Londýn navštívil jen dvakrát. Jeho fotky se staly klasikou

Londýn navštívil jen dvakrát. Jeho fotky se staly klasikou
Noční jízda, Londýn, 1966
Houses of Parliament, Londýn, 1966
Piccadilly, Londýn, 1966
Bez názvu, 1966, Londýn
Foto: Leica Gallery
13. 2. 2014 18:20
Fotografie Miloně Novotného ze souboru Londýn lze vidět v pražské Leica Gallery. Reedice slavné knihy vychází v nakladatelství Kant.

Praha - Jen dvě několikatýdenní cesty stačily fotografu Miloni Novotnému k vytvoření slavné knihy Londýn. Černobílé fotografie z 60. let vyšly knižně v době uvolnění okolo pražského jara, během normalizace ale spolu s celou autorovou tvorbou musely v Československu zmizet do ústraní. Nyní se nadčasová série představuje na samostatné výstavě v pražské Leica Gallery.

Právě o neobyčejné modernitě píše v předmluvě k přepracovanému vydání s názvem Londýn 60. let Josef Moucha: „Kniha vydaná poprvé roku 1968 si podržela nadčasovou kvalitu. Nemusíme být ale pamětníky, abychom ocenili suverenitu, s níž fotograf zachytil kosmopolitní přístav v ústí Temže a zároveň osobitě vystihl náladu města, udávajícího tón šedesátým letům.“

Na fotografiích Miloně Novotného se objevují významné dominanty Londýna i každodenní situace z městských ulic. Vedle snímků Westminster Abbey nebo budovy parlamentu se střídají scény odpočívajících lidí z Hyde Parku a pouliční muzikanti na Victoria Station.

„Byl fotografickým básníkem všedního dne a měl neuvěřitelnou schopnost vidět ve zdánlivě banálních výjevech hluboké lidské obsahy,“ popisuje kurátorka Dana Kyndrová. „Ačkoliv v jeho díle najdeme i fotografie zachycující například pohřeb Jana Palacha, těžiště jeho tvorby rozhodně netvoří reportáž.“

Miloň Novotný byl několik let zaměstnaný jako fotograf Činoherního klubu, práci v divadle, která ho živila, ale od své další tvorby striktně odděloval. Stejně důsledně přistupoval moravský rodák i k třídění vlastních fotografií – všechny podrobil přísné selekci.

Třeba zvětšené snímky ze své první výstavy v Olomouci (1956) daroval Novotný rodině, u které bydlel. Po smrti majitele je pak od vdovy vykoupil zpátky, z šesti desítek fotografií ale prošly revizí jen čtyři, zbytek nemilosrdně roztrhal.

Novotný patří ke generaci ovlivněné legendární výstavou Edwarda Steichena The Family of Man. Český průkopník a dnes již klasik humanisticky orientované fotografie byl uměleckým samoukem. Jeho směřování významně stvrdilo setkání s téměř o dvě generace starším Josefem Sudkem v 50. letech, ze kterého se vyvinulo celoživotní přátelství.

Londýnská série vznikla v autorových šestatřiceti letech. Knižně ji vydala Mladá fronta spolu s dnes neméně slavnou sbírkou Evy Fukové New York. Rozšířit edici se už ale nepodařilo, s nástupem normalizace musely obrázky z otevřených západních měst pryč. Zmizely i Novotného snímky v časopisech a novinách, ztratil možnost fotografovat pro divadlo. Na vrcholu sil se místo cestování po světě živil portrétováním hudebníků pro Svaz Československých skladatelů.

Změna režimu v roce 1989 umožnila Novotnému opět vyrazit na cesty. „Oslavil šedesátku a zdálo se, že rozmach jeho fotografického potenciálu už nemůže nic zbrzdit. Bohužel. Bylo mu dopřáno jen dva a půl roku života,“ připomíná kurátorka Dana Kyndrová. „Avšak těch několik nádherných fotografií, které ze svých posledních cest ještě stihl přivézt, je dokladem, že renomé jednoho z nejlepších českých fotografů si udržel až do smrti.“

Reedice slavné knihy vychází v nakladatelství Kant.

Miloň Novotný: Londýn 60. let. 14. 2.–11. 4. 2014. Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1. Kurátorka: Dana Kyndrová.

 

Právě se děje

Další zprávy