Nejkrásnější Francouzi vydělávají Berlínu miliony

Blahoslav Hruška
30. 9. 2007 12:00
Zápůjčka obrazů z New Yorku přitáhla davy
Édouard Manet: Loďka (1874). K vidění v Berlíně
Édouard Manet: Loďka (1874). K vidění v Berlíně | Foto: Aktuálně.cz

Berlín - Nejkrásnější Francouzi jsou z New Yorku. To je název výstavy, která o příštím víkendu končí v německé metropoli. A jsou tak krásní, že Berlínu vydělávají miliony, dodejme.

Přesná bilance rozsáhlé zápůjčky stopadesáti převážně impresionistických děl ze sbírek newyorského Metropolitního muzea (má druhou největší kolekci impresionistů hned po pařížském d´Orsay) sice ještě není známa, počet návštěvníků už ale atakoval hranici 600 tisíc.

Met v Berlíně
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Met v Berlíně

  • do 7. října
  • otevřeno Út-Ne 10:00-24:00
  • vstupenka 10/5 eur (o víkendu 12/6 eur)
  • katalog 29 eur

Organizátor, Státní muzea v Berlíně, si přitom spočítal, že hranice rentability je někde kolem 400 tisíc lidí. A k tomu je nutné připočítat ještě další příjmy z obchodu se suvenýry, katalogy a reprodukcemi. Vše nasvědčuje tomu, že Francouzi budou stejným komerčním trhákem jako creme de la creme ze sbírek Muzea moderního umění v New Yorku (MoMA), kterou Berlín hostil v roce 2004.

Kromě 1,2 milionu návštěvníků a více než šesti milionů eur na účtě Státních muzejí, z nichž vznikla nadace pro nákup děl soudobého umění, se tehdy projevil tzv. efekt MoMA. Špičková výstava s velkou reklamou na sebe nabalila zájem o jiná muzea a stálé sbírky moderního umění.

Nejinak je tomu i v případě aktuální zápůjčky z Metropolitního. Stálá sbírka berlínské Národní galerie, která je součástí Kulturního fóra stojícího jen pár kroků od Francouzů umístěných v Nové národní galerii od Mies van der Roha, hlásí o sto tisíc víc návštěvníků, než je v meziročním srovnání běžné.

Za obrovským komerčním úspěchem a dlouhými frontami (řešenými s typicky německou propracovaností: každá vstupenka má svoje čekací číslo a na vstup do galerie se tak čeká podobně jako na zaplacení složenky na poště) ale zdaleka není jen mediální masáž, která výstavu provází.

I když u mnoha autorů (Delacroix, Cézanne, Matisse) nenabízí Met úplně nejexkluzivnější obrazy, které by byly notoricky známé z reprodukcí v učebnicích dějin umění, jde o mimořádně dobrou kolekci, jejímž základem jsou soukromé sbírky amerických podnikatelů později darované Metropolitnímu muzeu.

Katalog, káva, croissant...a půjčovna polštářků. Příležitostí, jak během čekání na vstup něco utratit, je víc než dost.
Katalog, káva, croissant...a půjčovna polštářků. Příležitostí, jak během čekání na vstup něco utratit, je víc než dost. | Foto: Blahoslav Hruška

A byla to právě Amerika, která kdysi nedoceněné impresionisty skupovala a vozila za oceán. Francouzi v Berlíně jsou tak svým způsobem propojením "osy módy" New York-Paříž-Berlín. "Evropa se k nám vrací zpět," glosoval na vernisáži spolkový prezident Horst Köhler.

Kouzlo Francouzů v Berlíně je skutečně nejen v dílech samotných - při dnešních cenách letenek ostatně není nedostupné zaletět se na francouzskou sbírku podívat přímo do New Yorku. Ale také v tom, že se v této sestavě asi už v Evropě nikdy neobjeví.

"Ještě nikdy předtím Metropolitní mueum nezapůjčilo tolik děl. A dokonce bych si riskl tvrdit, že se tato výjimečná situace již nebude opakovat," píše v katalogu výstavy ředitel Met Philippe de Montebello.

A co jiného je hnacím motorem zájmu o umění než tušení exkluzivity?

 

Právě se děje

Další zprávy