Holstee umí šířit filozofii byznysu uměním. Oslovuje miliony

Lukáš Korynta, New York
26. 4. 2014 17:55
Byznys může nejen vydělávat, ale také učit lidi zacházet s časem a energií. Manifest Holstee už vidělo na sociálních sítích přes sto milionů lidí.
Holstee: Život je krátký, využijte ho!
Holstee: Život je krátký, využijte ho! | Foto: Aktuálně.cz

New York – Asi žádné zemi nesedí přívlastek „národ startupů“ jako Spojeným státům americkým. V době, kdy je na poli byznysu dosažení originality obtížnější než kdy dřív, se malá společnost z Brooklynu odlišuje od ostatních chytrým využitím umění pro šíření svého poslání.

Manifest, kterým se Holstee proslavila, už podle samotných zakladatelů vidělo na sociálních sítích přes sto milionů lidí. „Náš cíl je v následujícím desetiletí ovlivnit miliardu lidí,“ říká neskromně Dave Radparvar, jeden ze zakladatelů.

Dave Radparvar.
Dave Radparvar.

V Holstee se vše točí okolo pojmů jako minimalismus a duchapřítomnost. Každý jejich produkt, ať už jde o tvorbu od profesionálních designérů nebo ručně kreslené darovací karty, si klade za cíl inspirovat k tomu, čemu Američané říkají mindful living.

„Každý měsíc vám pošleme nový obrázek, pokud ten starý darujete někomu dalšímu,“ vysvětluje Dave jeden z posledních projektů.

Papír je z recyklovaných materiálů (například ze sloních výkalů), rámečky dodává malá nezisková organizace z Detroitu, která využívá dřevo z trosek opuštěných domů na okraji města. Vše je vyráběno ručně, vše má svůj příběh. „Jde nám o to, aby si lidi více uvědomovali svůj život a vše okolo něj,“ shodují se zakladatelé.

Skok do neznáma

Dave Radparvar založil Holstee společně se svým bratrem Mikem a jejich dlouholetým přítelem Fabianem Pfortmüllerem v roce 2009. V té době měli ve svém portfoliu jediný produkt – tričko čistě z recyklovaných materiálů, ze kterého šla část příjmů na charitativní účely. A pak ještě zmiňovaný manifest, který ale původně neměl jít ani do prodeje.

Holstee: Je to váš život.
Holstee: Je to váš život.

„Hodně jsme zariskovali, když jsme odešli z naší stabilní práce a pustili se do Holstee. Neměli jsme žádnou pořádnou vizi, chtěli jsme jen dělat to, v co věříme. A manifest nám to měl připomínat,“ vysvětluje Dave.

Za obrovským boomem, který Holstee v posledních letech zažívá, stojí i sociální sítě, které pomohly manifest rozšířit po celém světě. „Řekl bych, že to je takový lidský instinkt. Když vidím člověka na ulici, jak hraje na saxofon, taky cítím potřebu mu tam nějaké ty drobné hodit. Když jde o dobrou věc, lidi vás rádi podpoří.“

Samotné téma sociálních sítí a internetu je u Holstee dost diskutované. Na jedné straně jsme každý den bombardováni zprávami, e-maily a dalšími připomínkami, na druhé straně tu vznikají iniciativy hlásající pojmy jako „Žít přítomností“ nebo „Odpojte se“.

Na otázku, co si pod pojmem mindfulness sám představuje, Dave s odpovědí neváhá. „Každý den máme jen omezené množství času a energie, musíme se naučit s nimi zacházet.“

Holstee.
Holstee. | Foto: Holstee

„Žít uvědoměle pro nás neznamená jen být soustředěný v jistém okamžiku, ale také přemýšlet nad tím, co jíme nebo jaké následky jednou bude mít naše chování,“ říká.

Umění a design je podle něj skvělým prostředkem, jak tuto myšlenku dostat mezi lidi, stejně jako hudba. Kromě toho se v poslední době Holstee pouští do dalších projektů.

Ve svém novém brooklynském studiu pořádají každou neděli jógu pro veřejnost, jednou za měsíc se promítá film, jindy se zase společně večeří nebo pracuje u jednoho stolu. Vše ale musí být v souladu s jejich filozofií.

Firmy musí změnit své hodnoty

„Zamlouvá se nám představa, že každý může zadarmo přijít a pracovat tady,“ vysvětluje nadšeně Dave.

Hned ve dveřích studia vás přivítá obrovský manifest, který už je k Holstee takovým synonymem. Každá další stěna je pak přímo posetá uměleckými díly, která zvěstují onen pojem mindfulness. „Chceme z Holstee udělat takovou kolekci startupů, ať už jde o umění a design, kavárnu, nebo sérii workshopů,“ nastiňuje Dave plány do budoucna.

Holstee.
Holstee. | Foto: Holstee

Přestože v začátcích nemohli bratři Radparvarové s Fabianem Pfortmüllerem tušit, že jejich netradiční přístup k byznysu bude mít mezi lidmi úspěch, Holstee od svých hodnot nikdy neupustila.

„Chceme být víc než jen tradiční firma, co prodává zboží. Každý design pečlivě promýšlíme a každý produkt si klade stejný cíl.“ Na tom se všichni tři shodují.

„Myslíme si, že společnosti už budou muset v 21. století přehodnotit své hodnoty. Alespoň tomu chceme věřit. Z vlastní zkušenosti víme, že lidem záleží na tom, od koho kupují, co jedí, jak tráví svůj čas,“ pokračuje Dave. S touto myšlenkou chce Holstee i do Evropy. „Už se nás dokonce ptal někdo z Čech, jestli může přeložit náš manifest,“ dodal nadšeně.

 

Právě se děje

Další zprávy