Michal Horáček: Cena neocenitelného. Národní galerie hodlá koupit unikátní dílo

Michal Horáček
17. 4. 2019 17:55
Předloni v listopadu frankfurtská aukční síň nabídla gotický deskový obraz s námětem Zvěstování Panně Marii. Na vyvolávací cenu v přepočtu 2,8 milionu korun ale nikdo nepřistoupil, a tak dílo po dražbě za nespecifikovanou, ale jistě ne vyšší částku koupil soukromý sběratel.
Nedávno objevený středověký deskový obraz s námětem Zvěstování Panně Marii.
Nedávno objevený středověký deskový obraz s námětem Zvěstování Panně Marii. | Foto: ČTK

Přitom se jednalo o unikát, bohemikum mimořádného významu. Deska je variantou jedné z devíti, které tvoří Vyšebrodský cyklus - dílo nejvyšší evropské úrovně.

Deskový obraz s námětem Zvěstování Panně Marii.
Deskový obraz s námětem Zvěstování Panně Marii. | Foto: ČTK

Zvláštní význam má pro české země, vždyť například anděl poklekající před Pannou je oděn ve skvostné modré roucho pokryté zlatými liliemi, znakem francouzských panovníků. A právě s francouzskou princeznou, Blankou z Valois, se oženil Karel IV. Společně byli korunováni v Praze roku 1347 a právě přibližně do té doby odborníci kladou vznik Vyšebrodského cyklu.

Jako u jeho ostatních obrazů je i ikonografie Zvěstování rozsáhlou zprávou, a tím i nabízeným klíčem k pochopení tehdejšího evropského a s ním provázaného českého ideového, ale také politického směřování. Jinými slovy klíčem k jedné ze zásuvek naší historické paměti.

Deska, o níž mluvíme, je opravdu variací, a ne kopií vyšebrodského Zvěstování. Ve své době se podobné multiplikace vyskytovaly běžně, měly devoční význam. A protože donátorem Vyšebrodského cyklu byl Petr I. z Rožmberka, mohl si - jak uvažuje profesor Jan Royt - desku coby rodinný epitaf objednat jeden z jeho synů, dost možná Petr II., významná středoevropská osobnost a mimo jiné kanovník v Řezně či Pasově.

Zadavatel každopádně musel vynaložit hotové jmění, protože tvůrci pracovali nejen se zlatem či stříbrem, ale také s modrou barvou získávanou ze vzácného lapisu lazuli. Ten se těžil až v dnešním Afghánistánu, proto Italové dali barvě jméno ultramarina, zámořská.

V této souvislosti se nabízí otázka: jak je možné, že deska byla před 17 měsíci ve Frankfurtu tak levná - ano, levnější než tři obrazy Jaroslava Faltýnka - a že ji nekoupila Národní galerie?

Marius Winzeler, šéf Sbírky starého umění Národní galerie, říká, že o dražené desce se dozvěděl "zhruba dva dny před aukcí". Těžko mu to mít za zlé, frankfurtská aukční síň nepatří k renomovaným, což ostatně naznačuje její neschopnost oslovit více relevantních zájemců.

Podstatné ovšem je, že pro nákup, který by bylo nutné uskutečnit v krkolomné rychlosti, nemá ani šéf Sbírky starého umění, ani ředitel Národní galerie odpovídající pravomoc.

Sbírkové akvizice jsou vázány dobrozdáním galerijní nákupní komise. Poté je nutné požádat úřední cestou ministerstvo kultury o financování, které je však nutné získat od ministerstva financí. Je to cesta trvající i v případě zisku všech razítek měsíce.

Deskový obraz s námětem Zvěstování Panně Marii.
Deskový obraz s námětem Zvěstování Panně Marii. | Foto: Národní galerie

Národní galerie se nicméně touto cestou vydala. Vstoupila do jednání se soukromým nabyvatelem a současně o posudky požádala restaurátora docenta Adama Pokorného a jeho tým. Ten použil mikrochemickou analýzu, mikrofotografii, infračervenou reflektografii a jiné metody, a když si ministerstvo kultury vyžádalo další, přibyla i plynová chromatografie, uskutečněná ve Vídni.

Jednoznačné prokázání pravosti variantního Zvěstování má dva následky: jednak umožňuje detailně se seznámit s dobovými dílenskými postupy, jednak zvyšuje cenu obrazu. Jeho současný majitel, jímž je podle Deníku N Nadační fond Richarda Fuxy, za něj dnes žádá 65 milionů korun.

Je to přiměřené? To nelze říct; podobných děl se na trhu vyskytuje málo, a pak: jak penězi ocenit neocenitelné? Co kdyby se podobně nečekaně kdesi objevila neznámá kapitola Kosmovy kroniky, jaká by byla její "správná" cena?

I pokud ale upustíme od měření nesouměřitelného, konsenzus odborníků zní, že i tržní hodnota takového díla, jakým je varianta vyšebrodského Zvěstování, se bude posouvat jediným směrem: vzhůru. Takový trend už je na trhu s uměním empiricky doložitelný.

Až příliš mnoho podobně klíčových bohemik - třeba skvostnou Krumlovskou madonu, chovanou v Rakousku - jsme už ztratili. Nenávratně. A to by se stalo i se Zvěstováním, pokud by jej koupilo třeba nějaké muzeum v USA. Záležitost proto svědčí o tom, že koupit je obecně ošidné, ale nekoupit ještě ošidnější.

A tak je načase se zeptat: protože nečekaná objevení důležitých děl na trhu nelze plánovat, neměla by Národní galerie dostat peníze - ano, stačilo by třeba jen 50 milionů ročně - a pravomoc vynaložit je, aniž by vždy musela jít klopotnou úřední cestou? I kdyby jen proto, abychom za jedno dílo nemuseli po roce a půl platit sedmadvacetkrát víc, případně je neztratili navždy?

Autor je textař, spisovatel a bývalý prezidentský kandidát.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Předpokládaný demokratický kandidát na amerického prezidenta Joe Biden získal podporu největší koalice odborových organizací ve Spojených státech

Předpokládaný demokratický kandidát na amerického prezidenta Joe Biden dnes získal podporu největší koalice odborových organizací ve Spojených státech AFL-CIO. Centrála navíc slíbila, že se zasadí o to, aby současný prezident Donald Trump nebyl znovu zvolen do funkce v listopadových volbách, napsala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
Další zprávy