Praha - Když se v roce 2003 na divadelní prkna dostala adaptace knihy Hrdý Budžes, málokdo tušil, že z inscenace s Bárou Hrzánovou bude takový divácký hit. Její volné pokračování Oněgin byl Rusák nevzejde z Divadla Příbram, slibuje ho Divadlo v Dlouhé. Premiéra se chystá na půli ledna.
Hrdý Budžes, kteří přinesl jeho autorce Ireně Douskové velkou oblibu, servíroval čtenářům popis normalizace pohledem obtloustlé žákyně 2. třídy základní školy v Ničíně. S humorem i nostalgií po vlastním dětství - ztraceném ráji, který byl přece tak nádherný navzdory režimu.
Spisovatelka ho ale ani neidealizovala. "Rusové a komunisti jsou svině, ale nesmí se to říkat," praví Helenka. Když Hrzánová za její postavu přebírala divadelní Thálii, zopakovala tu větu v Národním s dodatkem, že teď už se to říkat může.
V Oněginovi příběh školačky v podání Lenky Veliké dospěje po stupíncích československého socialistického vzdělávacího systému až na gymnázium Nad štolou. Z Helenky je nabroušená teenagerka, která všechno patřičně komentuje.
Recenzenti sice namítali, že sedmnáctiletá dívka by takové soudy z úst nevypustila a že je tam Dousková občas vpašovala až "dodatečně". Ale jinak její čtenářsky vstřícný pokus o generační pohled na konec socialismu v Čechách přijali vlídně.
Některé nadpisy kapitol knize jsou názvy písniček autorů, kteří v té době byli alespoň částečně na indexu. A není divu, hudba byla tenkrát vnímána mnohem silněji a vycházelo z ní i striktní sortování mládeže, které Dousková připomíná.
Vděčné téma určitě neopomene ani v dramatizaci, kterou sama připravila. Režie se ujme Jan Borna a prakticky celý soubor zavzpomíná na své studentské časy v 80. letech. Kolektivní duch Dlouhé, věk herců i jejich zájem o hudbu napovídá, jak by mohl výsledek vypadat.
"Vzpomínky jsou plné hudby a písniček - jak upadlé popmusic, tak potajmu ze šustících magneťáků poslouchaných písničkářů a zapovězených rockových legend. Živé vzpomínky s živou hudbou," potvrzuje mluvčí divadla Karola Štěpánová.
Diváci dále uvidí Ivanu Lokajovou, Jana Vondráčka, Ivu Klestilovou či Arnošta Goldflama.
Další částí premiérového trojlístku nadcházejí sezony pražského divadla bude v březnu nové nastudování hry Pierre de Marivauxe Experiment v režii Hany Burešové.
Východiskem hry je otázka, zda byl první nevěrný muž, či žena. K rozřešení sporu Knížete s Kněžnou diváci sledují laboratorní pokus: dva chlapci a dvě dívky, kteří byli dosud vychováváni v izolaci, jsou poprvé konfrontováni nejprve sami se sebou a posléze i se sebou navzájem.
Soupis premiér by měla uzavřít hra Vějíř s broskvovými květy v režií J. A. Pitínského, který se tak do Dlouhé vrací po deseti letech. Adaptace čínské je milostným příběhem mladého vzdělance jménem Chou a nevěstky Li.
Divadlo v Dlouhé i příští rok na jaře bude pořádat festival Dítě v Dlouhé. Pro starší se chystají samostatnou přehlídku 13+. Nultý ročník se koná od 17. do 21. listopadu.
"Vedle pratchettovských inscenací Divadla v Dlouhé uvedeme Tajný deník Adriana Molea z královéhradeckého Divadla DRAK a Tři sestry ostravského Divadla Petra Bezruče. Budeme hrát dopoledne pro školy, odpoledne pro Klub mladého diváka a večer pro veřejnost," představuje projekt mluvčí.