Galerie Středočeského kraje je blondýna s potenciálem

Ondřej Váša
13. 7. 2010 15:00
GASK návštěvníkům nevnucuje umělecký blitzkrieg.
Foto: GASK

Recenze - Zcela mimo diskuse a poměrně vzrušené emoce ohledně změn ve vedení i umístění dnešní Galerie středočeského kraje je dobré podotknout, že přesun těžiště někdejšího Českého muzea výtvarných umění z pražské Husovy ulice do Jezuitské koleje v Kutné Hoře není nijak špatná či tragická volba.

Jednak není vyloženou nutností, aby podobná instituce sídlila v hlavním městě, navíc je bývalé hornické město více než důstojným sídlem k pohledání. Nehledě na to, že je to od matičky Prahy zhruba hodina cesty. Čili proč nejet na výlet.

A co děti, mají si kde hrát?

Foto: GASK

První dojem z nově otevřených prostor (veřejnosti přístupných od 8. května) je… naleštěný. Galerie sama o sobě působí moderně a profesionálně; způsobem, který se dá v našich končinách srovnat dejme tomu s pražským centrem DOX. Jasně, že k tomu notně přispívá i genius loci a zánovní atmosféra vycíděných rekonstruovaných prostor koleje, ale je toho víc.

Fakt potěší, že si máte v galerii kde sednout, že je kam zajít na nepředražené kafe, že můžete odložit děti do koutku s hlídáním, že máte k dispozici (zatím dosti skrovnou, ale přece jen) čítárnu a kreslírnu, popřípadě že kustodi nejsou partou sadistů, kteří v galerii zavádějí stanné právo. Nemluvě o snaze zpřístupnit vybraná díla nevidomým.

Z hlediska náplně podobné instituce to sice zní jako marginálie - ovšem ve výsledku je to vlastně docela podstatná součást života muzea umožňující strávit v budově víceméně celé odpoledne i s malými ratolestmi, nebo si v galerii - třeba - číst, studovat či dopřát oddech mezi jednotlivými výstavami.

Foto: GASK

Nejde tedy jen o fasádu, ale o míru zpřístupnění umění jeho publiku. Pokud si návštěva žádá blitzkrieg, nebo naopak zákopovou válku, pak de facto neumožňuje vstřebat a dále rozvinout umělecká díla způsobem, jaký si vyžadují. A někdy to trvá prostě dlouho.
 
Možná jde o čistě o můj osobní klamný dojem, ale právě proto se mi zdá škoda, že se galerie nedočkala větší propagace a že i v rámci samotné Kutné Hory zůstává poněkud upozaděná - během celé cesty městem jsem osobně narazil na JEDINOU ceduli lakonicky ukazující GASK → tudy.

…a pak se koupilo to, co se dřív nestihlo

Co se týče prezentace sbírek či výstav, je nicméně situace složitější. Mediálně protřelá iluminace se dočkala patřičného prostoru i prezentace - leč samotný galerijní fond, tvořící přece jen jádro činnosti muzea, se návštěvníkům představuje z hlediska několika akvizičních vln od založení ČMVU v roce 1963.

Čtěte také:
GASK posdruhé pořádá hudební festival Creepy Teepee:
Znovu se otevírá týpí plné tmelících sil a duchů

To je sice taky regulérní hledisko a v rámci otevření a reorganizace instituce i DOCELA dobrý nápad na úvodní krátkodobou výstavu, ale proč bude proboha trvat dva roky? Výsledkem je totiž jinak nelogická změť obrazů a soch, kde vedle sebe stojí stylově, motivicky i generačně zcela nesouvisející díla.

Foto: GASK

Akviziční strategie různých ředitelů není nejvhodnější a ani nejzajímavější parametr, jak souhrn uměleckých děl interpretovat a dlouhodoběji v řádu let prezentovat. Budiž řečeno galerii k dobru, že do budoucna plánuje připravovat na místo stálé expozice právě motivické a souvislé průřezy sbírkovým fondem, ale stejně… až za ty dva roky?

Dobře našlápnuto, ale nedošlápnuto

Záměr pravidelně prezentovat i cizí sbírky či zapůjčená díla momentálně zosobňuje výstava Kontakt: Sbírka skupiny Erste Bank, která je sama o sobě vhodným kontrapunktem a oživením vlastního fondu. Tahle výstava by si každopádně zasluhovala samostatnou recenzi, takže postupme dál.

Snahu vměstnat do budovy i částečně ne-výtvarnou výstavu manifestuje expozice Emil Filla: Archiv umělce, prezentující  část obrazového… archivu… ehm… ano, Emila Filly.

Tahle expozice má sama dobře našlápnuto: nejenže dává možnost nahlédnout do obsáhlého myšlenkového i výtvarného kotle českého malíře (mimochodem též nebo spíš zejména velmi pozoruhodného teoretika), ale zároveň odkazuje i k  metodologickému trendu samotné kunsthistorie, zřetelně inspirovanému německým uměnozpytcem Aby Warburgem. Není asi náhodou, že prezentace Fillova archivu dosti připomíná Warburgův atlas Mnemosyne.

Foto: GASK

Jenže problém je v tom, že mimo řady kunsthistoriků, znalců Emila Filly nebo prostě "lidí od fochu" tahle výstava asi málokomu co řekne. Je sice zábavné koukat se na stovky reprodukcí a obrázků, ale bylo by nutné výstavu rozšířit, lépe řečeno doplnit o komentáře, mnohem přesnější koncepci či (třeba) multimediální možnost stopovat genealogie mezi jednotlivými obrazy, Fillovými vlastními díly a jeho tezemi, aby náležitě vynikla jak specifika Fillova výtvarného uvažování, tak se náležitě uplatnila i sama metoda. Takhle je to takový efektní výstřel slepou patronou do tmy.

Leč shrnuto a podtrženo, přese všechnu problematičnost aktuálních projektů je GASK institucí s potenciálem býti živou a kvalitní galerií, kam má smysl chodit i mimo žánr školního zájezdu.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Francouzský obránce Varane odchází z Realu do Manchesteru United

Fotbalový mistr světa Raphaël Varane odchází z Realu Madrid do Manchesteru United. Podle britských médií se oba kluby dohodly na transferu, odstupné by mělo činit 50 milionů eur (zhruba 1,3 miliardy korun) a bonusy. Varane měl v Madridu smlouvu ještě na nadcházející sezonu, španělský klub původně požadoval údajně 80 milionů eur.

Osmadvacetiletý Varane přišel do Realu v roce 2011 z Lensu, nastoupil od té doby do 350 utkání a získal s "Bílým baletem" tři španělské tituly a čtyři trofeje v Lize mistrů. S francouzskou reprezentací vyhrál v roce 2018 titul mistra světa, na letošním evropském šampionátu odehrál všechny čtyři zápasy do vyřazení od Švýcarska v osmifinále. V Manchesteru je pro něj připravená pětiletá smlouva.

před 2 hodinami

Američané do konce roku ukončí bojovou misi v Iráku, působí tam přes 18 let

Americký prezident Joe Biden s iráckým premiérem Mustafou Kázimím v pondělí ve Washingtonu formálně uzavřel dohodu o ukončení americké bojové mise v Iráku do konce letošního roku, píše agentura Reuters. Děje se tak více než 18 let poté, co USA své vojáky do Iráku vyslaly.

Spojené státy mají v Iráku nyní asi 2500 příslušníků ozbrojených sil, kteří se soustředí na potírání zbytků teroristické organizace Islámský stát (IS). Už v dubnu se obě země dohodly, že USA bojové operace v Iráku ukončí a mise pak bude pokračovat jako výcviková a poradní. Tehdy ale nebyl dohodnut rozvrh stažení.

Biden se v pondělí s Kázimím setkal v Oválné pracovně Bílého domu. Šlo o jejich první osobní jednání v rámci strategického dialogu mezi USA a Irákem. Americký prezident řekl, že USA budou v Iráku nadále k dispozici a budou poskytovat výcvik i pomoc při potírání radikálů z IS. Zdůraznil však, americké síly přestanou do konce letošního roku v Iráku působit v bojových zónách.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

U Libye se převrátila loď, zemřelo nejméně 57 migrantů

Na západě Libye, nedaleko od města Chums, se v neděli převrátila loď s nejméně 75 migranty na palubě. Při neštěstí jich přinejmenším 57 zahynulo a dalších 18 lidí zachránili rybáři a libyjská pobřežní hlídka, uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Ta již delší dobu varuje, že počet migrantů, kteří letos zahynuli při cestě přes Středozemní moře do Evropy, se výrazně zvýšil.

Podle přeživších se plavidlo muselo zastavit v moři, mělo problém s motorem. Kvůli silným vlnám a špatnému počasí se převrátilo. Podle jejich svědectví mezi je oběťmi nejméně 20 žen a dvě děti.

Podle IOM se počet migrantů, kteří zahynuli ve Středozemním moři, ve srovnání s loňským rokem více než zdvojnásobil. Vloni podle údajů IOM zahynulo ve Středozemním moři 427 osob, letos jich už nyní je přes 1100. Podle údajů Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky letos přes Středozemní moře doplulo do států Evropské unie přes 44 000 uprchlíků. Počet se výrazně zvýšil od května, kdy se zlepšilo počasí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy