Hřebejk režíruje Sex, lži a internet

kul
8. 12. 2006 0:00
Praha - V Divadle Na Jezerce se budou potkávat, vzrušovat a týrat Jiří Macháček, Kristýna Liška Boková, Nataša Burger a Marek Daniel.
Foto: ČTK

S herci ze svých filmů Horem pádem a Medvídek tu Jan Hřebejk nazkoušel divadelní inscenaci Na dotek. Premiéra je 16. prosince.

"Je to vlastně psychologická tragikomedie - žánr, který mám velice rád," říká Hřebejk o známém dramatu Patricka Marbera. "Jsou tam zajímavé, nejednoznačné charaktery, pro určitou část publika myslím hra neztratila ze své provokativnosti, kontroverze nebo možná palčivosti."

Čeští diváci mohli Na dotek (v originále Closer) poprvé vidět před sedmi lety na plzeňském festivalu Divadlo. Mezi publikem otevřená hra internetového věku v podání Royal National Theatre Londýn vzbudila velké emoce.

Foto: 2 media

Patrick Marber divákům nabízí záblesky ze života novináře Dana, striptérky Alice, fotografky Anny a lékaře Larryho. Pravidelný rytmus chatování, osobního setkávání i sexuálních styků narušuje stejně pravidelný pocit naprostého osamění. Autor formálně vychází z coolness dramatiky, jeho naturalismus ale není vizuální, nýbrž psychický.

Pocit uspokojení jeho hrdinů je limitován základním pravidlem, které platí ve striptýzovém klubu stejně jako virutální realitě anonymního internetu: Vzrušování povoleno, dotýkání přísně zakázáno. I proto si od britské kritiky drama Na dotek vysloužilo podtitul Sex, lži a internet - v narážce na známý film Stevena Soderbergha.

Po úspěchu v Královském národním divadle v Londýně, pro které Marber své druhé drama napsal, se Na dotek hrálo nejen po celé Británii, ale i ve Spojených státech, Kanadě či Austrálii. U nás ji uvedlo pražské Rokoko, brněnské Národní divadlo, hra byla k vidění i v Ostravě.

Foto: 2media

Jan Hřebejk přiznává, že se s textem seznámil až díky filmové adaptaci Mikea Nicholse ten do svého snímku obsadil Julii Robertsovou, Natalii Portmanovou, Jude Lawa a Cliva Owena. "Snímek mě uchvátil už tím, že stejně jako hra přináší čtyři rovnocenné a velké herecké příležitosti pro dva muže a dvě ženy," vzpomíná Hřebejk. Snad i proto obsadil herce, kteří mají zkušenosti jak z divadla, tak z filmů.

Divadlo s filmem se prolíná i v Hřebejkově profesním životě: práci na divácky úspěšných snímcích střídá s divadelními režiemi. Debutoval v roce 1997 Divadle Pod Palmovkou Nebezpečnými vztahy, v roce 2000 tam připravil Výstřely na Broadwayi Woodyho Allena, o dva roky později Amadea.

V Divadle Na Jezerce loni v dubnu režíroval Manželské vraždění s Jaroslavem Duškem a Natašou Burger, na příští rok chystá hru Kumšt francouzské dramatičky Yasminy Rezy. V ní by se vedle Jana Kačera a pricipála Divadla Na Jezerce Jana Hrušínského měl na česká prkna vrátit Jan Tříska.

 

Právě se děje

Další zprávy