Kdo se směje naposled? Lesby, Karkulka a Wagner ve 3D

Brigita Zemen
2. 11. 2012 14:52
Pražský divadelní festival německého jazyka veze do Prahy Fassbindera i Grimmy
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Kdo se směje naposled? I tak se bude ptát diváků 17. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Letos uvede patnáct představení šesti zahraničních souborů a jednoho českého. Festival se koná od pátku 2. listopadu až do úterý 13. listopadu a hostit jej budou přední kulturní budovy Prahy - Barrandovské filmové ateliéry, Stavovské divadlo Nová scéna, Divadlo Komedie a Státní opera.

Přehlídka již tradičně začala tři týdny před svým slavnostním zahájením, a sice divadelním výletem do berlínské Volksbühne na představení s názvem Mumly, mumly. Za inscenaci velmi netradičního textu, ve kterém se po celou dobu neřekne nic jiného než právě "mumly mumly" obdržel Herbert Fritsch, režisér a scénograf v jedné osobě, prestižní titul Scénograf roku časopisu Theater heute a inscenace se za relativně krátkou dobu své existence stala velmi oblíbenou kulturní událostí.

Foto: Andreas Etter

Kolik zrníček rýže sníte k obědu?

Otázka s lehkou nadsázkou představuje nedivadelní oživení letošního festivalu, kterým je videoinstalace Matse Stauba s názvem Svátky. Autor se v ní zabývá průběhem života natočených osob, kterým klade nejrůznější otázky, na které se dá odpovědět pouze číslicí. Je to právě jejich reakce na dotazy typu: "Kolik povolání jsi vykonával?" nebo "Kolik máš přátel, na které se můžeš spolehnout?", co němě prozradí celé příběhy jejich života. Především jde ale o to, vůbec si vzpomenout. Videoinstalace je první listopadový víkend k vidění v Barrandovských filmových ateliérech, od pondělí 5. listopadu až do konce festivalu pak ve foyer Divadla Komedie.

Pražský program festivalu se dnes slavnostně otevírá uvedením mnichovské inscenace hry Rainera Wernera Fassbindera - Hořké slzy Petry von Kant. Tento dnes již klasický text nazkoušelo mnichovské Residenztheater pod vedením režiséra Martina Kušeje. Velmi náročná výprava si vyžaduje specifický prostor, a proto jsou představení umístěna do Filmových ateliérů Barrandov. Lesbickou módní návrhářku Petru von Kant ztvární Bibiana Beglau, která byla za tento výkon nominovaná na titul Herečka roku. Hořké slzy Petry von Kant můžete vidět v pátek, sobotu a neděli vždy od 20 hodin.

Foto: Alexej Sauer

Pokud jste rodiči divadla chtivých ratolestí, je pro vás jako stvořená pohádka bratří Grimmů Červená Karkulka v podání lucemburského Traffik Theater a režii Astrid Howard. 

Výchozím bodem této inscenace je ruská panenka matrjoška a motivem mimo jiné iniciační příběh o dívence, která poprvé opustí bezpečí domova. Představení je herecky celé v rukou Daniela Tansona, jemuž sekunduje pouze hráč na violoncello.

Klasický cyklus Richarda Wagnera Prsten Nibelungův bude návštěvníkům představen ve čtyřech večerech, prostřednictvím "3D rozhlasových her" Kaminski ON AIR. Před zraky diváků se tak stvoří něco, co by mohlo být klidně rozhlasovou hrou, kdybyste ale neviděli, jak taková hra vzniká. Prostřednictvím nejrůznějších rekvizit vás Kaminski ON AIR zavede do magického světa lásky a nenávisti a hlavně humoru.

Něco nového, něco starého, něco...

S Heinrichem von Kleistem a jeho Rozbitým džbánem letos přijíždí vídeňský Burgtheater v režii Matthiase Hartmanna. Burgtheater je za léta konání festivalu zárukou kvalitní divadelní podívané. Pokud tedy chcete vidět, jak se dělají tradiční dramata v Rakousku, zavítejte v sobotu nebo neděli 10. a 11. listopadu do Stavovského divadla.

Od lichtenštejnského Theater am Kirchplaz se můžete těšit na inscenaci Dědictví v režii autora hry Sebastiana Frommelta.  Dědictví je hrou o lásce, vině, pomluvách, zármutku, podezření a touhách.

Foto: Aktuálně.cz

V pondělí 13. listopadu se divákům představí jediný český soubor festivalu - Moravské divadlo Olomouc s inscenací Schimmelpfennigovy Arabské noci. Hru nastudoval režisér Martin Glaser a divadlo za ni obdrželo Cenu Josefa Balvína, každoročně udělovanou za nejlepší inscenaci původního německy psaného textu vzniklého po roce 1900. Cílem udělování této ceny je podpořit vznik kvalitních inscenací německy píšících autorů na českých scénách.

Festival, který začal v říjnu ve Volksbühne, končí v úterý 13. listopadu ve Státní opeře představením Španělská mu(š)ka stejného divadelního souboru, a dokonce i stejného režiséra - Herberta Fritsche. Těšit se můžete na lehkou komedii prohřešků a záměn a na skutečnou hereckou špičku německé divadelní scény.

Mimo samotná představení se také můžete těšit na již tradiční diskuse s režiséry, dramaturgy, tvůrci a herci, jež se budou odehrávat bezprostředně po představeních v pražských divadlech. Přijďte se podívat, jak se dělá divadlo u našich západních sousedů. Tuto příležitost máte jen jednou za rok.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Turecko ohrožuje evropské hranice, zvažte jeho členství v celní unii, žádá EU řecký premiér

Řecký premiér Kyriakos Mitsotakis vyzval členské země Evropské unie, aby zvážily pokračování celní unie s Tureckem. Uvádí to agentura Reuters. Mitsotakis pronesl výzvu po pátečním setkání v Nikósii s kyperským prezidentem Nicosem Anastasiadesem a s egyptským prezdidentem Abdalem Fatahem Sisím. Zástupci tří zemí se shodli na tvrdé kritice počínání Turecka ve Středomoří.

"Není možné, aby tato země (…) měla výjimku z cel, těžila z přístupu na společný trh a současně ohrožovala východní hranici Evropské unie," uvedl na adresu Turecka Mitsotakis. Celní unie s Tureckem vstoupila v platnost 31. prosince 1995 a díky ní není zahraniční obchod mezi Tureckem a zeměmi EU zatížen cly. Podle Eurostatu bylo v roce 2019 Turecko pátým největším obchodním partnerem EU. Vývoz do Turecka činil 68,2 miliard eur (zhruba 1,76 bilionu korun) a dovoz z Turecka 69,8 miliard eur (zhruba 1,8 bilionu korun). V případě ČR činil export do Turecka 44,2 miliardy korun a import 38,4 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy