Korálky místo barev. Písařík ve Ville Pellé vystavuje třpytivé obrazy

Korálky místo barev. Písařík ve Ville Pellé vystavuje třpytivé obrazy
Petr Písařík před svým dílem na výstavě Star Dust.
Petr Písařík před svým dílem na výstavě Star Dust.
Snímek z výstavy Star Dust.
Snímek z výstavy Star Dust.
Foto: František Ortmann
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
15. 9. 2020 12:26
Petr Písařík mívá při práci obavu, že si uřízne nohu. Linie do svých obrazů, tvrdých jako sklo, umělec „kreslí“ bruskou. Prořezává se do barevných vrstev skleněných korálků, které předtím několik měsíců lepil na plátno. Třpytivá, abstraktní díla velkých formátů nyní představuje výstava Star Dust v pražské Ville Pellé.

"Když se podíváte na mé obrazy zezadu, uvidíte, že jsou všechny různě prořezané. Vlastně je to také zajímavá abstrakce," směje se dvaapadesátiletý autor ve zvláštním společenském obleku. Na rozdíl od mužů, jenž se proti bontonu prohřešují košilí s krátkými rukávy, Petr Písařík stříhá nohavice, které nahrazuje silonovými podkolenkami.

Podobně jako před dvěma lety na velké výstavě v Rudolfinu Písařík také v bubenečské vile ukazuje sochy z recyklovaných součástek, pospojované v grandiózní tvary zalité polyuretanem. Představovat mohou cokoliv. Je jich ale jen pár, hlavní pozornost patří obrazům, ze kterých vystupují drobná, děrovaná sklíčka mnoha barev.

Vyměnil barvy za korálky

"Zkoušel jsem už tak před 15 lety vymyslet nový způsob malování, vyměnit barvu za skleněné korálky. Jsou z toho neskutečné odstíny," rozplývá se autor, kterého podporuje přední šperkařská firma Preciosa. Dostává od ní "tuny korálků, takže můžu být divoký a sypat z dvacetikilových pytlů, můžu riskovat," pochvaluje si.

Větší skleněné kameny obdržel také od značky Swarovski, jejich barevné prolínání vytváří iluzi akvarelů. Na těch nejtřpytivějších jsou korálky nalepené na povrch plátna. Míchání barev většinou znamená i větší hustotu korálků, jejichž "násep" se vzdouvá a jinde propadá. Díla tak jsou plastická.

Opravdu reliéfní podobu mají ale vrstvené a následně prořezávané obrazy. Umělec nanáší barevné "podloží", které prolévá lakem, po zaschnutí je přetírá a nanáší další vrstvu. Přitom nanést dva až tři centimetry trvá několik měsíců. "Mám velký ateliér, tak můžu dělat několik obrazů najednou," popisuje.

Nezamýšlenou výhodou je, že při takovém postupu malíř zapomene, jaké barevné podklady které plátno obsahuje. Práce s bruskou, s jejíž pomocí pak začne odkrývat skleněné barvy, je překvapující.

Petr Písařík na výstavě Star Dust.
Petr Písařík na výstavě Star Dust. | Foto: ČTK

Bruska bez krytů

"Je to vlastně reverzní strojová malba," pojmenovává svou metodu Petr Písařík. Na brusce si sundává ochranné kryty, aby přesně viděl, kde se do skleněných vrstev zařezává. Kvůli skelnému prachu musí pracovat v masce. Jak ukazuje video z ateliéru, jehož projekce běží v podkroví galerie, přes všechny ochranné pomůcky Písaříkův pracovní oděv zase tvoří krátké kalhoty a podkolenky.

I když obrazy jsou abstraktní, vzbuzují konkrétní asociace například botanického rázu nebo připomínají figurální kompozice. Některé linie vykroužené bruskou odkazují na výtvarné tvarosloví 50. a 60. let minulého století, kdy se ke slovu výrazně dostala grafika.

Snímek z výstavy Star Dust.
Snímek z výstavy Star Dust. | Foto: ČTK

I korálkové obrazy jsou částečně recyklované. Písařík dostal z Barrandova pozadí, které sloužilo, když se v Praze před 14 lety točila filmová bondovka Casino Royale, první s Danielem Craigem v hlavní roli. "Na Barrandově se dělají dobrá plátna," pochvaluje si materiál. Zezadu některých obrazů je prý poznat, že to byla kulisa, zůstaly tam namalované stromy.

Obrazy Petra Písaříka působí robustně a lehce zároveň. Stačilo by fouknout a třpytivá krása se rozlétne. Když na ně ale umělec poklepe prstem, zaduní jako těžká vrata. "Však také těžké jsou. Nevím, proč já, kluk nevelkého vzrůstu, dělám tak velké a těžké věci," směje se umělec, jenž se považuje za pouhého správce talentu, který si ho vybral.

Petr Písařík počátkem 90. let minulého století vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění, prošel ateliéry Stanislava Kolíbala, Milana Knížáka a sochaře Aleše Veselého.

Byl členem skupiny Pondělí, která ve své době představovala to nejprogresivnější v českém výtvarném umění. V polovině 90. let Písaříka proslavila série obrazů, jimiž parafrázoval značky světových módních návrhářů. Dnes jsou jeho práce zastoupeny ve sbírce pražské Národní galerie, brněnské Moravské galerie nebo v prestižních soukromých kolekcích, například sbírce Richarda Adama.

Petr Písařík: Star Dust

Galerie Villa Pellé, Praha, výstava potrvá do 11. listopadu.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Rozbory vody z řeky Bečvy po druhém úniku chemikálií potvrdily nadlimitní výskyt niklu

Výsledky rozborů vody z Bečvy, které ve Valašském Meziříčí-Juřince v úterý odpoledne odebrali inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP), prokázaly zvýšené množství niklu. Výsledky nepotvrdily zvýšený obsah kyanidů. V tiskové zprávě to uvedli mluvčí ČIŽP Radka Nastoupilová a valašskomeziříčský starosta Robert Stržínek (ANO).

Na hladině řeky se v úterý vytvořila pěna. Podle Stržínka se znečištění do Bečvy dostalo z vyústění kanálu vedoucího z areálu rožnovské Tesly, tedy z toho, jímž podle policie před několika týdny do řeky unikl kyanid. "Jsem si plně vědom, že zatém nemáme křížovou kontrolu, tedy výsledky námi odebraných vzorků. Ale vzhledem k tomu, že jsme veřejnost upozornili na nebezpečí, jež by mohlo hrozit, považuji za nutné už nyní všechny uklidnit zprávou, že v řece není jedovatá látka. Jakmile budeme mít výsledky rozborů dalších vzorků, budeme veřejnost informovat," řekl Stržínek.

Nikl není pro člověka významně toxický, ale patří mezi potenciální karcinogeny, je rozšířeným kožním alergenem.

Zdroj: ČTK
před 7 minutami

Řecko a Turecko zasáhlo zemětřesení

Část Řecka a Turecka v pátek zasáhlo zemětřesení s ohniskem v Egejském moři v hloubce 16,5 kilometru. Otřesy pocítili i obyvatelé Atén a Istanbulu, píše agentura AP. Ohnisko se nacházelo 13 kilometrů severně od řeckého ostrova Samos. Podle Evropského středomořského seizmologického centra (EMSC) otřes dosáhl síly 6,9 stupně, turecké úřady uvádí sílu 6,6 stupně.

Podle prvních zpráv z tureckých médií největší škody zaznamenalo pobřežní město Izmir, kde žijí tři miliony obyvatel, a jeho okolí. V oblasti se zřejmě zřítilo několik budov. Škody hlásí také řecký ostrov Samos, kde žije 45 000 obyvatel. Podle agentury AFP pobřeží ostrova zasáhlo malé tsunami. Ani z Řecka ani z Turecka nejsou zatím hlášeni mrtví či ranění.

před 1 hodinou

Elektronická evidence tržeb se odkládá až do konce roku 2022

Odklad elektronické evidence tržeb (EET) se prodlouží až do konce roku 2022. Prezident Miloš Zeman tuto změnu zákona podepsal, informoval dnes ČTK jeho mluvčí. Důvodem odkladu je podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) snaha ulevit podnikatelům v době koronavirové epidemie. Podle expertů i opozice to znamená konec tohoto projektu.

Povinnost EET je prozatím zrušena do konce letošního roku. Vláda navrhla další odklad na základě aktuální situace kolem šíření koronaviru, výhledu ekonomiky a konzultace s podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami. O osudu EET se nejspíš rozhodne ve sněmovních volbách na podzim 2021. Schillerová věří tomu, že EET bude obnoveno.

Zdroj: ČTK
Další zprávy