Letošní Turnerova cená má skandál: je málo skandální

Pavel Kroulík
5. 5. 2010 16:40
Pořadatelé zveřejnili kandidáty na prestižní trofej
Dexter Dalwood: Kurt Cobain's Greenhouse
Dexter Dalwood: Kurt Cobain's Greenhouse | Foto: www.saatchi-gallery.co.uk

Londýn - Renomovaná Turnerova cena řeší opačný problém, než byla zvyklá. Nejenže jsou letošní adepti podle prvních ohlasů staří, ale hlavně dílo většiny z nich je přinejlepším solidní a rozhodně nijak novátorské - což se v britském kulturním a mediálním prostředí považuje skoro za zločin.

Shortlist čtyř kandidátů, kteří budou usilovat o prestižní ocenění pro britské výtvarné umělce do 50 let, byl zveřejněn v úterý. Nominovaní představí svoje práce od 4. října v londýnské Tate Britain. Vítěz - jemuž cena přinese zvýšenou pozornost a k ní sumu 25 tisíc liber - tu pak bude vyhlášen 6. prosince.

Vítěz Turnerovy ceny 2009: Richard Wright
Vítěz Turnerovy ceny 2009: Richard Wright | Foto: Reuters

Turner Prize se udílí od roku 1984; byla založena jako barometr toho nejsoučasnějšího dění a pravidelně rozdmýchává debaty o identitě a hranicích moderního umění. Často vyvolávala diskuse, co ještě vůbec lze za současné umění považovat, a stejně tak byla obviňována, že upřednostňuje politicko-občanské postoje a gesta před výtvarným pojetím.

Této kontroverzní poloze svědčila vítězství excentriků, jako byl Damien Hirst nebo duo Gilbert a George, a také se shodovala s nastavením britských médií, která tradičně vyhledávají nová jména a překvapivé impulsy.

Enrico David
Enrico David | Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Turnerovu cenu dostal Skot, kterého inspiruje středověk
Turnerovu cenu získal Mark Leckey. Za Homera Simpsona

Cenu za rok 2007 získal tehdy osmačtyřicetiletý Mark Wallinger za přesnou repliku stanoviště protiválečného demonstranta Briana Hawa. V dalších letech už ale vítězila méně nápadná a kontroverzní díla.

Dexter Dalwood: Hendrix's Last Basement
Dexter Dalwood: Hendrix's Last Basement | Foto: FXP Photography/Gagosian Gallery/PA

Ve výběru poslední doby se tak dá vysledovat jistá umírněnost; aspoň na poměry ceny, která přidělila vítězství rozházené posteli Tracey Eminové nebo pravidelně blikajícímu světlu v prázdné místnosti. Soutěž se sice snaží udržet punc neodhadnutelnosti, ale stále víc se projevuje příklon k „domáčtější" tvorbě a k subtilnějším tématům. Letos se tento trend znovu potvrdil a vyvolal u britských médií až nervózní reakci.

Recenzenti nad letošním seznamem sice připouštějí, že čas provokatérů z 90. let je nenávratně pryč a že věk vítězů roste už delší dobu. Někteří komentátoři dokonce porotce chválí, že reflektují proměny společenského kontextu. Uznávají, že dnes není nic zprofanovanějšího než provokace a že výběr zralých čtyřicátníků může být dobrou reakcí na „trend mládí a novosti, který je kokainem současné společnosti".

Nicméně takřka všichni trvají na tom, že právě vybraní autoři patří tak jako tak spíš ke standardu výtvarného provozu. Klidně se mohli v hledáčku poroty objevit už dřív, protože jejich rukopis se nemění, a rozhodně prý nejsou zajímaví ničím, co by nastartovalo nové směřování ceny - pokud už na ně tedy nastal čas.

Foto: The Otolith Group

Jestli chtěla jury vybrat zavedené tvůrce, měla rozhodně mezi kandidáty zvolit art-teroristu Banksyho, který sice dávno patří k uměleckým celebritám, ale letos se úspěšně pokusil rozšířit svůj záběr filmovým para-dokumentem Exit Through the Gift Shop.

Nejvíc to od novinářů schytal devětačtyřicetiletý Dexter Dalwood, i když na první pohled by jeden řekl, že jeho dílo vypadá jako ideální adept na Turnerovu cenu. Dalwood maluje místa, kde zemřely nebo byly zabity známé osobnosti showbyznysyu a politiky: Jimi Hendrix, Kurt Cobain, Polanského manželka Sharon Tate nebo zbrojní expert David Kelly.

Žádné z těchto míst prý přitom nenavštívil a konstruuje je jako „mediální realitu" podle zpráv a fotografií. Jména celebrit uvedená vždy v názvech přitom kontrastují s tím, že na obrazech žádné postavy a tváře nejsou.

Foto: Roman Mensing

Malíře navíc podporuje reklamní mogul Charlese Saatchi, který stál v 90. letech za úspěchem zmíněné nastupující generace mladých britských umělců v čele s Hirstem. Dalwooda propaguje jako představitele vlny „nových neurotických realistů". Podle Guardianu je to však první autor nominovaný na Turnera, který by potřeboval transplantaci talentu.

O mnoho lépe si nevede ani „příliš akademická" londýnská skupina Otolith, kterou tvoří dvaačtyřicetiletá umělkyně Anjalika Sagar a o dva roky starší teoretik Kodwo Eshun.

Ve svém díle se zabývají problémy třetího světa, stejně jako utopickými idejemi, které se pokoušely uvést v život země v Asii, Africe i ve střední a východní Evropě. Logicky tak pracují i s archivními a historickými materiály, esejistické výsledky svých výzkumů nejčastěji zaznamenávají na video.

Relativně nejlépe naopak dopadly podle ohlasů nominované ženy, Susan Philipszová a Angela de la Cruz.

Foto: Angela de la Cruz/Lisson Gallery

Čtyřiačtyřicetiletá, momentálně v Berlíně usazená Skotka Philipszová se do finále prestižní výtvarné soutěže dostala za zpěv. Sólově a bez nástrojů nazpívá barokní písně, lidovky i známé songy včetně Nirvany a Radiohead a tento záznam pak pouští na různých veřejných místech - od mostů přes promenádu a zákoutí velkoměst až po reproduktory v supermarketech Tesco.

Snaží se tím dokreslovat i měnit dané prostředí; a podle poroty "přehlušuje každodenní hluk, vyvolává kolektivní i subjektivní vzpomínky a meditativní introspekce".

Foto: Angela de la Cruz/Lisson Gallery

Pětačtyřicetiletá Angela de la Cruz se pak podle jury „syrově i ironicky" popasovává s tématem smrti obrazu nebo minimálně jeho formálností. Tato Londýňanka vytváří velká jednobarevná plátna, která ale před vystavením mačká, muchlá, drtí a destruuje.

Navíc je pak často v galeriích ledabyle instaluje, umísťuje do rohů nebo je ponechává zborcené v prostoru, takže ve výsledku vše působí jako kabáty na věšáku nebo sochy emocí, jež do „proměny" vložila. Na první pohled to skoro vypadá, jako by její výstavu napadli vandalové.

Pokud některá z favoritek médií vyhraje, mohla by minimálně narušit mužskou hegemonii Turnerovy ceny, kterou od jejího založení získaly pouze tři umělkyně.

 

Právě se děje

Další zprávy