Recenze - Jedním z dalších "mezníků" v dějinách českého street-artu je i Pointova výstava, která se koná pod křídly soukromé galerie Vernon v Holešovicích. Jaký mezník to ale bude, je otázka.
Že se minimálně z hlediska oboru nejedná o běžnou věc, dokládá už elektronická pozvánka: nebýt obrázku, mohla posloužit v podstatě komukoli. Jan Kaláb: bez názvu, hlásí stejně neutrálně jako nicneříkajícně a proti zvyklostem komunity označuje autora občanským jménem. Do značné míry ho vyděluje z řad writerů, a zařazuje naopak mezi "konformní galerijní umělce".
Jan Kaláb (1978) aka Splash aka Cakes aka Point je jedním z nejvýraznějších představitelů české oldschoolové graffiti scény. Jako první z domácích writerů absolvoval pražskou Akademii výtvarných umění. Na přelomu tisíciletí podnikl spolu s Romeem a Ceyem cestu do USA, kde naplnili sen každého writera: udělali newyorské metro.
Jeho věhlas už překonal hranice republiky. Jako jeden z prvních tady také začal vytvářet 3D graffiti, kdy se tag jméno writera nepíše ani nemaluje, ale vytváří trojrozměrně z různých materiálů (polystyrenu, latí, překližky) a na zdi se lepí nebo se staví do prostoru.
Pointova "malba" pro Vernon Fine Art se naštěstí neobjevila přímo v galerii, ale v prostoru rohového výkladu na křižovatce ulic Janovského a Heřmanova v Praze 7. To je už tradiční místo pro tzv. Vernon Projekt, tedy práce alternativnějšího typu. Že se nejedná zrovna o srdeční záležitost a promýšlený kus, je vidět na první pohled; nicméně úplně bez významu není.
Už tím, že formou navazuje na jeho čtrnáctimetrový 3D-piece z Florence, tzv. pomník obětem graffiti z června. Jeho multiplikace pak ve formě nálepek vyrazily na zdech ve městě. Objevily se i na první oficiální kolektivní výstavě českého street-artu ve Školské 28. Teď je tady trojrozměrný Point potřetí, tentokrát atypicky namalovaný na zdi.
Není to ovšem zeď jakákoli, postavila ji tam Morgane Tschiember, francouzská umělkyně, která tu vystavovala před ním. Možná se jednalo o záměr, daleko spíš to ale organizátorům přišlo škoda nevyužít. Point na jejich popud potagoval cizí práci, která měla shodou okolností podobu zdi. Nezpronevěřil se svému přístupu a zároveň "streetem" zcrossil umělecké dílo, tedy klasický art - což se dá pokládat za výjimečné konceptuální gesto.
To vše ještě v prazvláštním prostoru. Na jednu stranu je to nepřístupné a od okolí oddělené galerijní akvárium, na druhou integrální součást ulice. Je to řešení hodné chytré horákyně. Galerie-negalerie, ulice-neulice. Navíc se město, od něhož je tohle graffiti odděleno skleněnou tabulí, na ní zrcadlí a stává se třetí integrální součástí výsledného obrazu.
Hmm, tak trochu převýznamováno. Všechny ty věci tam samozřejmě jsou a mají svou logiku, ale daleko spíš by se tu mělo mluvit o kouzlu nechtěného. Nebo ne úplně chtěného. Také tady nakonec platí, že štěstí přeje připraveným, a tak z toho Point vyšel ctí.
Asi spíš shodou okolností a do značné míry nevědomky; ale i to se počítá. Galerie Galerie Vernon pak má naopak zásek, s jakým možná ani nepočítala.
Jan Kaláb: bez názvu. Vernon Projekt, Heřmanova 12, Praha 7. Výstav se koná do 15. ledna 2008.