Hromady a pohybky reprezentují UMPRUM ve Veletržním paláci

juk
23. 1. 2015 16:35
Ve Veletržním paláci jsou k vidění nejlepší závěrečné práce studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové. UMPRUM letos slaví 130 let od svého založení.
Karolína Liberová, ateliér Módní tvorba. V modelu Artefakty (Arcifacts) rozvinula autorka dialog mezi selským krojem a starožitnou židlí jako osobou a artefaktem.
Karolína Liberová, ateliér Módní tvorba. V modelu Artefakty (Arcifacts) rozvinula autorka dialog mezi selským krojem a starožitnou židlí jako osobou a artefaktem. | Foto: UMPRUM

Praha - Jak uceleně představit školu, když z ní za rok vyjde přes tisíc prací z pětadvaceti různých oborů? Letošní kurátorská trojice v úzké spolupráci s pedagogy nakonec vybrala nejen díla, která jsou krystalickým příkladem charakteru jednotlivých ateliérů, ale i postupy, jimiž se naopak propojují s tvorbou jiných oborů. Přísnou selekcí prošlo na výstavu do Veletržního paláce čtyřicet sedm nejlepších studentů a studentek.

Markéta Kratochvílová, ateliér K.O.V. Náhrdelník Enfant Terrible na hranici nositelnosti podněcuje mezi majitelem a divákem otázky o problematice genderu.
Markéta Kratochvílová, ateliér K.O.V. Náhrdelník Enfant Terrible na hranici nositelnosti podněcuje mezi majitelem a divákem otázky o problematice genderu. | Foto: UMPRUM

Mimo komplexního pohledu na uplynulý rok se každý z dosavadních čtyř ročníků přehlídky snažil o formulaci nového tématu. Letos se jím stala práce pedagogů, skrze kterou kurátoři nahlíží nad rámec školy na dnešní situaci vizuálních odvětví.

„Požádali jsme je, aby napsali něco jako manifesty svého oboru,“ popisuje kurátor Cyril Říha. „Nezajímalo nás tentokrát, jakým způsobem učí nebo co je jejich pedagogický záměr, ale ptali jsme se úplně přímo. Co je to malba? Co je to ilustrace? Samozřejmě jde o jejich subjektivní pohled, ale myslíme si, že i tak vyučující přispívají k diskusi, jak jsou dnes přinejmenším některé obory obecně vnímané.“

Michael Tomalík, ateliér Design nábytku a interiéru. Inspiraci pro křeslo Idol (Idol Chair) našel autor v dětství, kdy byl nezatížený vědomostmi o designu či vkusu.
Michael Tomalík, ateliér Design nábytku a interiéru. Inspiraci pro křeslo Idol (Idol Chair) našel autor v dětství, kdy byl nezatížený vědomostmi o designu či vkusu. | Foto: UMPRUM

Podle kurátorů je v debatě hlas z UMPRUM logický především díky jedinečnosti interdisciplinarity spojené s hlubokou tradicí.

„Když jsme se podívali do historie školy i na její současnost, viděli jsme skutečně instituci, která u nás od svého prvopočátku pěstovala a sto třicet let kultivovala velmi široké spektrum oborů vizuálního umění,“ vysvětluje Říha.

Aby podtrhli přesah tématu nad výsledky a pedagogické programy jedné školy, nahradili kurátoři některé klíčové pojmy novými výrazy. Ateliér nazývají archaicky „hromada“, pedagogy označují za „ty, kteří vedou“ a o studentech a studentkách hovoří jako o „pohybkách“. Etymologicky si pohráli také s názvem výstavy, kdy Vysokou školu uměleckoprůmyslovou přeměnili ve „Vysoký čas spojování odlišného a vrstvení materiálů“.

Adéla Fejtková: ateliér K.O.V. Kolekce svícnů Hybrids zakonzervovává prakticky nezničitelnou litinou předměty pomíjivého charakteru.
Adéla Fejtková: ateliér K.O.V. Kolekce svícnů Hybrids zakonzervovává prakticky nezničitelnou litinou předměty pomíjivého charakteru. | Foto: UMPRUM

Na výstavě v pátém patře Veletržního paláce jsou zastoupené všechny složky školy. V současnosti vede UMPRUM dvacet tři ateliérů a dva zvláštní programy – teorie a dějiny umění a visual arts.

Vysoký čas spojování odlišného a vrstvení materiálů: UMPRUM 20214. Potrvá do 15. března 2015. Národní galerie, Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7. Kurátoři: Roman Brychta, Vít Havránek, Cyril Říha

 

Právě se děje

Další zprávy