Londýn - Zatím poslední hra dramatika a československého a českého exprezidenta Václava Havla má za sebou premiéru v angličtině. Konala se v pátek za velkého zájmu v londýnském divadle Orange Tree, tedy Pomerančovníku.
Světovou premiéru mělo Odcházení v květnu v režii Davida Radoka, po dlouhém putování se nakonec odehrála v pražském Divadle Archa.
Londýnská scéna bude hru uvádět nepřetržitě až do konce roku, konkrétně do 13. prosince. Lístky na hru o kancléři Riegrovi, jenž prožívá spolu s celou rodinou traumata spojená s odchodem z úřadu, jsou na několik představení dopředu vyprodané.
Čtěte také: Návrat dramatika Havla: jak přicházelo Odcházení Recenze Odcházení: Havel neztratil cit pro absurditu Ukázky z Odcházení. Aneb Rieger už není kancléř |
Případní zájemci o zhlédnutí Odcházení v Shakespearově řeči ale nemusí zoufat. Na vzdálenější data je jich zatím dostatek vstupenek volných.
Kromě Odcházení uvede divadlo také starší Havlovy kusy: Horský hotel a Audienci. Havel je tak na repertoáru nevelkého divadla s dobrým renomé až do konce roku.
O tom, proč premiéru Havlova odcházení uvedlo právě Orange Tree, informuje londýnský online deník This is Local London. Právě experimentální Pomerančovník totiž v roce 1977 uvedlo hru Audience.
Od jejího uvedení si neslibovalo nic víc než trochu pozornosti Havlovi, tomuto "obskurnímu" dramatikovi. Následné události v Československu související s Chartou 77 a represe vůči chartistům však londýnským divadelníkům dalo impuls k aktivitě v "československé otázce".
Díky tomu si scéna vytvořila image, na které si zakládá až dodnes. "Najednou jsme byli spojeni s jedním z nejznámějších tvůrců na světě. Psali jsme články do novin, uvedli další jeho hry a donesli na československou ambasádu petici," popsal to režisér představení a Havlův přítel Sam Walters."Stali jsme se místem, kde se scházeli Češi a postupně jsme si s Havlem na dálku vytvořili vztah."
A jak vidí hru Leaving? "Když jsem poprvé Odcházení četl, myslel jsem, že to bude o dobrém muži, ale ve skutečnosti v té hře nevystupují ani dobří, ani zlí lidé. Je to prostě o tom, jak politik říká, co se stane, až nebude mít moc. A pak, když skutečně skončí, vlastně ani neví, co má dělat," popsal hru Walters.
Hru přetlumočil tradiční překladatel mnoha českých autorů do angličtiny a "přítel Plastic People" Paul Wilson; v hlavní roli kancléře Riegera se představil Geoffrey Bevers.
"Odcházení má absolutně univerzální témačlověka, který odchází z politické funkce a má obrovské potíže. Tady ta hra, postkomunistická hra, má myslím daleko větší šance vyznít ve světě," věří Wilson.
Havel se přijede do Londýna podívat příští pátek.