Ve čtvrtek večer se v architektonicky nezvyklé budově odehrála premiéra muzikálové opery The Angels, kterou napsal Lukáš Hurník s libretistou Petrem Čenským.
Její podobu, kdy se střídá klasická hudba s modernou a hip hop s rockem, ohajují slovy, že "multižánrovost nebyla cílem, ale prostředkem k vyprávění příběhu pubescentního anděla Asbeela". S mottem "od Dvořáka po Madonnu, od aleatoriky k funky" se divákům v roli Arciďábla představí Daniel Hůlka.
Baletní část v sobě zahrne to nejlepší, co Národní divadlo v této sezóně připravilo, a dává prostor šesti začínajícím choreografům. Jediná dvě představení - 5. a 6. června - se odehrají v rytmu etnické hudby, a navazují tak na úspěšné Zpěvy země.
Pro operu stejně jako balet je to první setkání s prostorem, který dočasně vznikl u Národního divadla. Architekt Luboš Svoboda ho navrhl jako velká písmena ND; oproti dřívějším Boudám má klasické kukátkové členění a uvnitř je luxusnější. Náklady na výstavbu byly šest milionů, vše zaplatil sponzor.

Infobox
S první Boudou, která ještě stála na Ovocném trhu, svou koncepci představil šéf činohry Michal Dočkal. V roce 2004 dostali příležitost experimentální texty i odvážní tvůrci: hrál se zde Müllerův Hamlet-stroj, Kaneové Faidra a Faust, můj hrudník, má přilba rakouského dramatika Wernera Schwaba. Přes námitky, že Bouda je zbytečně velikášský projekt, svůj smysl měla a má doposud.
Předloni se Bouda stěhovala na plochu mezi starou a novou budovou Národního divadla u Vltavy a hrál se Hypermarket, text současného slovenského dramatika Viliama Klimáčka. Novinku činohra připravila i pro letošní produkci.
Od 10. června se tu bude hrát scénická báseň Ivy Klestilové Hrdinové, kterou k režijnímu zpracování dostalo duo Skutr. "Ještě nikdy jsem se nesetkala s tím, že bych měla vedle sebe dva režiséry a ti by mi říkali, ať dopíšu tuto situaci nebo takový charakter," popisuje autorka nezvyklou spolupráci, do které od první chvíle byli přizváni i herci.
Inscenace si na příkladě pěti postav, které se zastavily v čase a divák má možnost nahlédnout do jejich uvažování, pokládá relativizovanou otázku, kdo je hrdina.
"Naši hrdinové, Jan Novotný, David Matásek, Jan Dolanský, Gabriela Pyšná a Dora Kršková Terrazas se stanou součástí veřejného prostoru, vstoupí z něj do divadla a pak se zase vrátí nazpátek," doplňuje jeden z režisérů Lukáš Trpišovský. Skutr se rozhodl Boudu začlenit do ruchu ulice i myšlení kolem procházejících.
Završení projektu Bouda III bude divadelní 28. června divadelní ples.