Muzeum nesmí otevřít, tak z něj udělali supermarket. Prodával designové výrobky

Muzeum nesmí otevřít, tak z něj udělali supermarket. Prodával designové výrobky
Supermarket londýnského Muzea designu, pohled z ulice.
Supermarket londýnského Muzea designu.
Supermarket londýnského Muzea designu.
Supermarket londýnského Muzea designu.
Foto: Ed Reeve
ČTK Kultura ČTK, AFP, Kultura
27. 4. 2021 12:44
Ve většině muzeí není možné sahat na exponáty, natož je kupovat. Muzeum designu v Londýně se vydalo opačným směrem. Ze své prodejny suvenýrů na několik dnů udělalo supermarket, díky čemuž byl prodej designových předmětů legální dokonce v době pandemie.

O "prvním supermarketu na světě vytvořeném umělci" píše agentura AFP. Muzeum sídlící na západě Londýna zařadilo do sortimentu prodejny zboží základní potřeby, ale doplnilo ho o designové obaly od desítky umělců jako Joey Yuové, Kentara Okawary nebo Charlotte Edeyové. Interiér obchodu v duchu 80. let minulého století a ještě staršího uměleckého směru pop-art navrhla grafická designérka Camille Walalová.

Zákazníci mohli zakoupit mletou kávu nebo rýži v plechových a papírových krabičkách živých barev. V nabídce se ocitly zdobený prémiový gin s tonikem od firmy Bombay Sapphire, která projekt zaštítila, dále designové tašky na ovoce a zeleninu, ovesné vločky ve sklenicích, čaj, čisticí prostředek nebo toaletní papír. Výnosy půjdou na podporu umělců a muzea, supermarket byl otevřený do nedělního večera.

V Británii poměrně úspěšně pokračuje očkování proti nemoci covid-19. Vláda postupně uvolňuje některá omezení, to se však zatím netýká muzeí. V zemi už otevřely tělocvičny, kadeřnictví nebo zahrádky hospod, většina obchodů znovu funguje od 12. dubna, na muzea však přijde řada až 17. května.

"Obchody, muzea a galerie pandemie těžce zasáhla. Tohle je způsob, jak lidem alespoň dočasně umožnit vrátit se ke kultuře bezpečným a tvůrčím způsobem," míní ředitel muzea Tim Marlow, který supermarket označuje za "svým způsobem umělecký předmět".

Zároveň podle něj v době nouzového stavu klade otázky, které zboží je skutečně nejpotřebnější, kdo má z jeho prodeje zisk a jaké hodnoty společnost vyznává. "Vláda umožnila prodej zboží základní potřeby. My se snažíme říct, že kultura a tvůrčí myšlení je také základní potřeba," dodává Marlow.

Ceny v Muzeu designu byly srovnatelné s běžnými cenami na trhu, přidaná hodnota spočívala v tom, že zákazník ví, koho podpořil.

Kvůli pandemickému uzavření kulturních zařízení přišlo Muzeum designu o 92 procent příjmů. Nad vodou se drží díky vládní dotaci ve výši tří milionů liber, což je v přepočtu 90 milionů korun. Tim Marlow jako částečné řešení vymyslel a uplatnil dočasný koncept muzea coby obchodu.

"Chci ukázat význam muzeí. Neomezujeme se jen na představení. Naším posláním je hledat a prezentovat řešení problémů, kterým budeme čelit po pandemii," dodává ředitel.

Muzeum designu v Londýně založil teoretik architektury Deyan Sudjic, jeden z prvních propagátorů díla Jana Kaplického. Členem správní rady muzea je také podnikatel Zdeněk Bakala, majitel vydavatelství Economia, které publikuje web Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy