Nové výstavy v Brně přibližují práci architektů i historii vily Tugendhat

Nové výstavy v Brně přibližují práci architektů i historii vily Tugendhat
Snímek z výstavy Mies v Brně / Vila Tugendhat.
Snímek z výstavy Mies v Brně / Vila Tugendhat.
Snímek z výstavy Mies v Brně / Vila Tugendhat.
Snímek z výstavy Burian – Křivinka, Petr Pelčák, Rusín & Wahla.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
11. 9. 2020 15:18
Oceňovanou architekturu i neobvyklé práce současných zahraničních umělců představuje Dům umění města Brna. Připravil tři různě zaměřené výstavy. Jedna se věnuje historii vily Tugendhat, druhá tvorbě zdejších významných, žijících architektů, další ukazuje takzvané umění snížené diferenciace.

Všechny tři přehlídky jsou k vidění od tohoto pátku, potrvají do 15. listopadu.

Fotografie i další exponáty dokumentující vilu Tugendhat najdou zájemci v přízemí Domu umění. Příležitostí k uspořádání výstavy se stalo 90. výročí dokončení známé brněnské stavby zapsané na seznamu UNESCO.

Některé fotografie ukazují vilu po dostavbě, další v 60. letech. Zajímavostí je původní projektová dokumentace nebo ukázky nábytku.

Samostatná výstava v prvním patře shrnuje posledních 10 let činnosti tří významných brněnských architektonických ateliérů, jejichž představitelé jsou generačně spříznění.

Aleš Burian s Gustavem Křivinkou, Tomáš Rusín s Ivanem Wahlou a Petr Pelčák se podepsali pod mnoha brněnskými stavbami a rekonstrukcemi od kaváren po akademické budovy, zároveň jsou přáteli. Na scéně se pohybují od 80. let.

Modely a fotografie staveb jsou ve výstavní síni rozprostřeny na přeskáčku. "Je to záměrně promícháno dohromady, vnímáte to jako jakousi tvorbu, která není ve všem příbuzná, ale je tam jistá společná kontinuita," říká Tomáš Rusín.

"Zároveň vyšly tři publikace, monografie, které dokumentují naši práci v posledních 10 letech," doplňuje Petr Pelčák.

Třetí výstavu nazvanou Umění snížené diferenciace ve zbytku prvního patra tvoří práce sedmi etablovaných zahraničních autorů. Pomíjivosti a nejednoznačnosti díla provokují zažité způsoby vnímání.

Ve výstavní síni je například vodorovné skleněné zrcadlo, které neznatelně rotuje, nebo objekt, který se vznáší mezi dvěma puštěnými větráky.

Cílem je představit ty tendence ve vizuálním umění, jejichž společným jmenovatelem je práce s minimální či sníženou diferencí nebo nuancí, uvádějí tvůrci výstavy.

 

Právě se děje

Další zprávy