Nepokoje v Pokojích. Virtuální výstavy se účastní studenti uměleckých škol

Nepokoje v Pokojích. Virtuální výstavy se účastní studenti uměleckých škol
Autory pokoje jménem COVID.ÍŠ jsou Jakub Marek a Barbora Žentelová.
Autorkou pokoje Sourozenecká komplementarita je Anna Hanušová.
Autory pokoje Jsme tady. Jsme stále tady. Stále tady jsme jsou Jakub Černý, Barbara Váňová, Kateřina Frgalová a Veronika Zpěváková.
Autory pokoje Pomíjivost jsou Jan Nyč a Tomáš Hoffman.
Foto: www.prehlidkapokoje.cz
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
11. 12. 2020 17:54
Přípravy devátého ročníku akce nazvané Pokoje vyšly na období, kdy byly všechny galerie zavřené, a tak se výstava studentů českých uměleckých škol od tohoto pondělí koná na internetu. Přidanou hodnotou předchozích Pokojů bylo dočasné oživení některé z neobývaných, zpravidla historických budov v Praze. Letos vše přebíjí aktuálnost.

Studenti uměleckých škol měli za úkol pozvat diváky do svých umělecky přetvořených pokojů, jakkoli výtvarně či virtuálně pojatých.

"Rozhodli jsme se nevyhlašovat žádné téma, tentokrát se jím stala situace, ve které jsme se ocitli," říká programová ředitelka Kamila Huptychová. Studentské práce jsou k vidění na webu.

Slovo pokoj snad nikdy nevzbuzovalo tolik emocí. Malý prostor s osobními věcmi, ve kterém byl každý student nucen trávit poslední týdny nezměrně více času, než by chtěl, se stal symbolem covidového roku. Pokoj jako vězení, pole nově objevené intimity, mikroprostor ke zkoumání nebo místo frustrace z nemožnosti se potkávat s druhými.

"Byla jsem nadšená, jak kreativně k tomu studenti přistupovali. Věnovali se pocitům odcizení, izolace, ale ztvárnění bylo velmi pestré. Někdo svou práci pojal velmi výtvarně, jiný dává důraz na nápad, třetí se snažil o nadsázku. Je tam hodně projektů, které jsou chytré a mají hloubku," přibližuje Huptychová.

Program na tři hodiny

Do přehlídky Pokoje se přihlásili studenti z 19 škol, kromě výtvarně zaměřených institucí například také z divadelní akademie, budoucí tanečníci, architekti, designéři nebo filmaři.

Zaslali 112 videí či fotografických sérií. Z nich pořadatelé vyčlenili 24 nejvýraznějších do "kurátorského výběru", všechna ostatní díla ale též zveřejnili.

Žádné z videí, která převažují nad fotosériemi, netrvá déle než minutu a půl. Celá prohlídka může zabrat necelé tři hodiny. Divák si ale nejspíš udělá vlastní výběr, i když se může nechat zlákat a nahlédnout do všech "pokojů".

Překvapivě jsou studentské práce ve velké většině vážné. Reflektují pocity osamění a prázdnoty nebo nabízejí úniky do fantaskních světů stvořených například ze starých šperků a suvenýrů z cest, jež jindy leží na poličkách bez povšimnutí, nebo "listováním" bohatě nacpaným dívčím šatníkem.

Nebo tancem bosých nohou, které se kouzelně vznášejí pár centimetrů nad podložkou. Iluze je prozrazena ve chvíli, kdy se do záběru připlete trčící objímka se žárovkou. Aha, film je vzhůru nohama a nohy "tančí" po stropě.

Krátký film Anny Benhákové je inspirován pocitem neukotvení a nejistoty. | Video: www.prehlidkapokoje.cz

Studenti často proměňují své pokoje filmovými projekcemi. Na stěny a stropy promítají moře, stromy nebo fotografie svých pravých pokojů, pokud jsou nuceni trávit karanténu na koleji. Spolužáci často spolupracují a vytvářejí komplexnější díla, například video, jež několika kamerami zachycuje fiktivní divoký mejdan v jednom panelákovém okně v době zákazu sdružování. Ve skutečnosti ale nikdo pravidla neporušuje, mladík je v pokoji sám s několika dobře nasvícenými figurínami, kterými manipuluje do rytmu disco hudby.

Zábor silnice

Jiný kolektiv natočil snímek Home Office, kde dívka ve zrychlených sekvencích zabere kus silnice na jedné vedlejší ulici a zařídí si tam pokoj. Na lehátku si chvíli čte, u stolu pracuje, nechá si přivézt pizzu. Večer se přikryje dekou a jde spát.

Některé práce obzvlášť zaujmou, například dílo nazvané Teplo domova: No Home Edition, což je kompilace fotografií z termokamery a zvukové nahrávky rozhovoru se dvěma bezdomovci. Také snímky zachycují muže bez domova, přesněji jejich těla choulící se v chladu na různých místech v pražských ulicích. Termokamera neukazuje žádné podrobnosti kromě teplotního rozdílu mezi okolím postav a jejich těly.

Martin Odehnal s Jakubem Markem natočili rozhovor s bezdomovci. Termokamera neukazuje nic kromě teplotního rozdílu mezi okolím postav a jejich těly. | Video: www.prehlidkapokoje.cz

"Rozhovor jsme natočili s muži, se kterými spolupracujeme už delší dobu. Občas jim něco doneseme do lesíku tady u Břevnova, kde žijí ve stanech," říká student druhého ročníku architektury na pražské ČVUT Martin Odehnal, který spolupracoval se spolužákem Jakubem Markem. "Asi hodinu jsme si s nimi povídali a tohle je výstřih," říká o krátkém záznamu, ve kterém bezdomovci spílají světu, trochu filozofují a chvíli zpívají.

Zaměření na muže bez domova se studentům zdálo trefné. Zatímco obyčejní lidé žehrali na nutnost zůstávat doma, bezdomovcům nezbývalo než "hledat teplo domova v liduprázdných ulicích pohaslého města", myslí si autoři. "Těchhle dvou se covid přímo nedotkl, zůstávali ve svém lesíku, četli nějaké noviny a byli rádi, že jsou daleko od lidí," poznamenává umělec, který se prý s bezdomovci potkává rád.

"Je to přínosné, mně to dává radost a jim pomoc. Opravdu to není nic těžkého, udělat něco pro lidi bez domova," povzbuzuje k akci i diváky Martin Odehnal.

Přehlídka Pokoje, kterou pořádá obecně prospěšná společnost Containall, potrvá do 20. prosince. Tento pátek odborná porota ocenila pět děl, o šestém rozhodnou diváci, kteří mohou hlasovat na webových stránkách.

Mezi tvůrce oceněných prací bude rozdělena finanční odměna 60 tisíc korun a jejich díla mají být vystavena i fyzicky v pražském kampusu Hybernská.

Výstava

Pokoje
www.prehlidkapokoje.cz, výstava potrvá do 20. prosince.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Zemřel vědec, vynálezce a odbojář Mojmír Petráň, bylo mu 99 let

Ve věku 99 let zemřel v sobotu 13. srpna vědec Mojmír Petráň. Na facebooku o tom dnes informovala Učená společnost ČR, jejímž členem Petráň byl. Petráň společně se svým kolegou Milanem Hadravským v 60. letech sestrojili a patentovali konfokální mikroskop s dvojitým řádkováním. Vynález znamenal převrat v mikroskopických technikách a přispěl k bouřlivému rozvoji molekulární buněčné biologie. Vědec Petráň byl i protinacistickým odbojářem.

Svůj přelomový vynález Petráň a Hadravský, kteří v 60. letech působili na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Plzni, patentovali v roce 1967 ve Spojených státech. Publikovali ho v roce 1968 ještě před okupací Československa. Po srpnové okupaci Petráň upadl v nemilost, neboť v době Pražského jara sympatizoval s reformními politiky. Svůj mikroskop pak musel vyrábět "podomácku" pod záštitou JZD Komorno u Plzně. Kvůli tomu vzniklo jen několik kusů přístroje.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Při izraelském náletu u Tartúsu zahynuli podle Damašku tři syrští vojáci

Při dnešním izraelském náletu na oblast u syrského pobřežního města Tartús přišli o život tři syrští vojáci a další tři byli zraněni. Oznámila to syrská armáda. Televizní stanice Al-Arabíja předtím uvedla, že izraelská vojenská letadla zaútočila na Tartús a před vypálením střel letěla nad libanonským pobřežím. Izraelská armáda své operace v Sýrii nechává bez komentáře. Útočí hlavně na cíle spojené se spojenci syrské vlády, což je Írán a libanonský Hizballáh. Agentura Reuters napsala, že se k Tartúsu blíží loď, která veze z Ukrajiny obilí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy