Kritizovaný propagátor Landy Plachý rezignoval

Kultura ČTK Kultura, ČTK
16. 2. 2012 21:14
Bilance uměleckého šéfa činohry je rozporuplná

Brno - Umělecký šéf činohry Národního divadla Brno Zdeněk Plachý ze zdravotních důvodů rezignoval. Ve funkci byl od roku 2007, kdy jej do divadla přivedl ředitel Daniel Dvořák.

V posledních měsících čelil ostré kritice, měl neshody s některými herci. Mnozí odborníci také poukazovali na klesající uměleckou úroveň Mahenovy činohry. Plachý se nyní léčí s vážným zraněním ruky. "Potrvá to několik měsíců. Nechci brzdit provoz činohry," řekl.

Plachý je momentálně na neschopence. O jeho pravomoci se dělí zástupce uměleckého šéfa Pavol Juráš a ředitel divadla Dvořák. Juráš řekl, že o Plachého rezignaci dosud neví. Dvořák, jenž by měl rozhodnout o Plachého nástupci, má dovolenou.

Plachý si v rozhovoru s ČTK stěžoval na údajné postupné omezení pravomocí šéfa činohry. "V podstatě už nebylo co vést," konstatoval. Poukázal také na snížení rozpočtu na nové inscenace. "Ocitli jsme se na úrovni okresního města," uvedl. Zatím formálně zůstává zaměstnancem divadla. O jeho budoucnosti se rozhodne, až se uzdraví.

Plachého umělecká bilance v Národním divadle Brno je rozporuplná. Některé jeho inscenace kritici chválili - například historické drama Královna Margot nebo osobité zpracování Shakespearova Richarda III. Za další počiny si však vysloužil příkré odsudky.

Část brněnské kulturní obce jej kritizovala například za inscenaci Tajemství Zlatého draka, na níž spolupracoval se zpěvákem Danielem Landou. Nepříznivé kritiky se valily také na jeho inscenaci Zaslíbení o lásce a smrti krasobruslařky Hany Maškové a textaře Jiřího Štaidla.

Zatím poslední premiérou Plachého byla letos v lednu Černá Madona Brněnská o hrdinné obraně Brna za třicetileté války. Kritici scénář i režijní zpracování ztrhali. Recenzent Práva hru překřtil na Černou můru brněnskou. Výhrady měl i brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD), jenž dal podnět ke vzniku hry a dříve Plachého hájil. Po premiéře Černé Madony Brněnské si Plachý poranil ruku a nastoupil na nemocenskou.

Před nástupem do Mahenovy činohry v roce 2007 byl Plachý respektovaným progresivním umělcem. Měl za sebou kariéru skladatele a muzikanta, hrál například v rockové skupině Dunaj, psal opery i scénickou hudbu. V 90. letech založil brněnské umělecké centrum Skleněná louka.

Točil pro Českou televizi. S Jiřím Šimáčkem vytvořil úspěšnou autorskou dvojici Střežený Parnass, společně uvedli několik kontroverzních, avšak kritikou ceněných inscenací na různých českých a slovenských scénách.

Plachého postavení v souboru Mahenovy činohry se zřejmě před časem začalo postupně zhoršovat. V posledních měsících se rozkmotřil s některými herci, kteří jej začali otevřeně kritizovat. Část si jich našla jiné angažmá - například Václav Vašák a Eva Novotná, kteří patřili k nejvýraznějším tvářím souboru. Na internetu se také objevil záznam, jak Plachý pospává na zkoušce inscenace Cyrano z Bergeraku.

 

Právě se děje

před 40 minutami

Slavná sopranistka tvrdí, že s ní francouzská policie jednala jako se zločincem

Jihoafrická sopranistka Pretty Yende tvrdí, že s ní francouzští policisté při kontrole na letišti Charlese de Gaulla v Paříži zacházeli jako se zločincem. "Svlékli mě a prohledali, jako bych byla zločinec, a umístili mě do cely," tvrdí zpěvačka.

Ta podle policistů přicestovala v pondělí z Milána na jihoafrický pas, v němž neměla vízum. "Nebyl tam ani v jedné chvíli žádný incident," tvrdí policejní zdroj a popírá, že by se sopranistka kvůli letištní kontrole musela svléknout. Z místnosti, kde čekala na vyřízení případu, vyšla po hodině a půl s vízem, které jí povolovalo vstup na francouzské území, a barva její kůže nehrála žádnou roli, řekl zdroj z letiště agentuře AFP. "Pro lidi, jako jsem já, je policejní násilí skutečné," tvrdí naopak pěvkyně. Do Francie přiletěla proto, že zpívá Belliniho operu Náměsíčná v Théâtre des Champs-Élysées.

Zdroj: ČTK/AFP
před 43 minutami

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce trati za 2,6 miliardy Kč

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce železniční trati, díky níž tudy vlaky budou moci projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí. Zrychlí se tak cestování mezi Prahou a Plzní. Součástí akce byla i obnova berounského nádraží a stanice Králův Dvůr a modernizace zabezpečovacího zařízení. Náklady jsou přes 2,6 miliardy bez DPH, tři čtvrtiny pokryla dotace z Evropské unie.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se zlepšil komfort pro cestující a vznikl i bezbariérový přístup na nástupiště v Berouně i Králově Dvoře. "Zvýšila se traťová rychlost na 160 kilometrů v hodině a zkrátily se jízdní doby. Myslím si, že se už skutečně jedná o koridorovou trať se vším všudy," řekl Svoboda při dnešním slavnostním ukončení prací. Poukázal na to, že nyní je hotová rekonstrukce celého třetího koridoru z Berouna až do Chebu, včetně průjezdu plzeňským uzlem.

Práce na 5,7 kilometru dlouhém úseku mezi Berounem a Královým Dvorem začaly v roce 2016. V první etapě stavbaři opravili osobní nádraží v Berouně. Součástí byla obnova kolejiště, vznikl nový podchod, nástupiště a přístřešky. Přístup na nástupiště pro handicapované zajišťují výtahy. Železniční stanice byla také vybavena informačním systémem pro slabozraké a nevidomé. Dělníci vyměnili technologická zařízení a obnovili kolejiště na seřaďovacím nádraží.

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

Průměrný obrat regionálních obchodních center loni klesl o 25,5 procenta

Průměrný roční obrat regionálních obchodních center (OC), vyjma Prahy, loni po šesti letech růstu podle analýzy společnosti CBRE meziročně klesl o 25,5 procenta. Nejvíce byly v centrech zasažené gastronomické provozy, u kterých propad proti roku 2019 činil 36 procent. Návštěvnost regionálních OC se v uplynulém roce meziročně snížila o 29 procent, lidé ale v centrech více utráceli. Hodnota průměrného nákupního koše vzrostla o 5,7 procenta na 233 korun za jednu návštěvu. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index, kterou letos podeváté připravila společnost CBRE.

Gastronomie byla v nákupních centrech podle CBRE nejdynamičtějším odvětvím posledních tří let, jež v minulosti zaznamenávalo dvouciferný růst. Prostor pro stravovací provozy se v centrech rozšiřoval. Podle vedoucího maloobchodního sektoru a oddělení správy OC v CBRE Tomáše Míčka byla gastronomie v minulém roce v důsledku protiepidemických opatření uzavřená zhruba 130 dní.

"Vloni sehrál rozhodující roli podíl, jaký měly na celkové ploše obchodních center ty obchody a služby, které mohly být i přes vládní omezení v provozu. Právě tito nájemci nakonec ovlivňovali celkovou návštěvnost centra i jeho ekonomické výsledky," řekl Míček.

Móda, která je na nákupní ploše typického regionálního centra (bez započítání Prahy) zastoupená nejvíce, když zaujímá 37 procent plochy, loni zaznamenala propad obratu o 34 procent, hned za ní byly doplňky s poklesem zhruba 32 procent. U těchto kategorií podle CBRE sehrála roli sezonnost. Prodejci kvůli zásobám neprodaných kolekcí neměli dostatek peněz na nákup nového zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy