Museum Kampa po požáru částečně otevřelo, výpadek půjde do milionů korun

Předseda správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových Jiří Pospíšil.
Na snímku z Musea Kampa je dílo Alfonse Muchy.
Na snímku z Musea Kampa jsou díla Pasty Onera.
Na snímku z Musea Kampa jsou díla Alfonse Muchy.
Alfons Mucha: Monaco Monte-Carlo. F. Champenois, Paříž, Francie, 1897, barevná litografie.
Foto: ČTK
ČTK Kultura ČTK, Kultura
1. 8. 2020 15:07
Pražské Museum Kampa, v němž nedávno hořelo, se tuto sobotu znovu otevřelo veřejnosti. Lidé si mohou prohlédnout společnou výstavu Alfonse Muchy a současníka Pasty Onera nebo stálou expozici děl Františka Kupky a Otto Gutfreunda.

Část budovy je však stále nepřístupná. Výpadek vstupného za dobu uzavření muzea půjde do milionů korun, říká předseda správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových Jiří Pospíšil, jinak europoslanec a pražský zastupitel za TOP 09.

Požár vypukl 15. července v technické místnosti. Kouř poškodil horní patra včetně depozitáře. Opravy potrvají několik měsíců.

Sály, kde je instalovaná výstava Alfonse Muchy a Pasty Onera, sice vypadají stejně jako před požárem, od té doby ale prošly rukama odborníků. Byly vyklizeny, dezinfikovány a vymalovány, popisuje Jiří Pospíšil. Sanována byla i uzavřená část, kde teď probíhá stěhování děl z depozitáře.

Kouř sice žádné umělecké dílo neponičil, asi dvě třetiny prací ve sbírkách nadace však pokryl mazlavý popílek. Restaurování už začalo, zabere zhruba půl roku.

"Začali jsme tím nejjednodušším, očistou kovových a umělohmotných uměleckých děl, kde je možné povrch chemicky ošetřit. Teď přijde na řadu debata o tom, jak ošetřit jednotlivá plátna, a nejtěžší bude zásah do papíru a papírmašových objektů," popisuje Pospíšil s tím, že u papíru je možnost chemických zásahů omezená.

Předseda správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových dříve uvedl, že škoda na zasažených dílech je dva až tři miliony korun, na budově pak přes deset milionů. Museum Kampa se kvůli pandemii koronaviru a úbytku turistů potýká také s výpadkem vstupného, které tvoří důležitý zdroj příjmů.

"Víkend před požárem byla návštěvnost každý den od 300 do 500 lidí. Při takové návštěvnosti je to vstupné 70 tisíc až 100 tisíc denně," poznamenává Pospíšil. Možnou ztrátu odhaduje na 1,5 milionu korun.

Na snímku z Musea Kampa je dílo Alfonse Muchy.
Na snímku z Musea Kampa je dílo Alfonse Muchy. | Foto: ČTK

Kdy by mohlo muzeum získat pomoc v milionech, kterou mu přislíbil ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD), Pospíšil neví. Část škody pokryje pojistka, muzeum vyhlásilo i sbírku, jež by podle Pospíšila měla pomoci s plánovanou přehlídkou děl sochaře a malíře Vladimíra Janouška.

Výstavu prací secesního malíře Alfonse Muchy a současného umělce Pasty Onera si v sobotu dopoledne prohlíželo několik desítek lidí včetně novinářů. Jmenuje se Elusive Fusion, tedy nepolapitelné spojení, a reflektuje body spojující Muchu, jenž žil v letech 1860 až 1939, s letos čtyřicetiletým Pastou Onerem. Je to například fascinace elegancí, přepychem či témata krásy a touhy po dokonalosti.

Muzeum láká na 25 nejznámějších Muchových plakátů, včetně děl spjatých s francouzskou divadelní hvězdou Sarah Bernhardtovou, a více než desítku děl Pasty Onera. V nich si umělec vzešlý ze streetartového prostředí hraje s odkazy na ikonické produkty, například parfémy či alkohol. Společné mají oba výtvarníci to, že fascinovali svět luxusních značek, krásy, elegance a přepychu.

Na snímku z Musea Kampa jsou díla Pasty Onera.
Na snímku z Musea Kampa jsou díla Pasty Onera. | Foto: ČTK

Zatímco Alfons Mucha se na konci 19. století v centru společenského i kulturního života podílel na formování tohoto světa, Pasta Oner z něho o 120 let později čerpá a pohrává si s odkazy na nejrůznější obrazová schémata s ikonickými produkty. Oba autory podle pořadatelů spojuje i fascinace dámskou tváří, její schopností vyjádřit nadšení, obdiv, pohrdání, úsměšek i touhu. V jejich díle se projevují nadčasová témata jako krása a touha po dokonalosti.

Práce jsou na Kampě propojeny v dílčích kapitolách s názvy jako Smysly, Do práce či Gesta.

K vidění je i Muchovo velkoformátové plátno Doba římská a příchod Slovanů, které vytvořil pro Světovou výstavu v Paříži v roce 1900. Jde o část výzdoby pro pavilon Bosny a Hercegoviny. Plátno o rozměrech 7 krát 3,5 metru rozvíjí mytologické téma střetu antické a slovanské kultury. Podle odborníků předznamenává Muchovu práci na Slovanské epopeji.

Dílo se jinak nachází ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze, odkud bylo v první polovině roku převezeno na Kampu. Vypadá téměř jako divadelní opona, v dolní části má však dva otvory, protože bylo koncipováno do pařížského pavilonu s oknem a dveřmi.

Objekt budoucího Musea Kampa získala Praha od státu v roce 1997, sběratelka Meda Mládková si Sovovy mlýny pronajala od města na 99 let. Sbírka obsahuje přes 220 obrazů a kreseb Františka Kupky, 16 soch Otto Gutfreunda nebo přes 1000 děl českých a slovenských výtvarníků z let 1965 až 1985. Svou sbírku před smrtí v roce 2002 věnoval nadaci Mládkových významný český básník, výtvarník a sběratel umění Jiří Kolář.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 23 minutami

Írán nedodržel plně dohodu o monitorování svých jaderných provozů, tvrdí Mezinárodní agentura pro atomovou energii

Írán v plném rozsahu nedodržel dohodu o monitorování svých jaderných provozů, kterou před dvěma týdny uzavřel s Mezinárodní agenturou pro atomovou energii (MAAE). Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na nedělní prohlášení MAAE, podle nějž Teherán nepustil inspektory do jednoho ze svých zařízení.

Írán v dohodě z 12. září podle MAAE umožnil jejím inspektorům nainstalovat nové paměťové karty do sledovacích kamer a pokračovat v monitorování íránských jaderných aktivit. V praxi to ale nedovolil v zařízení na výrobu součástek centrifug v Karadži, dodala agentura se sídlem ve Vídni.

MAAE uzavřením dohody o obsluze monitorovacích zařízení podle dřívějšího prohlášení Grossiho vyřešila svůj nejnaléhavější problém s Íránem, čímž byl vytvořen prostor pro širší diplomatické úsilí. Ředitel ale zdůraznil, že obě strany k trvalému řešení monitorování íránských jaderných zařízení dosud nedospěly.

Zdroj: ČTK
před 33 minutami

Seemanová vylepšila v Neapoli další dva české rekordy

Plavkyně Barbora Seemanová na mezinárodní lize ISL v Neapoli vylepšila další dva své české rekordy. Sto metrů volný způsob zvládla v krátkém bazénu za 52,31 sekundy a její maximum na 200 metrů kraul má nově hodnotu 1:53,31.

Jednadvacetiletá reprezentantka, jež v týmové soutěži hájí barvy maďarského týmu Iron, dnes zaplavala další dva rekordy po sobotní čtyřstovce. Z dosavadního nejlepšího času na stovce z 9. září ubrala šest setin, na dvoustovce se zlepšila oproti dosavadnímu rekordu z prosince 2019 z Glasgow o 52 setin.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na Svět knihy přišlo zhruba 35 tisíc lidí, přes pokles jsou pořadatelé spokojeni

Pražský veletrh Svět knihy letos podle předběžných údajů navštívilo 34 až 36 tisíc lidí, zhruba o 30 procent méně než dřív. Vzhledem k okolnostem a dopadům pandemie koronaviru to mluvčí Jana Chalupová nicméně označuje za vynikající. Akce začala ve čtvrtek a skončila v neděli večer.

V posledním předpandemickém roce dorazilo rekordních 50 tisíc lidí. Letos zřejmě hrál roli i nižší počet návštěv školáků, neboť některé vyhlásily na pondělí před svátkem volno a děti mohly odjet na prodloužený víkend. Se zájmem jsou však pořadatelé nakonec spokojeni, byť ředitel Radovan Auer ještě ve čtvrtek doufal, že by letos mohl padnout rekord.

Zdroj: ČTK
Další zprávy