V Praze vystavuje mladý Rumun Stefan, v malbě zkoumá techniku dekalku

Snímek z výstavy Norberta Stefana v pražské DSC Gallery.
Snímek z výstavy Norberta Stefana v DSC Gallery.
Snímek z výstavy Norberta Stefana v DSC Gallery.
Snímek z výstavy Norberta Stefana v DSC Gallery.
Snímek z výstavy Norberta Stefana v DSC Gallery.
Foto: Denisa Sovjáková
ČTK ČTK
15. 7. 2020 16:11
Tiskařské techniky v malbě uplatňuje mladý rumunský umělec Norbert Stefan, jehož výstavu mohou od této středy navštívit lidé v DSC Gallery sídlící v pražské Dlouhé ulici. Potrvá do 28. srpna.

Expozice rozměrných pláten se jmenuje Decalphilia, což odkazuje k technice, kterou Stefan užívá.

Termín dekalk či dekalkomanie ve výtvarném umění označuje metodu pracující s obtiskem nebo otiskem. Dekalky používali surrealisté, v Česku třeba Vladimír Boudník a v ilustraci Jiří Trnka. Za propagátora dekalku je považován Max Ernst.

Norbert Stefan se narodil roku 1990 v rumunské Kluži. Pracoval v Berlíně ve studiu nejprodávanějšího rumunského umělce Adriana Ghenieho, kde jej objevila britská kurátorka Jane Nealová. Ta je také kurátorkou jeho pražské výstavy, Stefanovy první mimo Německo.

Pro Stefanovo dílo je zásadní propojování starých technologických postupů a jistá nepředvídatelnost výsledku. "Nechci se rozhodovat. Kladu si otázky vůči materiálu, takže pomocí náhodných setkání určím, co se stane na plátně," říká výtvarník.

"Rád buduji prostředí obrazu, které se stane přirozeným vizuálním jevem, jako je polární záře, úder hromu, mráz nebo kondenzace, jakákoli chemická reakce, která zanechává vizuální stopu nebo nějaký vzorec, jež může otisknout různé struktury," doplňuje.

Jane Nealové připomínají Stefanovy obrazy přírodní úkazy. "V jeho tvorbě najdeme ozvěny Johna Cage a jeho teorie zvuku nebo improvizace Keitha Johnstona. V první řadě se však Stefan zabývá malířstvím a vývojem vybraného média. Není tedy divu, že byl ovlivněn Sigmarem Polkem a jeho průzkumem v oblasti fotografie, Rauschenbergovými tisky a transcendentním zážitkem z poslechu nahrávek dirigenta Sergia Celibidacheho," vypočítává kurátorka výstavy v DSC Gallery.

Norbert Stefan: Skelter, 2020, 170 x 200 cm, olej na plátně.
Norbert Stefan: Skelter, 2020, 170 x 200 cm, olej na plátně. | Foto: DSC Gallery

K zájmům, které se ve Stefanově tvorbě promítají, patří 3D skeny, satelitní snímky, kosmologie nebo černé díry. Výsledkem jsou dynamické abstraktní obrazy, v nichž divák může vidět vše vyjmenované, nebo do nich promítnout vlastní fantazii.

Některé Stefanovy obrazy připomínají shluky hvězd. Skvrny světle žluté, zelené, bordó a růžové barvy se nacházejí uprostřed černých ploch.

Divákův zrak pohlcují mikroskopické detaily, jindy v nich rozpozná na plátno přenesené rentgenové snímky či takzvaný Rorschachův test pomocí inkoustových skvrn, užívaný jako prostředek psychologické diagnostiky.

 

Právě se děje

Další zprávy