Na ministerstvo se obrátilo několik dalších pořadatelů, dle mluvčí už ale žádný výjimku nezíská. I bez ní přes svátky smějí mít otevřeno soukromé komerční galerie. Využijí toho ale jen některé.
Mezi vyvolené projekty patří rembrandtovská výstava Národní galerie, dva programy Národního muzea, což jsou egyptologická přehlídka Sluneční králové spolu s Poklady světové filatelie, a ještě výstava Nad slunce krásnější - Plzeňská madona a krásný sloh, již připravila Západočeská galerie. Pátou výjimku získal projekt nazvaný Comenius 1592-1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím, Jan Amos Komenský a jeho svět, který teprve začne 28. prosince v Jízdárně Pražského hradu.
Kdy budou otevřené výstavy
Rembrandt: Portrét člověka, Palác Kinských, Praha, otevírací doba zde.
Sluneční králové a Poklady světové filatelie, Národní muzeum, Praha, otevírací doba zde.
Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh, Západočeská galerie v Plzni, otevírací doba zde.
Comenius 1592-1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím, Jízdárna Pražského hradu, otevírací doba zde.
"S žádostí o výjimku se na nás obrátilo několik dalších pořadatelů, ale nikoho z nich nedoporučíme, nesplňují kritéria," říká mluvčí ministerstva Michaela Lagronová. Podle ní mohou výjimku získat pouze jedinečné, nákladné výstavy s mnoha zahraničními zápůjčkami, u kterých není možné prodloužit trvání.
Podmínkou povoleného provozu je regulovaná návštěvnost, elektronická rezervace časově omezené vstupenky a zajištění respirátoru.
Jako příklad žádostí, jež nebudou vyslyšeny, mluvčí uvádí výstavu iMucha, která v Obecním domě začala v létě a potrvá do února 2023. Dostatečně dlouhý termín má podle ministerstva i výstava v Národním technickém muzeu věnovaná architektu Adolfu Loosovi, jež má končit příští rok v srpnu. Ani ta s žádostí o výjimku neuspěje. "S hlavní hygieničkou jsme se domluvili, že naše doporučení nebudeme nadužívat," dodává Lagronová.
K výjimkám ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD přistoupil poté, co byl minulý týden přehlasován na zasedání vlády. Podle mluvčí marně prosazoval, aby se galerie a muzea s přechodem na vyšší stupeň protiepidemického systému zvaného PES nezavíraly, protože nejsou potenciálními ohnisky epidemie a bezpečné prostředí lze v nich zajistit snadněji než v obchodech. "Bylo mu řečeno, že je žádoucí snížit mobilitu lidí," vysvětluje mluvčí.
Více štěstí tak mají komerční galerie, které se živí prodejem umění. Ty byly vládou označeny za maloobchod. Některé toho využijí a před koncem roku připravily prodejní výstavy děl "svých" umělců. Pražská galerie Millennium přichystala vánoční přehlídku, na níž jsou práce Aleny Anderlové, Kurta Gebauera nebo Adolfa Hoffmeistera.
Karlínská Garage Gallery nabízí Art salon, což je výběr prací od 18 autorů, jako Stanislav Diviš, Petr Písařík nebo Antonín Střížek. Tomu přichystala sólovou výstavu nazvanou Zdánlivá lehkost také soukromá galerie Miroslava Kubíka v Litomyšli.
Fait Gallery v Brně má toto úterý otevřeno zdarma a letos naposledy. Výstavy Jiřího Kovandy, Karla Adamuse a Tomáše Absolona tam bude možné navštívit od ledna do 10. dubna.
Nová galerie Bold v pražských Holešovicích má otevřeno už jen do středy. Sólová výstava Jakuba Tytykala nazvaná Sidewinding zde bude pokračovat do konce ledna 2021.
"Ráda bych program udržela, snažíme se mít otevřeno, jak jen můžeme," říká galeristka Katherine Kastner, spolumajitelka progresivní galerie Hunt Kastner. Do jejího výstavního prostoru na pražském Žižkově ale v uplynulých dnech skoro nikdo nezavítal. Podle Kastnerové lidé nevědí, že některé galerie smějí mít otevřeno.
Nedávno přichystala první českou výstavu významného chorvatského konceptualisty Mladena Stilinoviće, nazvanou Jestli nemají na chleba, tak ať jedí koláče. Přehlídka, která je naplánovaná do konce ledna, bude přes svátky zavřená.
Opačný názor na to, jestli má cenu se v čase protiepidemických opatření snažit za každou cenu dodržet program, vyslovuje galeristka Lucie Drdová. Její Drdova Gallery sídlí nedaleko Hunt Kastner, se kterou obvykle sdílí termíny vernisáží a jiné aktivity. Teď je ale výstavní síň zavřená, i když by nemusela. Nejbližším programem je výstava děl Daniela Vlčka plánovaná na leden.
Drdovou netěší, že její galerie byla zařazena do kolonky maloobchod. "Možná je to úlitba, aby nám nemuseli kompenzovat nájmy," říká rozladěná galeristka.
Před pár dny dostala vyrozumění své žádosti, v níž se snažila získat náhradu za jednu výstavu z doby jarní vlny epidemie. "S tou žádostí jsem měla práci na týden a nyní mi jako odpověď přišlo sousloví 'neoprávněný žadatel'. Netuším proč," říká Lucie Drdová.
Pro příští rok se rozhodla udělat radikální změnu a vystoupit z kolotoče plánování a příprav výstav. Domluvila se s pražskou Akademií výtvarných umění, která prochází rekonstrukcí a nemá dostatečné kapacity, že jejím studentům od února na rok přenechá svou dobře vybavenou galerii pro výstavy. Zbaví se tak zátěže placení nájemného a uvolní si ruce pro jiné projekty či promýšlení další strategie.
"Na rok 2021 nežádám o žádný grant, neslibuju žádný program," říká galeristka, která nedávno založila mecenášský fond pro podporu českých umělců Luc Art a plánů na jeho rozvoj má mnoho. Galerie, kterou provozuje devátým rokem, se ale nevzdá. Se "svými" umělci hledá jiné, negalerijní způsoby vystavování.