Jiří M. Valůšek, Kamila Valůšková (Kalousová), Sára Venclovská, Pavel Zatloukal

 

Právě se děje

Další zprávy