reklama
 
 

Louvre zaznamenal nejvyšší návštěvnost ze všech muzeí světa, pomohli Beyoncé a Jay-Z

4. 1. 2019 12:40
Hudební klip, který v pařížském Louvru natočili americká zpěvačka Beyoncé a raper Jay-Z, pomohl této přední francouzské umělecké instituci dosáhnout rekordní návštěvnosti.

Vloni Louvre přivítal 10,2 milionu lidí, což podle všeho představuje historické prvenství. Žádné muzeum na světě nebylo za jeden rok nikdy tak vyhledávané, uvedli včera zástupci Louvru.

Ten zároveň těžil z toho, že do francouzské metropole se naplno vrátili turisté. Pokles návštěvnosti o 30 procent původně přišel poté, co v listopadu 2015 teroristé v klubu Bataclan a v jiných částech města zabili 130 lidí.

Z loňských 10,2 milionu návštěvníků už ale turisté tvořili tři čtvrtiny - nejvíc Američané, kterých dorazilo zhruba 1,5 milionu, a Číňané, jichž byl milion.

Vysoký zájem vzbudila loňská retrospektivní přehlídku děl romantického malíře Eugèna Delacroixe, kterou mezi březnem a červencem vidělo téměř 540 tisíc lidí. Také mluvčí muzea ale za významný faktor označuje videoklip nazvaný Apes**t, který v Louvru pod hlavičkou svého společného projektu The Carters natočil manželský pár Beyoncé a Jay-Z.

Ve videu společně rapují a zpívají před slavnými uměleckými díly: Leonardovou Monou Lisou, plátnem Napoleonova korunovace od Jacquese-Louise Davida nebo helénskou sochou Venuše Mélské.

Videoklip ke skladbě Apeshit vznikl uvnitř pařížského Louvru. | Video: Beyoncé

Video má jen na serveru YouTube přes 150 milionů přehrání. "Je potěšující vidět, že americké umělce, dnešní autory, tak zajímá muzeum plné dávného umění," říká ředitel Louvru Jean-Luc Martinez.

Podle něj k vyšší návštěvnosti dále přispěly práce, které umožnily zvýšit kapacitu muzea, například nová úschovna zavazadel, nové pokladny nebo nový vstup pro skupiny. Muzeum rovněž začalo prodávat vstupenky přes internet, což omezilo čekací dobu. Práce dohromady stály 60 milionů eur a Louvre na ně získal peníze prostřednictvím své nedávno otevřené pobočky v emirátu Abú Dhabi.

Zároveň si Louvre pochvaluje, že přes polovina jeho loňských návštěvníků byla mladší 30 let, a téměř pětina dokonce pod 18 let. Muzeum, které má rozvinuté vzdělávací programy, často navštěvují školní skupiny.

Louvre je také populární na sociálních sítích, na Facebooku ho sleduje 2,7 milionu lidí, na Instagramu 2,4 milionu a na Twitteru 1,4 milionu. Při započtení všech účtů muzea na 15 sociálních sítích včetně třeba čínského Wej-po se jedná o 7 milionů takzvaných followerů.

Předešlý rekord francouzská instituce pamatuje roku 2012, kdy přivítala 9,7 milionu lidí. Tehdejší vysoký počet návštěvníků souvisel s otevřením nového křídla budovy věnovaného islámskému umění a také s dočasnými výstavami děl malířů Leonarda da Vinciho a Raffaela Santiho.

Rekordní rok za sebou mají také další francouzské instituce, což podle agentury Reuters svědčí o tom, že turisty v posledních týdnech roku neodradily ani protivládní protesty takzvaného hnutí žlutých vest. To mimo jiné poškodilo slavný Vítězný oblouk, památník s vyhlídkovou terasou postavený Napoleonem Bonapartem.

Vítězný oblouk musel být po zásahu protestujících dva týdny zavřený, přesto se vloni stal nejpopulárnější francouzskou památkou - vidělo ho 1,7 milionu lidí.

A díky tomu hlásí rekordní čísla za rok 2018 též francouzské Centrum národních památek, které dohlíží na více než 100 budov - kromě Vítězného oblouku k nim patří katedrála Notre-Dame nebo Pantheon. Všechny objekty spravované centrem vloni vidělo také 10,2 milionu lidí, což představuje meziroční nárůst o 8 procent. Předešlého rekordu instituce dosáhla roku 2014.

Kompletní údaje o turismu v Paříži za rok 2018 zatím nejsou dostupné. V první polovině roku ale do města přijelo bezprecedentních 17,1 milionu lidí a analytici odhadují, že za celý rok francouzská metropole dosáhne rekordních 50 milionů lidí.

Agentura AFP dále připomíná, že Louvre je podle statistik z roku 2017 nejnavštěvovanějším muzeem světa. Následuje Čínské národní muzeum v Pekingu s 8 miliony lidí a Metropolitní muzeum v New Yorku, které zaznamenalo 7,3 milionu vstupů.

autoři: Reuters, ČTK, Kultura | 4. 1. 2019 12:40

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama