Oblá výstava ukazuje, jak šel Kaplický vlastní cestou

Kultura Kultura
16. 4. 2010 16:55
DOX v Holešovicích hostí expozici do 2. srpna
Foto: Jan Langer

Praha - Film Oko nad Prahou, který právě vstoupil do kin, emotivně zachycuje a hájí boj Jana Kaplického o to, aby se nad Letnou vynořila jeho chobotnice. Výstava zahájená v pátek Centru současného umění DOX v Praze může být dobrým protipólem a doplňkem dokumentu.

Minimálně vyplňuje informační vakuum a ukazuje, že architekt zdaleka nebyl jen autorem návrhu Národní knihovny. Jistě, jeho zařazení mezi „vizionáře moderní architektury" může dál vyvolávat debaty, ale výstava dává i důkazy, že není jen věcí „politického" postoje a osobních sympatií, jak by se to mohlo odpůrcům chobotnice zdát z filmu.

Je pravda, že Kaplický vždy patřil hlavně do skupiny autorů inspirativních a inspirujících; ale zprvu „nerealizovatelné" tvary jeho budov a předmětů postupně začaly vyhrávat architektonické soutěže a dočkaly se i vzniku v reálném světě.

Autorka koncepce výstavy, Kaplického přítelkyně a architektka Eva Jiřičná, přehlídku pojala jako chronologickou cestu jeho životem a dílem, která nabízí zhruba 450 prací. Návštěvník má možnost sledovat na konkrétních instalacích vývoj Jana Kaplického i jeho životní příběh. Název je příznačný - Vlastní cestou.

Celková koncepce přitom nechce jen sumarizovat: má také evokovat Kaplického vizuální svět plný fantazie a elegantních křivek, barev a oblých tvarů. Protože je Kaplický označován jako architekt, který snad nikdy nepracoval s pravým úhlem, zaplnily více než 700 m2 jen objekty zaoblené a zakřivené. Nechybí ani koberec v jeho oblíbené růžové barvě.

Budoucnost byla pro Kaplického tvorbu ústředním tématem i v době, kdy to přestalo být populární. Stejně silným zdrojem jeho tvorby byla příroda, biomorfní tvary. Jeho návrhy jsou futuristické, zároveň odkazují k něčemu pra-základnímu a důvěrně známému.

Foto: Jan Langer

Prostoru v Doxu dominuje vysoká panelová stěna zakroucená do vlnovky, na níž jsou Kaplického projekty ve fotografiích a nákresech. Vystaveno je rovněž 60 architektonických a vývojových modelů na stolech speciálně navržených pro výstavu. Měřítko začíná od designérských návrhů (šperky ve velikosti 10cm) až po mrakodrapy (velikost modelu až 1,5metru).

Součástí expozice jsou také projekce představující Kaplického přednáškovou činnost, ale i návrhy módy a designu (příbory pro firmu Allesi, dopravní prostředky pro Londýn) stejně jako zásadní inspirační zdroje jeho tvorby.

Kaplický se narodil v roce 1937 v Praze (výstava symbolicky začíná dva dny před jeho nedožitými 73. narozeninami). Odchod do Anglie těsně po invazi znamenal převratnou změnu v jeho životě.

Ač byl na přelomu 60. a 70. let v Británii naprosto neznámý emigrant, záhy se mu podařilo získat zaměstnání u nejdůležitějších architektonických firem té doby: Denys Lasdun and Partners, Piano and Rogers Architects a Foster Associates.

Vlastní projekční kancelář založil Kaplický v roce 1979 poté, co se v Londýně profesně etabloval. Partnera Davida Nixona, který odjel pracovat pro NASA jako architekt-designér, vystřídala ve Future Systems Amanda Levete; stala se i Kaplického partnerkou v osobním životě a v roce 1995 se jim narodil syn Josef.

První významnou realizovanou budovou jejich firmy se stalo mediální centrum na stadionu Lord's Cricket Ground, za něž dostala Future Systems prestižní Stirlingovu cenu. Další významnou stavbou je obchodní dům Selfridges v Birminghamu (patří mezi ikony organické architektury a objevil se i na poštovní známce). 

Foto: Jan Langer

Doma však Kaplický vešel v širší známost až skrze soutěž za Národní knihovnu, kterou vyhrál v roce 2007. V témže roce se oženil se svou druhou ženou Eliškou Fuchsovou.

V říjnu 2008 Kaplický obdržel cenu ministerstva kultury za přínos v oblasti výtvarného umění a architektury; odmítl ji ale převzít. 14. ledna 2009 - v den, kdy se manželům narodila dcera -  architekt zemřel.

Výstava, jež potrvá do 2. srpna, chce nejen představit jeho dílo, ale také o něm debatovat. Součástí jsou proto přednášky a diskuze, v jejichž rámci by se měli v Praze objevit i slavní světoví architekti jako Zaha Hadid nebo Richard Rogers, autor britského Millenium Dome.

Foto: HCE
Čtěte také:
Recenze: Oko nad Prahou hájí Kaplického pomocí citů

Jedinou Kaplického stavbou, kterou je možné v Praze vidět, zůstává dům Na Dobešce a rampa k vile; obojí z doby, než emigroval. V Českých Budějovicích je zřejmě stále ve hře koncertní síň přezdívaná Rejnok, na Konopišti bude pravděpodobně postavena rodinná vila a klub Volavka. I tyto návrhy jsou samozřejmě součástí výstavy v DOXU.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

České házenkářky na úvod Eura prohrály se Švédskem

České házenkářky vstoupily do mistrovství Evropy v Dánsku porážkou 23:27 s favorizovaným Švédskem. Svěřenkyně trenéra Jana Bašného v úvodním utkání základní skupiny B v Herningu dlouho držely krok, na startu druhého poločasu dokonce vedly o tři branky, ale závěr patřil Seveřankám.

V dalším duelu se český tým v sobotu utká s Ruskem a v pondělí zakončí skupinu proti Španělsku. Do další fáze turnaje, kterou budou dvě šestičlenné skupiny, postoupí první tři celky.

Švédsko a Česko se měly utkat už v březnu v kvalifikaci, kvůli koronaviru ale byly oba zápasy zrušeny a na šampionát se dostaly stejné týmy jako předloni. Kvůli přetrvávající pandemii se celý turnaj hraje bez diváků.

Zatímco český tým kvůli koronaviru nehrál zápas více než rok, Švédky stihly před šampionátem čtyři přípravná utkání. Svěřenkyně kouče Bašného se ale favoritek, s nimiž se jim v posledních letech nedařilo, nezalekly a od úvodu držely krok.

Seveřanky, šestý tým z předloňského Eura, sice v prvním poločase většinu času vedly, ale maximálně o dva góly. Mezi tyčemi v české brance se dařilo Kudláčkové, která působí ve švédském Kristianstadu, a i díky jejím zákrokům držel outsider v poločase nadějnou remízu 13:13.

Vstup do druhého dějství vyšel českému celku ještě lépe. Národní tým dal úvodní tři branky a chvíli měl překvapivý třígólový náskok. Pak přišla rozhodující fáze utkání.

Švédky po sérii čtyř branek otočily stav a ve 42. minutě vedly 19:18. Seveřanky se uklidnily a postupně navyšovaly náskok. V 56. minutě upravila Strömbergová už na 27:21 a bylo rozhodnuto.

Utkání skupiny B mistrovství Evropy házenkářek v Dánsku:

Švédsko - Česko 27:23 (13:13)

Sestava a branky Česka: Kudláčková, Novotná - Knedlíková 2, Konečná, Maňáková, Kvášová 2, Kordovská 2, Mikulášková, Hurychová 2, Šustková, Marčíková 3, Stříšková, Zachová, Kovářová, Jeřábková 8, Malá 4.

Nejvíce branek Švédska: Blohmová 5. Rozhodčí: Antičová, Jakovljevičová (obě Srb.). Sedmimetrové hody: 10/5 - 6/4. Vyloučení: 7:4. Bez diváků.

Rusko - Španělsko 31:22 (13:11)

Skupina D:

Německo - Rumunsko 22:19 (13:10), Norsko - Polsko 35:22 (17:13).

Zdroj: ČTK
Další zprávy