Nejvíc lidí loni vidělo výstavu Europa Jagellonica

Kultura ČTK Kultura, ČTK
31. 1. 2013 19:58
Žebříček návštěvnosti loňských výstav vedou Jagellonci a Černá slunce
Mistr Pavel z Levoči, Archanděl Michael, Levoča, kolem 1510-20. Prešov, farní kostel sv. Mikuláše
Mistr Pavel z Levoči, Archanděl Michael, Levoča, kolem 1510-20. Prešov, farní kostel sv. Mikuláše | Foto: GASK

Praha - 482 lidí denně přišlo loni na nejnavštěvovanější výstavu v České republice. Stal se jí mezinárodní projekt Europa Jagellonica v Galerii Středočeského kraje (GASK) v Kutné Hoře. Za čtyři a půl měsíce historii Jagellonců zhlédlo 57 600 lidí, tedy 482 návštěvníků denně.

Podle žebříčku časopisu Art&Antiques na druhém místě skončila s denním průměrem 435 lidí výstava Černá slunce v Galerii výtvarného umění v Ostravě. Až na třetí příčce se objevila pražská výstava, do Galerie Rudolfinum přišlo na fotografie Davida LaChapella přišlo 28 447 návštěvníků, což je 413 denně.

Přehled návštěvnosti nezahrnuje výstavy, které se konaly na Pražském hradě, protože Správa Pražského hradu údaje neposkytla.

Čtěte také
Krásní a vzdělaní Jagellonci. Výstava mapuje éru zlomu
Tak pravil fotograf hvězd a začal se snažit o umění
Povolte kohoutky, zatočte klikou. S Neprašovým humorem

Na čtvrtém místě je Národní galerie, jejíž dvě výstavy přesáhly 300 návštěvníků denně. Pokud by byl kritériem žebříčku absolutní počet návštěvníků, stála by v jeho v čele výstavua Jakuba Schikanedera, trvající přes osm měsíců, na niž přišlo 73 390 lidí (323 denně), zatímco další počin Národní galerie - Rembrandt & Co. - přilákal do Šternberského paláce 34 184 lidí (372 denně).

Jen o něco málo nižší zájem vykázala nová expozice Slovanské epopeje připravená Galerií hlavního města Prahy ve Veletržním paláci. Přišlo se na ni podívat téměř 65 tisíc lidí a denně zaznamenala 330 návštěvníků, což výrazně převyšuje průměrnou návštěvnost stálé expozice Národní galerie ve stejné budově (165 tisíc, tedy přibližně 53 lidí denně). Slovanská epopej je však dlouhodobou expozicí, a nelze ji tedy řadit mezi krátkodobé výstavy.

Tradičně vedou žebříček tuzemské návštěvnosti výstavy staršího umění a zavedených jmen, do první desítky se ale dostaly ještě Výsledky analýzy Krištofa Kintery v Galerii hlavního města Prahy. Celkem je vidělo 20 794 lidí. Podobný počet zavítal také na přehlídku současné britské malby v Galerii Rudolfinum. Beyond Reality zhlédlo celkem 23 207 diváků. Úspěch měly i výstavy Karla Nepraše v DOX a Theodora Pištěka ve Veletržním paláci.

Velké množství návštěvníků přilákaly i přehlídky užitého umění. Mezi nimi vystupuje do popředí především Bienále grafického designu v Brně. Celkem sedm samostatných výstav vidělo 30 762 návštěvníků, více než druhý nejúspěšnější projekt Moravské galerie Obrazy mysli/mysl v obrazech (21 718 diváků). Tradičně vysoký je také počet návštěvníků Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Pražské módní salóny vidělo 29 676 zájemců.

V porovnání s rokem 2011 je loňská návštěvnost podobná. Obdobně jako kutnohorští Jagellonci také výstava Karla Škréty před dvěma lety lákala v průměru kolem 500 diváků denně. Ve srovnání s roky předcházejícími však nastal patrný propad. Výstavy jako Decadence Now! v Rudolfinu, Monet-Warhol ve Veletržním paláci nebo Karel Čapek na Pražském hradě překračovaly hranici 700 návštěvníků denně. Zatímco v minulosti byly nejnavštěvovanější výstavy většinou v Praze, loni tomu tak nebylo.

 

Právě se děje

Další zprávy