V karlínských garážích parkují obrazy. Nová galerie umění vznikla na dobu pěti let

Funkcionalistický interiér poskytuje zázemí galerii a osmi ateliérům.
Foto: Ondřej Polák
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
26. 5. 2018 19:23
Na místě někdejších garáží a autoopravny v pražském Karlíně vznikla nová Garage Gallery. Své ateliéry tu našlo sedm umělců včetně Vladimíra Skrepla a Antonína Střížka. Všichni se podílejí na první společné výstavě.

Dobrých pět let bude umění v pražském Karlíně sloužit nově otevřená Garage Gallery, než na jejím místě investor postaví cosi nového.

Prostor ve vnitrobloku budovy ve Vítkově ulici, místě někdejších garáží a autoopravny z roku 1937, nechala developerská společnost Kubík a.s. vyčistit a nyní funkcionalistický interiér poskytuje zázemí galerii a osmi ateliérům.

V patře jsou navíc dva byty pro zahraniční rezidenty. Zatím neobsazené, stejně jako jeden z osmi ateliérů. Zbývajících sedm už své obyvatele má a každý z nich se podílí na nynější první společné výstavě v Garage Gallery - včetně dvou proslulých českých malířů střední generace, Antonína Střížka a Vladimíra Skrepla.

Výstavní hala, ze které vedou dveře do jednotlivých ateliérů, má prosklenou střechu. Nerovnou betonovou podlahu rámují z jedné strany nehezké dlaždičky. Stěny jsou ale čistě bílé, industriální prostor dává galerii charakter a vybízí umění k dialogu.

K vidění je tu dominantní světelná instalace od Michala Motyčky, který z neonových trubek sestavil oblíbený kosočtvercový piktogram. Hlásí se tím k lidovosti a staví na hlavu obvyklé komerční využití neonových nápisů.

Tentýž autor, který občas spolupracuje se světoznámým sklářem Václavem Ciglerem, nenápadně doplňuje symetrii architektury - naproti nosnému sloupu staví na opačné straně místnosti průhledný sloup ze skla. Nachází se na místě, kde by logicky měla být další opěra, jež nejspíš zmizela za dodatečně postavenou příčkou.

Expresivní punkové obrazy Vladimíra Skrepla by vůbec novou výmalbu galerie nepotřebovaly. Mlsně se olizující nahá ženská postava na všech čtyřech připomíná výstřižky z pánských časopisů, kterými si chlapi ve fabrice zdobí šatní skříňky. Skrepl na rozdíl od porna vynechává podrobnosti, zůstává energické gesto, zachycená agrese, pocit odcizení.

Jak v průvodním textu výstavy připomíná uznávaný sběratel Richard Adam, Vladimír Skrepl je vyhledávaným pedagogem pražské AVU. "Vede malířský ateliér, který patří k tomu vůbec nejlepšímu, co dnes na akademii je," tvrdí sběratel.

Dva ze Skreplových studentů s ním přišli i do Garáží: Hana Gárová, která podle Adama "ve svých výtečných obrazech, ale možná ještě lepších kresbách nezapře Skleplův vliv", a Ondřej Petrlík. "Když jsem uviděl jeho obrazy poprvé, byl to pro mě šok. To že je Skreplův žák?" podivuje se nad lyrickou, až meditativní malbou Richard Adam.

Jinou polohu exprese než tu Skreplovu představuje Fraser Brocklehurst, Angličan žijící již dvacet let v Česku. Jeho obrazy jsou eruptivní, plné světelných explozí. Brocklehurst maluje například na vzorovanou textilii, na níž je kromě paprsků výbuchu kus nábytku, zřejmě skříň, jejímiž dvířky prochází dívčí postava.

Kus bizarní reality do výstavy vnáší Antonín Střížek. Jeho uhlazené realistické obrazy zobrazují například sloup s dráty osazený tlampači, nebo dva kohouty procházející se po pokoji.

"Nabízejí se odkazy na socialistický realismus, padesátá léta, možnosti formy tehdejší reklamy", píše o Střížkovi Richard Adam a dodává, že taková přirovnání nejsou jednoznačná.

"Střížek vytváří umění velmi svébytné, vytváří obrazy, které jsou autentické, naprosto suverénní, prostě střížkovský pohled na svět jim dodává věrohodnost a sílu."

Výstava

Fraser Brocklehurst, Hana Gárová, Michal Motyčka, Ondřej Petrlík, Vladimír Skrepl, Antonín Střížek a Jana Šindelová
Garage Gallery Karlín, Praha, výstava potrvá do 23. června.

Poslední ze sedmi autorů je Jana Šindelová, umělkyně, která je zároveň teoretičkou a kurátorkou. V "Garážích" se představuje kresbami na pomezí konceptu a psaného slova. Na listy papíru napsala rukou část z biblických milostných básní zvaných Píseň písní, které jsou připisovány králi Šalamounovi.

Z každé věty autorka narýsovala několik přímek. Jak text postupuje, rovné linky houstnou a ztrácejí se v síti. "Jako lilie mezi bodláky, tak je má milá mezi dívkami," zní jedna z mála čitelných vět.

První výstava v Garage Gallery Karlín potrvá do 23. června.

 

Právě se děje

Další zprávy