Jak Kaláb se podepsal jako chytrá horákyně

Radek Wohlmuth
30. 11. 2007 11:03
Grafitti v Galerii Vernon si žádá o výklad
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Jedním z dalších "mezníků" v dějinách českého street-artu je i Pointova výstava, která se koná pod křídly soukromé galerie Vernon v Holešovicích. Jaký mezník to ale bude, je otázka.

Že se minimálně z hlediska oboru nejedná o běžnou věc, dokládá už elektronická pozvánka: nebýt obrázku, mohla posloužit v podstatě komukoli. Jan Kaláb: bez názvu, hlásí stejně neutrálně jako nicneříkajícně a proti zvyklostem komunity označuje autora občanským jménem. Do značné míry ho vyděluje z řad writerů, a zařazuje naopak mezi "konformní galerijní umělce".

Jan Kaláb (1978) aka Splash aka Cakes aka Point je jedním z nejvýraznějších představitelů české oldschoolové graffiti scény. Jako první z domácích writerů absolvoval pražskou Akademii výtvarných umění. Na přelomu tisíciletí podnikl spolu s Romeem a Ceyem cestu do USA, kde naplnili sen každého writera: udělali newyorské metro.

Foto: Aktuálně.cz

Jeho věhlas už překonal hranice republiky. Jako jeden z prvních tady také začal vytvářet 3D graffiti, kdy se tag jméno writera nepíše ani nemaluje, ale vytváří trojrozměrně z různých materiálů (polystyrenu, latí, překližky) a na zdi se lepí nebo se staví do prostoru.

Pointova "malba" pro Vernon Fine Art se naštěstí neobjevila přímo v galerii, ale v prostoru rohového výkladu na křižovatce ulic Janovského a Heřmanova v Praze 7. To je už tradiční místo pro tzv. Vernon Projekt, tedy práce alternativnějšího typu. Že se nejedná zrovna o srdeční záležitost a promýšlený kus, je vidět na první pohled; nicméně úplně bez významu není.

Už tím, že formou navazuje na jeho čtrnáctimetrový 3D-piece z Florence, tzv. pomník obětem graffiti z června. Jeho multiplikace pak ve formě nálepek vyrazily na zdech ve městě. Objevily se i na první oficiální kolektivní výstavě českého street-artu ve Školské 28. Teď je tady trojrozměrný Point potřetí, tentokrát atypicky namalovaný na zdi. 

Foto: Aktuálně.cz

Není to ovšem zeď jakákoli, postavila ji tam Morgane Tschiember, francouzská umělkyně, která tu vystavovala před ním. Možná se jednalo o záměr, daleko spíš to ale organizátorům přišlo škoda nevyužít. Point na jejich popud potagoval cizí práci, která měla shodou okolností podobu zdi. Nezpronevěřil se svému přístupu a zároveň "streetem" zcrossil umělecké dílo, tedy klasický art - což se dá pokládat za výjimečné konceptuální gesto.

To vše ještě v prazvláštním prostoru. Na jednu stranu je to nepřístupné a od okolí oddělené galerijní akvárium, na druhou integrální součást ulice. Je to řešení hodné chytré horákyně. Galerie-negalerie, ulice-neulice. Navíc se město, od něhož je tohle graffiti odděleno skleněnou tabulí, na ní zrcadlí a stává se třetí integrální součástí výsledného obrazu.

Foto: Aktuálně.cz

Hmm, tak trochu převýznamováno. Všechny ty věci tam samozřejmě jsou a mají svou logiku, ale daleko spíš by se tu mělo mluvit o kouzlu nechtěného. Nebo ne úplně chtěného. Také tady nakonec platí, že štěstí přeje připraveným, a tak z toho Point vyšel ctí.

Asi spíš shodou okolností a do značné míry nevědomky; ale i to se počítá. Galerie Galerie Vernon pak má naopak zásek,  s jakým možná ani nepočítala.

Jan Kaláb: bez názvu. Vernon Projekt, Heřmanova 12, Praha 7. Výstav se koná do 15. ledna 2008.
 

 

Právě se děje

Další zprávy