Sutnarova jídelní sada, Loosovo užitkové sklo. Muzeum vystavuje design Krásné jizby

Na snímku z výstavy je kávový a čajový soubor od Ladislava Sutnara z roku 1934.
Mísa, váza a souprava na likér s bílými proužky z let 1937 až 1938, anonymní návrh.
Glazované misky od Otto Eckerta z let 1943 až 1950.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
12. 9. 2018 17:18
Životní styl celé generace ovlivnila prvorepubliková obchodní firma Krásná jizba. Nábytek, oděvy a doplňky domácností, které navrhovali Adolf Loos či Ladislav Sutnar, nyní vystavuje Uměleckoprůmyslové museum v Praze.

Fenomén bytového designu z produkce sdružení Družstevní práce a jeho pobočky Krásná jizba z let 1927 až 1948 představuje výstava, která bude od tohoto čtvrtka k vidění v pražském Uměleckoprůmyslovém museu. Ukazuje nábytek, oděvy a doplňky domácností, jež musely splňovat náročné požadavky na funkčnost a design.

Za úspěchem Krásné jizby, která ovlivnila životní styl celé generace, stál nepřehlédnutelný vizuální styl a propagace cílící na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce.

Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti tehdejší kulturní scény. Cílem bylo zpřístupnit kvalitní, přitom funkční bydlení co nejširším vrstvám.

"Krásná jizba skončila rokem 1948, kdy se autorská avantgarda stala nežádoucí. Převládl tuctový folklor," uvádějí organizátoři výstavy.

Na ní Uměleckoprůmyslové museum ukazuje například jídelní sadu Ladislava Sutnara, užitkové sklo Adolfa Loose, keramiku Aloise Vondráčka, kovové stolní předměty Bohumila Južniče, svítidla firem Prokop a Anýž, bytový textil či nábytek, instalovaný do tří ukázek interiéru ze 30. a 40. let.

Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přibližují dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací. Nechybí ani působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka.

Součástí výstavy je také aktivní zóna zaměřená na stolování, kde návštěvníci mohou vytvořit prostřený stůl po vzoru Krásné jizby nebo si vyzkoušet práci reklamního fotografa. Připraveny jsou i komentované prohlídky nebo přednášky.

Meziválečná doba patřila v tehdejším Československu k umělecky nejsilnějším obdobím 20. století. S požadavkem uplatnit umění v každodenním životě stoupal význam masové kultury, která měla spojovat estetické a etické kritérium a působit na co nejširší vrstvy.

Družstevní práce byla nejúspěšnějším zastáncem těchto snah a nejvýznamnější kulturní institucí první republiky. Podporovala prorůstání funkcionalistického designu do moderního bytu.

Nakladatelství a knižní klub Družstevní práce vzniklo v roce 1922. Jeho zakladatelé kladli důraz na kvalitu publikací a na vysokou úroveň moderní typografické úpravy.

Postupně začala Družstevní práce vyrábět a prodávat předměty bytového zařízení. Pro tento účel založila v roce 1927 síť prodejen Krásná jizba. Výrobky zadávala zavedeným firmám, které naplňovaly estetickou strategii moderního užitého a bytového umění.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

"Naše země není otevřená". Američané začali vyhošťovat tábořící migranty z Haiti

Americké úřady začaly s vyhošťováním tisíců lidí původem z Haiti, kteří se tento týden utábořili na hranici mezi Mexikem a Texasem. Úřady dnes vypravily první tři lety na Haiti, řekl agentuře AP nejmenovaný zdroj. Bezpečnostní složky také zablokovaly vstup do Texasu z mexické strany. 

Tento týden dorazilo do okolí texaského města Del Rio z Mexika zhruba 14 tisíc lidí. Utábořili se u mostu, který spojuje mexický a texaský břeh řeky Rio Grande, tvořící hranici mezi Mexikem a USA. Většina migrantů je z Haiti, ale i zemí Střední Ameriky.

V sobotu americké ministerstvo vnitřní bezpečnosti oznámilo, že navýší přepravní kapacity pro vyhoštění lidí, kteří nezákonně překročili hranici. Ministerstvo uvedlo, že "naše hranice není otevřená, a lidé by se neměli vydávat na nebezpečnou cestu". Migranti by měli být navráceni do země původu, aniž by dostali možnost si podat žádost o azyl.

Další zprávy