Jak žít v městě plném turistů? Umělkyně Šedá v Benátkách vysílá přímý přenos z Českého Krumlova

Československý pavilon v Benátkách se na půl roku mění v sídlo fiktivní firmy UNES-CO.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
26. 5. 2018 11:02
"Že jsme ochotni platit za ten normální život, v tom je ta absurdita," říká umělkyně Kateřina Šedá, která dnes na bienále architektury v Benátkách otevírá československý pavilon.

Benátky - Československý pavilon v italských Benátkách, kde tuto sobotu začíná mezinárodní bienále architektury, se na půl roku proměnil v sídlo fiktivní firmy UNES-CO. Stalo se tak zásluhou umělkyně Kateřiny Šedé, která se s dobrovolníky snaží vnést normální život do Českého Krumlova plného turistů.

Obě města spojuje problém vylidňování center a stěhování obyvatel do okrajových částí.

Firma zřízená Kateřinou Šedou proto zaměstnává lidi, aby v ulicích jihočeského města vykonávali běžné činnosti, jako jsou procházky s kočárkem nebo venčení psů, a nechovali se turisticky. Přímý přenos z Krumlova pak uvidí návštěvníci benátského pavilonu.

"Teď tam běží výběrové řízení, které jsme dělali minulý týden. Přihlásilo se nám 1400 rodin z celé republiky. Do užšího výběru jsme vybrali několik rodin, které jsme pozvali do Krumlova a oni nám ukazovali, co by v ulicích chtěli dělat. I to jsme natáčeli, přišlo mi zajímavé ukázat i něco z tohoto procesu," popisuje Kateřina Šedá.

Benátský pavilon je už nyní vyzdoben vlajkami různých států. Nacházejí se zde propagační materiály, letáky, katalogy, trička. To vše má navodit pocit skutečného sídla firmy.

Přímý přenos z ulic Českého Krumlova v pavilonu začne 1. června, kdy zaměstnanci fiktivní firmy nastoupí do práce.

Slovní hříčku s názvem projektu UNES-CO, odkazující k nevládní organizaci, podle Kateřiny Šedé pochopí i zahraniční návštěvníci pavilonu. "Máme na vysvětlivkách napsané, co znamená UNES-CO, v pavilonu sedí člověk na recepci, který lidem říká, co je náplní té firmy," říká Šedá.

"S návštěvníkem se musí komunikovat, na tom je projekt postavený. Recepční návštěvníka uvítá a řekne mu, že to myslíme vážně. To by mohlo být jediné úskalí, kdyby se lidé domnívali, že to vážně nemyslíme. Že jsme ochotni platit za ten normální život, v tom je ta absurdita," říká Šedá.

Motivace zájemců o účast v projektu prý byla různá.

"Někdo chtěl jet na dovolenou, někdo říkal, že mu tam zbořili kdysi dům a on se chtěl vrátit, někdo nemá rád turisty, další tomu městu chce pomoct, další chtěl peníze," vypočítává Šedá, která se prý ve výběrovém řízení zaměřila na ty, kdo jsou otevření a ochotní o problému diskutovat.

Vybraní lidé mají za úkol každý večer si vést deník veřejně na webu s postřehy, které zažili ve městě. Měli by také být otevření tomu, když je někdo požádá o rozhovor. "Důležitou součástí té akce je její reflexe," říká umělkyně.

V Českém Krumlově projekt vzbudil kontroverze i nepochopení. Někteří z místních si prý mysleli, že Šedá přiváží další atrakci pro turisty. "Další kritika se ukázala v tom, že lidé dlouhodobě kritizují město za fakt, že je tam málo bydlení v centru, a najednou se ukazují byty, které jsou k dispozici. Otevřeli jsme hodně velká témata," říká umělkyně.

Ta na projekt od státu dostala 2,1 milionu korun, od města 100 tisíc. Celkové náklady jsou 2,5 milionu.

Šedá od června do srpna v šesti bytech v centru Českého Krumlova ubytuje 12 až 15 rodin. Město umělkyni půjčí pět bytů, které jsou připravené k rekonstrukci, jeden byt přidá Egon Schiele Art Centrum.

Držitelka Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 2005 mluvila s mnoha místními. Zaujala ji zaslepená okna i lidé, jež se nezdraví. "Obchody, které nikdo nepotřebuje, domy, kde nikdo nebydlí, ulice, kde se lidé sobě spíš vyhýbají, než aby se potkávali," říká čtyřicetiletá brněnská rodačka.

Na problém měst přeplněných turisty loni začali upozorňovat obyvatelé některých evropských metropolí. Zvlášť hlasitě kritika zaznívala z Barcelony nebo Benátek. Španělsko, které má asi 46 milionů obyvatel, v roce 2016 navštívilo 75,3 milionu turistů. Do Českého Krumlova dle odhadů radnice míří ročně 1,5 až dva miliony turistů. Čistý příjem města z turistického ruchu je 12 milionů korun.

"Cílem je upozornit na to, co se děje ve městech, která se objeví na seznamu UNESCO, Benátky, Barcelona, kde jsou demonstrace proti turistům," shrnuje svůj projekt Kateřina Šedá. "Nechci turismus pouze kritizovat, ale přijít na způsob, jak cizince zastavit a dát mu na chvíli možnost stát se místním. Pohled z očí do očí je klíčem, jak vyloučenou lokalitu proměnit ve společné místo," dodává.

Kateřina Šedá, která vloni v prosinci oslavila čtyřicáté narozeniny, se dlouhodobě zaměřuje na sociálně pojímané akce. Při nich často zaměstnává desítky či stovky lidí, kteří s uměním nemají nic společného. Autorka pracuje i na vesnicích a periferiích, své aktivity představila také v londýnské galerii Tate Modern, kam přivezla 80 obyvatel jihomoravských Bedřichovic a nechala je v centru britské metropole dělat stejné běžné věci jako doma.

Tématem letošního bienále architektury v Benátkách je Freespace, volně přístupný prostor vyjadřující velkorysost ducha a smysl lidskosti jako centrální funkce architektury.

Komisař československého pavilonu v Benátkách a kurátor pražské Národní galerie Adam Budak uvedl, že Kateřina Šedá k tématu přistupuje podvratně, protože ukazuje, kde volný prostor není. Projektu pro bienále shodou okolností předcházela iniciativa lidí z Krumlova, kteří s turisty žijí.

"Všichni jsme víceméně s turisty rádi, ale v posledních letech vidíme problém. Turisté přijíždějí v takové míře, že téměř nic nevidí a protékají městem z jedné strany na druhou," řekla Hana Jirmusová Lazarowitz z tamního Egon Schiele Art Centrum.

 

Právě se děje

Další zprávy