Hromady a pohybky reprezentují UMPRUM ve Veletržním paláci

juk
23. 1. 2015 16:35
Ve Veletržním paláci jsou k vidění nejlepší závěrečné práce studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové. UMPRUM letos slaví 130 let od svého založení.
Karolína Liberová, ateliér Módní tvorba. V modelu Artefakty (Arcifacts) rozvinula autorka dialog mezi selským krojem a starožitnou židlí jako osobou a artefaktem.
Karolína Liberová, ateliér Módní tvorba. V modelu Artefakty (Arcifacts) rozvinula autorka dialog mezi selským krojem a starožitnou židlí jako osobou a artefaktem. | Foto: UMPRUM

Praha - Jak uceleně představit školu, když z ní za rok vyjde přes tisíc prací z pětadvaceti různých oborů? Letošní kurátorská trojice v úzké spolupráci s pedagogy nakonec vybrala nejen díla, která jsou krystalickým příkladem charakteru jednotlivých ateliérů, ale i postupy, jimiž se naopak propojují s tvorbou jiných oborů. Přísnou selekcí prošlo na výstavu do Veletržního paláce čtyřicet sedm nejlepších studentů a studentek.

Markéta Kratochvílová, ateliér K.O.V. Náhrdelník Enfant Terrible na hranici nositelnosti podněcuje mezi majitelem a divákem otázky o problematice genderu.
Markéta Kratochvílová, ateliér K.O.V. Náhrdelník Enfant Terrible na hranici nositelnosti podněcuje mezi majitelem a divákem otázky o problematice genderu. | Foto: UMPRUM

Mimo komplexního pohledu na uplynulý rok se každý z dosavadních čtyř ročníků přehlídky snažil o formulaci nového tématu. Letos se jím stala práce pedagogů, skrze kterou kurátoři nahlíží nad rámec školy na dnešní situaci vizuálních odvětví.

„Požádali jsme je, aby napsali něco jako manifesty svého oboru,“ popisuje kurátor Cyril Říha. „Nezajímalo nás tentokrát, jakým způsobem učí nebo co je jejich pedagogický záměr, ale ptali jsme se úplně přímo. Co je to malba? Co je to ilustrace? Samozřejmě jde o jejich subjektivní pohled, ale myslíme si, že i tak vyučující přispívají k diskusi, jak jsou dnes přinejmenším některé obory obecně vnímané.“

Michael Tomalík, ateliér Design nábytku a interiéru. Inspiraci pro křeslo Idol (Idol Chair) našel autor v dětství, kdy byl nezatížený vědomostmi o designu či vkusu.
Michael Tomalík, ateliér Design nábytku a interiéru. Inspiraci pro křeslo Idol (Idol Chair) našel autor v dětství, kdy byl nezatížený vědomostmi o designu či vkusu. | Foto: UMPRUM

Podle kurátorů je v debatě hlas z UMPRUM logický především díky jedinečnosti interdisciplinarity spojené s hlubokou tradicí.

„Když jsme se podívali do historie školy i na její současnost, viděli jsme skutečně instituci, která u nás od svého prvopočátku pěstovala a sto třicet let kultivovala velmi široké spektrum oborů vizuálního umění,“ vysvětluje Říha.

Aby podtrhli přesah tématu nad výsledky a pedagogické programy jedné školy, nahradili kurátoři některé klíčové pojmy novými výrazy. Ateliér nazývají archaicky „hromada“, pedagogy označují za „ty, kteří vedou“ a o studentech a studentkách hovoří jako o „pohybkách“. Etymologicky si pohráli také s názvem výstavy, kdy Vysokou školu uměleckoprůmyslovou přeměnili ve „Vysoký čas spojování odlišného a vrstvení materiálů“.

Adéla Fejtková: ateliér K.O.V. Kolekce svícnů Hybrids zakonzervovává prakticky nezničitelnou litinou předměty pomíjivého charakteru.
Adéla Fejtková: ateliér K.O.V. Kolekce svícnů Hybrids zakonzervovává prakticky nezničitelnou litinou předměty pomíjivého charakteru. | Foto: UMPRUM

Na výstavě v pátém patře Veletržního paláce jsou zastoupené všechny složky školy. V současnosti vede UMPRUM dvacet tři ateliérů a dva zvláštní programy – teorie a dějiny umění a visual arts.

Vysoký čas spojování odlišného a vrstvení materiálů: UMPRUM 20214. Potrvá do 15. března 2015. Národní galerie, Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7. Kurátoři: Roman Brychta, Vít Havránek, Cyril Říha

 

Právě se děje

před 16 minutami

Křeslo v britském parlamentu po doplňovacích volbách získali konzervativci

Křeslo v britském parlamentu ve čtvrtečních doplňovacích volbách v severoanglickém Hartlepoolu získala kandidátka Konzervativní strany Jill Mortimerová. Informoval o tom zpravodajský server BBC. Je to poprvé, co konzervativci v tomto tradičně levicovém volebním obvodu zvítězili.

Mortimerová v Hartlepoolu, jednom z nejchudších anglických měst, a jeho okolí získala 52 procent (přes 15 500) hlasů, kandidát opoziční Labouristické strany 29 procent (okolo 8500 hlasů). O křeslo se celkem ucházelo 16 politiků. "Labouristé příliš dlouho Hartlepool považovali za samozřejmost… Lidé už toho mají dost. A nyní skrze tyto výsledky promluvili a dali najevo, že je čas na změnu," uvedla Mortimerová, která zveřejněné výsledky označila za "historické".

Analytik BBC Chris Mason výsledek nazval zemětřesením, které sice nezmění poměr sil v parlamentu, zato změní náladu. Prohra labouristů podle něj povede k vzájemnému obviňování uvnitř britské levice. Konzervativní premiér Boris Johnson má po předloňských volbách v parlamentu pohodlnou většinu.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Twitter zablokoval účet, který na platformě sdílel Trumpova vyjádření

Sociální síť twitter zablokovala účet, který sdílel příspěvky, jež začal před několika dny zveřejňovat na svých webových stránkách americký exprezident Donald Trump. Ten byl přitom z twitteru nadobro vykázán letos v lednu, když vyjádřil podporu svým přívržencům, kteří násilně vtrhli do budovy Kongresu. Mluvčí twitteru uvedla, že účet porušil pravidla společnosti ohledně obcházení zákazů. Server BBC však napsal, že Trumpova sdělení na twitteru sdílí nadále řada dalších podobných účtů.

Zablokovaný účet nesl název @DJTDesk a jeho popisek zněl "příspěvky kopírované (…) jménem 45. prezidenta Spojených států. Původně napsané přes DonaldJTrump/Desk".

Trump v úterý představil novou sekci na svých stránkách, kam posílá svoje krátká vyjádření, jež nese název "ze stolu Donalda J. Trumpa" (From the Desk of Donald J. Trump). Vzhled stránky i formát jeho sdělení je podobný twitteru, uživatelé však nemohou na jeho příspěvky nijak reagovat. Mají však možnost je pomocí dvou tlačítek sdílet na twitteru i na facebooku, kde jsou Trumpovy účty rovněž pozastaveny.

Zdroj: ČTK
před 36 minutami

Čína vypustila poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země

Čína vypustila do vzduchu poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země dohromady. V roce 2019, ze kdy jsou poslední vyhodnocené údaje, jich z této země pocházela více než čtvrtina. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil americký institut Rhodium Group.

Nejlidnatější země světa přispěla v roce 2019 k celosvětovým emisím ekvivalentů CO2 sama 27 procenty, odhaduje americká společnost. Spojené státy na druhém místě byly zodpovědné jen za 11 procent skleníkových plynů a třetí Indie za 6,6 procenta emisí. Ještě o dvě desetiny procentního bodu méně činil příspěvek Evropské unie na čtvrtém místě.

Podle studie vypustila Čína do vzduchu více než 14 gigatun (jedna gigatuna je miliarda tun) ekvivalentu CO2. Ve srovnání s rokem 1990 je to trojnásobek, a za uplynulé desetiletí nárůst o 25 procent. Celosvětově se emise skleníkových plynů v roce 2019 zvýšily o 11,4 procenta na 52 miliard tun. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy