Glosa: Očekávání i opomenutí jedenadvacátých Radoků

Vladimír Hulec
6. 2. 2013 10:26
Nejvýraznější divadelní událostí roku 2012 zůstává konec Komedie
Gabriela Míčová
Gabriela Míčová | Foto: PKD

Glosa - Do finále letošních Cen Alfréda Radoka - části nazvané Dramatická soutěž a určené pro nejlepší původní české divadelní hry - se z devětapadesáti zaslaných textů dostalo devět. Tato kategorie navazuje na Cenu Nadace Alfréda Radoka, která byla udělována v letech 1992-1998.

Druhou část cen tvoří ocenění v inscenačních kategoriích Inscenace roku, Nejlepší ženský herecký výkon, Nejlepší mužský herecký výkon, Divadlo roku, Původní česká hra (do roku 2004 se tato kategorie jmenovala pouze Hra roku), Scénografie, Hudba, Talent.  Inscenace roku je vyhlašována od roku 1992. Ceny za ostatní kategorie jsou udělovány od roku 1995.

Anna Karenina.
Anna Karenina. | Foto: Aktuálně.cz

Seznam letošních nominovaných dokládá, co již naznačily předchozí nominace Thálie a Ceny a anketa Inscenace roku 2012 Divadelních novin. Divadelní dění - alespoň to sledované a oceňované - se u nás odehrává především ve velkých městských centrech a jeho vrcholy se rovnoměrněji než dřív rozprostírají nejen v Praze, ale i v Brně a Ostravě. Z ostatních měst dlouhodobě „boduje" snad jen Hradec Králové zásluhou Klicperova divadla, byť letos zůstali jeho protagonisté - jak řekl zakladatel Cen Alfréda Radoka Karel Král - těsně před „branami".

Konkrétně v letos asi nejnabitější kategorii, v ceně za ženský herecký výkon, ve které se do trojice nominovaných těsně nedostala královéhradecká Pavlína Štorková za ztvárnění titulní role v Drábkově Richardu III. Obdobně tam není ani ostravská herečka Tereza Vilišová za Annu Kareninu v brněnské Redutě, jež je za tuto roli nominovaná na Cenu Thálie. Jedinou herečkou, která získala obě nominace, je Ivana Hloužková z brněnského Divadla Husa na provázku.

V inscenaci Tichý Tarzan básnivě syrovým, autentickým způsobem ztvárnila hlavní postavu, bizarního fotografa Miroslava Tichého, jehož fotografie i život odrážejí grotesknost druhé poloviny dvacátého století jako máloco jiného. Tato inscenace má v radokovských cenách nejvíc nominací. Kromě herečky je nominována i autorka výpravy a jako talent režisérka Anna Petrželková.

Divadlo roku 2012? Ukončené PKD

V nejsledovanější kategorii cen - Inscenaci roku - figurují vedle očekávaného Ucpanýho systému režiséra Michala Vajdičky a pražského Dejvického divadla (z něhož má nominaci i Ivan Trojan v kategorii Herec roku) dvě ostravské inscenace - adaptace románu Emily Brontëové Na Větrné hůrce režiséra Jana Mikuláška v Divadle Petra Bezruče a česká premiéra hry Tomáše Vůjtka S nadějí, i bez ní režiséra Ivana Krejčího v Komorní scéně Aréna. Tato dramatizace vzpomínek ženy Rudolfa Slánského Josefy Zpráva o mém muži sice - překvapivě - nezískala nominaci v kategorii Hra roku, zato Alena Sasínová-Polarczyk  v hlavní roli je nominovaná na Herecký výkon roku. 

S nadějí i bez ní.
S nadějí i bez ní. | Foto: Aréna

Ve všech nominacích - kromě Divadlo roku - citelně chybí loni asi nejsledovanější scéna u nás, Pražské komorní divadlo, jež v létě z důvodu nedostatečných dotací po deseti letech ukončilo svou činnost. Je to dáno zřejmě tím, že inscenace, jež se stala symbolem jeho konce - Fassbinderův Odpad město smrt, jenž se stal v anketě Divadelních novin inscenací roku, v Cenách Thálie figuruje představitelka Romi Gabriela Míčová a do filmové podoby inscenaci převedl režisér Jan Hřebejk (a Míčová získala Cenu české filmové kritiky) - měla premiéru v polovině prosince roku 2011, a do cen tedy nemohla být zahrnuta.

Jelikož letos výjimečně - potřetí v historii - bude v rámci vyhlášení vítězů udělena i Cena Hvězd na vrbě, jež náleží těm, kteří nemohli být na základě pravidel soutěže nominovaní, je velmi pravděpodobné, že ji získá právě tato inscenaci a její tvůrci.

A jaký tedy byl - v odrazu cen a nominací - loňský divadelní rok u nás? Inscenačně pestrý, v ohlasech vyrovnaný. V historii bude asi nejvíc zapsán zmiňovaným koncem Pražského komorního divadla, výraznými hereckými výkony především v ženské kategorii a nástupem ostravských scén.

Ostatní „události", jako bylo odvolávání ředitelů pražského Národního divadla, ředitelské bezvládí v Národním divadle Brno či dramatický vstup nového ředitele pražského Divadla na Vinohradech Tomáše Töpfera na tuto scénu, již patří do jiných než uměleckých oblastí.

Čtěte také kompletní seznam nominací
Dejvické divadlo kraluje nominacím na Radokovy ceny

Autor je redaktorem Divadelních novin

 

Právě se děje

Další zprávy