Malíř Císařovský na Hluboké vystavuje portréty Havla i Goebbelse

Malíř Císařovský na Hluboké vystavuje portréty Havla i Goebbelse
Malíř Tomáš Císařovský.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
25. 6. 2020 10:24
Zhruba 110 prací vystavuje malíř Tomáš Císařovský na retrospektivě, kterou otevřela Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou. Zahrnuje jeho tvorbu posledních více než 30 let, obrazy z cyklu Můj děda legionář, portréty mocnářů včetně nacisty Goebbelse i poslední sérii věnovanou Václavu Havlovi.

Výstava nazvaná Každý den odvahu potrvá v zámecké jízdárně do 4. října.

Ředitel Alšovy jihočeské galerie Aleš Seifert připravil malíři menší souhrnnou expozici už před 15 lety v Jihlavě. "Nepatří k Tvrdohlavým, ale k solitérům 80. let. Mě vždy solitérní autoři poměrně zajímali, a Tomáš obzvlášť. Bude to jedna z jeho vrcholných výstav," věří Seifert.

Přehlídka začíná prvním velkým cyklem obrazů Z deníku dědy legionáře, který je v jízdárně prakticky celý. Návštěvník spatří portréty mocnářů, masarykovskou sérii, krajinomalby i díla z návštěvy Jižní Ameriky, která malíře podle Seiferta ovlivnila v používání barev. V sále je i portrét Gustava Husáka nebo obraz Milenec v Praze, zachycující nacistického ministra propagandy Josepha Goebbelse na balkoně Rudolfina.

"Úplně nová je poslední série věnovaná Václavu Havlovi. Vystavujeme i ikonické obrazy, které jsou spojením východního a západního režimu, jako Karel Kryl a Karel Gott nebo Lou Reed a Dean Reed. Největší série je u vstupu, portréty české šlechty," do níž Tomáš Císařovský zařadil Karla Schwarzenberga i příslušníky rodů Lobkowiczů či Kolowratů, doplňuje Seifert.

"S malířem divák prožije nejen vzrušení z kontaktu s klasickou olejovou technikou malovanými obrazy, ale také řadu událostí z nedávné historie, uvědomí si křehkost i napjatost mezilidských vztahů a s tím vším se zamyslí nad smyslem či nesmyslem existence," doplňuje kurátor výstavy Martin Dostál.

Kvůli dopadům koronaviru musela Alšova jihočeská galerie odložit na září hlavní letošní výstavu nazvanou Malevič a ruská avantgarda. Začít měla 25. dubna. Galerie má zápůjčku domluvenou s Muzeem umění v ruském Jekatěrinburgu. Povolení si vyřídila, díla ale zatím z Ruska kvůli koronaviru nepřivezla.

Alšova jihočeská galerie vznikla v roce 1953, ozdobou jejích sbírek, které zahrnují přes 18 tisíc předmětů, jsou díla z gotiky a 60. let minulého století.

Galerii zřizuje Jihočeský kraj, letos jí dal neinvestiční příspěvek 49,1 milionu Kč. Podle výroční zprávy instituci v roce 2018 navštívilo přes 56 tisíc lidí.

 

Právě se děje

před 43 minutami

Češi v průběhu pandemie víc stahovali nelegální filmy, říká šéfka fondu

V průběhu pandemie koronaviru v Česku opět stouplo nelegální stahování filmů. Na panelové diskusi, kterou ve čtvrtek v Praze uspořádal karlovarský festival, to řekla ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. Podle ní je stávající situace příležitostí k osvětě, protože mnoho lidí stále neví, zda si audiovizuální obsah stahuje legálně, nebo nelegálně.

"Připravovaná novela autorského zákona obsahuje sice nástroje, které by měly pomoci zneškodňovat nelegální úložiště. Uživatelé by také měli vědět, že když platí za bajty, neznamená to, že platí za autorská práva," řekla Fraňková. Podle ní jsou české legální VOD platformy stále málo vidět a je třeba posílit jejich propagaci.

Ivo Andrle z distribuční společnosti Aerofilms konstatoval, že jeho firmě během krize stoupla distribuce formou video-on-demand, to znamená videa na vyžádání. "Zasáhlo to lidi, na které bychom si netroufli, zájem se vrací na 2,5 až trojnásobek toho, co bylo před krizí," řekl Andrle. Legální nabídka stahování filmů v Česku ale stále není širší než nabídka toho, co poskytují nelegální servery, dodal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy