Kvůli Mikuláši Medkovi si změnil jméno. Kopaninský vystavuje celoživotní tvorbu

Magdaléna Medková Magdaléna Medková - za podpory: Logo Pražská plynárenská
13. 12. 2021 14:30
Iva Medka Kopaninského zařazují kritici umění mezi kolážisty, sám o sobě ale tvrdí, že jeho tvorba nevzniká jen nůžkami. Výtvarník, který si kvůli slavné rodině Medků přidal ještě jedno příjmení, vybral ke svým 85. narozeninám pro pražskou Galerii Smečky průřez nejpovedenějších vlastních děl. Na výstavě jsou kromě koláží i jeho asambláže, techniky jako stamp art, plastiky nebo papel picado.
Video: Daniela Dlabolová

"Papel picado jsem poprvé viděl v Mexiku. Vzniká tak, že se papír proráží řezbářskými tvarovanými dláty. Umělci vezmou co největší vrstvu nejjemnějšího papíru, a jak ji proráží, postupně jim ujíždí dláto, a tím vznikají tak krásné neforemné obludnosti, až oko žasne. Já ale kvůli klasifikaci umění pracuji jen s pěti papíry," říká ke své tvorbě Ivo Medek Kopaninský.

Pětaosmdesátiletý výtvarník, který je nerad vnímán jen jako kolážista, ve Smečkách představuje celou řadu technik ze své celoživotní tvorby. Některá díla vznikla pomocí poštovních známek, u jiných uplatnil kombinaci malby s dalšími materiály. "Asambláže tvořím v poslední době nejraději. Jsem doma a na dvoře zavalen takovým množstvím harampádí, že díky nim to alespoň pomalinku odchází," říká.

Ivo Medek Kopaninský: Nejen nůžkami
Autor fotografie: Pražská plynárenská

Ivo Medek Kopaninský: Nejen nůžkami

Kde: Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, Praha 

Kdy: 8. prosince  - 29. ledna

Děti, studenti, senioři od 65 let a ZTP mají vstup zdarma, stejně jako držitelé Zákaznické karty Pražské plynárenské, ostatní zaplatí 50,- Kč.

Humor, sarkasmus i groteska

Ivo Medek Kopaninský patří mezi universální osobnosti českého postmoderního výtvarného umění. V 50. letech minulého století se vyučil štukatérem a následně začal studovat obor řezbář na vyšší výtvarné škole. Za komunismu pracoval v Národní galerii a pro Československou televizi tvořil výtvarné podklady k populárně-naučným animovaným filmům. Působil ale také jako spisovatel nebo restaurátor historických zbraní.

Výtvarnou tvorbu Iva Medka, který přes 40 let žije a tvoří v Přední Kopanině (odtud tedy přízvisko Kopaninský), propojuje černý humor, sarkasmus a smysl pro groteskno. Za komunismu svá díla nevystavoval a byl stíhán za jejich vyvážení do demokratických zemí. Jeho tvorba je často surreálná, tématy jsou mu odpor k moci, politická a společenská ironie či směšnost dějin, které vnímá jako nikdy nekončící hru.

"Mám tu například fresku, ke které mě inspirovala skutečná událost. Mezi památkáři se traduje, že když kostelník v Kutné Hoře zatloukal skobičku na věčné světlo pod Reinerovu fresku, odpadl kus omítky a pod ní se objevila noha z dob gotiky. Inu sešli se památkáři, oželili baroko, protože gotika je gotika, a dali Reinera seškrábat, a když bylo hotovo, nebylo na zdi gotického nic víc než ta namalovaná noha," usmívá se Kopaninský.

Průřez celoživotní tvorbou umělce vystavuje pražská Galerie Smečky k jeho 85. narozeninám. Radost má Kopaninský také z paralelní akce v německém městě Brücke, která navazuje na velkou surrealistickou výstavu z roku 1938. Přehlídka v překladu nazvaná Surreální zvěrotvoři představuje 74 špičkových umělců, jako jsou Salvador Dalí nebo Pablo Picasso. Kopaninský se do výběru dostal se sedmi dalšími Čechy.

Autorku článku s umělcem nepojí žádné přímé vazby. Stejné příjmení je dáno shodou jmen.

 

Právě se děje

Další zprávy