Hell on Earth: Divoký, blyštivý a prázdný je svět

Vladimír Hulec
24. 1. 2010 15:30
Nová scéna nadějně vstoupila do nového teritoria

Recenze - Skleněná budova Nové scény se probouzí k novému životu, do správy ji opět převzalo Národní divadlo. Nová dramaturgie má mít tři základní programové sloupy: pokračování činnosti Laterny magiky, vhodné projekty všech souborů Národního divadla a budování "oken“ z a do soudobého našeho a světového divadla.

Čtěte také:
Dospívat jako přistěhovalec může být Peklo na Zemi
Když vietnamskou komunitu hraje vietnamská komunita

Nejpodstatnější změnou se jeví především poslední linie, kdy by na Nové scéně měly hostovat progresivní naše a zahraniční divadelní soubory a jejich inscenace. První "vlaštovkou“ této řady bylo čtvrteční hostování multinárodnostního souboru Dorky Park berlínské umělkyně Constanza Macras s tanečním projektem Hell On Earth.

Foto: Aktuálně.cz

Mezinárodně ostřílená čtyřicetiletá choreografka argentinského původu se poprvé představila v Praze v květnu 2007 v Divadle Archa, kdy zde uvedla dva díly své postmoderní multietnické taneční mozaiky I Am Not the Only One o ztracencích tohoto světa – imigrantech, emigrantech, lidech bez kořenů, bez identity.

Přímá reflexe divokého mikrosvěta

Obdobné téma má i její nejnovější projekt - Peklo na zemi, který měl premiéru v dubnu 2008 v berlínském Hebbel Theater. Constanza Macras se vydala do berlínského sídliště Neukölln, kde pracovala s tamějšími dětmi a teenagery pocházejícími z mnoha etnik, sociálních skupin, rozdílných národnostních a náboženských komunit. Inspirována jejich životními příběhy, sny, traumaty, denními hrami i starostmi vytvořila dvouhodinové taneční představení, jež je přímou reflexí divokého mikrosvěta.

Foto: Aktuálně.cz

Herci – tanečníci a performěři, kterých je v představení kolem dvaceti, na scéně mluví, tančí, hrají, zpívají, vyzpovídávají se ze svých traumat, komentují svět, přou se, perou, nenávidí, milují. Je to groteska a současně vášnivá výpověď o této době a tomto světě. Divák sleduje inscenaci plnou hluku, chaosu, násilí, kýče, snobství, módy, tělesnosti, genderové i náboženské manipulace, vulgarity i obyčejné "banality" lidské existence a lidských vztahů.

Kromě tanečníků Dorky Park v představení vystupují i neuköllneské děti a teenageři, čímž získává představení důležitý rozměr - autenticitu. V podstatě jde o další z projektů dokumentárního divadla, které na podzim do Prahy přivezl německý Rimini Protokoll (představení VÙNG BIÊN GIÓ'I ostatně bude 2. února dalším z hostů Nové scény).

Foto: Aktuálně.cz

Divadlo jím vstupuje na dosud neprobádaná území mapování reality skrze příběhy zpracované a komentované samotnými aktéry. Constanza Macras přidává tomuto směru divadla další podstatný rys: vysokou taneční a pohybovou profesionalitu. Propojením s tanečníky z jejího souboru má představení vysokou úroveň. Prolínají se v něm náročná pohybová čísla se ztřeštěnými hereckými výstupy založenými na dětské či teenagerské hravosti, tělesnosti a bezprostřednosti.

Cesta pekelně svůdná a blyštivá

Na jevišti jsou v jednom okamžiku vedle tanečníků i desetileté děti, svůdné dívky či nebezpečně vyhlížející siláci. Neustále znějící zvuková stěna – přímo na jevišti ji vytvářejí hráč na elektronické nástroje a violinistka - střídá různé motivy; od etno a folku k muzikálu i taneční hudbě. I pohybový rejstřík je "neuctivě" bezbřehý - od modern dance přes muzikálová čísla po break dance a fyzické divadlo.

Foto: Aktuálně.cz

Hell On Earth je nejpřesnějším otiskem současného velkoměstského globálního světa, jak jej žije nejmladší generace – a jak ho vidí divoká a recyklující dokumentaristka Macras ("Paměť je křehká, odpadky věčné"). Není to svět pravdy, lásky a naděje. Daleko spíš se řítíme do úzkosti a životní prázdnoty, bezduché tělesnosti a kulturního kýče. Je to cesta pekelně svůdná a blyštivá; jako peníze, jako násilí, jako sex.

Hostováním souboru Dorky Park vstoupila Nová scéna do nových teritorií nadějně. Bude-li takto pokračovat, vznikne v Praze výrazná scéna moderního divadla. Možná se stane i potřebnou konkurencí Divadlu Archa, jež se jako jediné v Praze tímto směrem soudobého pohybového divadla a performing arts léta zabývá a jež v posledních letech ztrácí dech.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 18 minutami

Vojtěch Filip může po infarktu opustit nemocnici, lékaři mu povolili domácí péči

Předseda komunistů Vojtěch Filip po dvou dnech hospitalizace kvůli infarktu může opustit nemocnici. Lékaři Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) na pražském Karlově náměstí povolili jeho propuštění.

Lékaři Filipův infarkt zachytili v časném stadiu. Ve středu uvedli, že to dává pacientovi naději na časné propuštění do domácí péče.

Do nemocnice, kam poslala pětašedesátiletého politika praktická lékařka, byl Filip přijat ve středu před polednem s bolestí na hrudi. Na jeho případu je podle přednosty 2. interní kliniky VFN Aleše Linharta patrné, že v Česku funguje dobře propracovaný systém péče o nemocné s akutním infarktem. "Důležité bylo, že příjezd do kardiocentra neoddaloval a díky tomu je možné očekávat příznivý průběh," uvedl ve středu lékař.

Další zprávy