FOTO Slovenská nová vlna hlásí návrat na místo činu

FOTO Slovenská nová vlna s výraznou stopou
Kamil Varga, Dvě  polokoule, 1986
Jano Pavlík, Oheň, 1986-87
Kamil Varga, Podzimní psychoterapie a jiné zkušenosti, 1989
Kamil Varga, Pštros, 1985
Foto: Dům fotografie Praha
Kultura Kultura
21. 1. 2014 14:10
Na první společné výstavě v Praze se představují Tono Stano, Rudo Prekop, Martin Štrba a další fotografové, které kdysi spojila studia na FAMU.

Praha - V osmdesátých letech zanechali v Praze výraznou stopu mladí slovenští fotografové. Spojila je společná studia na pražské FAMU a osobitost, kterou si ve své tvorbě dokázali i v českém prostředí uchovat. Období jejich průniku na zdejší scénu se zapsalo jako Slovenská nová vlna. Někdejší spolužáci se teď pod tímto názvem představují společně vůbec poprvé, výstavu otevřela v nově otevřeném Domě fotografie Galerie hlavního města Prahy.

Tono Stano, Martin Štrba, Rudo Prekop a dalších pět autorů se potkávali už za studií na středních uměleckých školách v Košicích a Bratislavě. Jejich nástup na FAMU byl pak jediným možným pokračováním – v sedmdesátých a osmdesátých letech představovala pražská akademie jedinou vysokou školou s výukou fotografie ve střední Evropě.

Foto: Dům fotografie Praha

Na aktuální výstavu vybrali z tvorby mladých Slováků kurátoři Tomáš Pospěch a Lucia L. Fišerová raná díla s náznaky pozdějších estetických postupů. „Jde buď o klíčové fotografie, ve kterých krystalizuje jejich výtvarný jazyk a rodí se nové strategie, nebo o snímky jiným způsobem pro autory význačné,“ vysvětlují autoři konceptu, kteří výstavu rozdělili do šesti tematických celků.

Díla představitelů Slovenské vlny spojuje především inscenovanost, narativnost obrazů, neklid, naléhavost sdělení a využívání metafory a imaginace. V inspiraci fotografů se zároveň mísila atmosféra rodných krajin a život hektické Prahy.

„Přesto, nebo možná právě proto, že nešlo o organizovanou skupinu s vytyčeným programem, jejich poměrně jednotný vizuální jazyk představoval jeden z prvních projevů fotografické postmoderny u nás,“ komentují kurátoři.

Foto: Dům fotografie Praha

Studentské prostředí tvorbu fotografů přirozeně významně ovlivňovalo. Směr udávali nejen vedoucí ateliérů Ján Šmok a Anna Fárová, ale i mnohem prozaičtější věci. Takovým případem je třeba důvod, proč Martin Štrba fotil převážně v přírodě a dalších exteriérech – jednoduše ještě neměl na vlastní ateliér.

Oblíbenou scénou k fotografiím se stávaly také kolejní pokoje. Umělecká část života fotografů se tak mísila s částí intimní a pracovní a koleje znamenaly soukromí nejen pro své obyvatele, ale i pro jejich modely.

„Do prostorů plných pohozených kabelů, fotografické techniky, rozestlaných postelí a poliček s rolemi papírů vstupuje nahá postava, která doposud obývala zcela odlišný obrazový prostor,“ popisují kurátoři. „Lidské tělo vyjmuté z primárně erotických konotací se fyzicky, místy až konstrukčně, vztahuje k prostoru,“ upozorňují třeba na fotografii, kde muž a žena podpírají strop jako dórský a ionský sloup.

Foto: Dům fotografie Praha

Součástí výstavy jsou i málo známé nebo dosud nezveřejněné školní práce. Díky nim visí v galerii také portréty, na kterých se spolužáci v rámci cvičení často fotili navzájem. Kromě zmíněných Stana, Štrby a Prekopa na výstavě dále vystavují Jano Pavlík, Vasil Stanko, Miro Švolík, Kamil Varga a Peter Župník. Všichni se později stali renomovanými fotografy.

Expozice Slovenská nová vlna se otevřela v nově zprovozněném Domě fotografie v pražské Revoluční ulici. Budova byla postavena v roce 1937 pro pojišťovnu, fotografům sloužila od 90. let. Idea využívat ji jako galerijní prostor se ale podařila naplnit až letos.

S obecně prospěšnou společností Pražský dům fotografie během rekonstrukce spolupracoval magistrát a ministerstvo kultury. Opravy byly dokončeny v roce 2006, ale v dalších letech se státní instituce dostávaly s fotografy do sporů, až společnost v roce 2010 zanikla. Dům fotografie byl převeden do majetku Galerie hlavního města Prahy, která dostala posvěcení úřadů k provozu výstavního prostoru v prosinci minulého roku.

Slovenská nová vlna, 80. léta. 17. 12. 2013–16. 3. 2014. Galerie hlavního města Prahy. Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1. Kurátoři: Tomáš Pospěch, Lucia L. Fišerová. Vystavující umělci: Jano Pavlík, Rudo Prekop, Vasil Stanko, Tono Stano, Martin Štrba, Miro Švolík, Kamil Varga, Peter Župník.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 39 minutami

Írán nedodržel plně dohodu o monitorování svých jaderných provozů, tvrdí Mezinárodní agentura pro atomovou energii

Írán v plném rozsahu nedodržel dohodu o monitorování svých jaderných provozů, kterou před dvěma týdny uzavřel s Mezinárodní agenturou pro atomovou energii (MAAE). Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na nedělní prohlášení MAAE, podle nějž Teherán nepustil inspektory do jednoho ze svých zařízení.

Írán v dohodě z 12. září podle MAAE umožnil jejím inspektorům nainstalovat nové paměťové karty do sledovacích kamer a pokračovat v monitorování íránských jaderných aktivit. V praxi to ale nedovolil v zařízení na výrobu součástek centrifug v Karadži, dodala agentura se sídlem ve Vídni.

MAAE uzavřením dohody o obsluze monitorovacích zařízení podle dřívějšího prohlášení Grossiho vyřešila svůj nejnaléhavější problém s Íránem, čímž byl vytvořen prostor pro širší diplomatické úsilí. Ředitel ale zdůraznil, že obě strany k trvalému řešení monitorování íránských jaderných zařízení dosud nedospěly.

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Seemanová vylepšila v Neapoli další dva české rekordy

Plavkyně Barbora Seemanová na mezinárodní lize ISL v Neapoli vylepšila další dva své české rekordy. Sto metrů volný způsob zvládla v krátkém bazénu za 52,31 sekundy a její maximum na 200 metrů kraul má nově hodnotu 1:53,31.

Jednadvacetiletá reprezentantka, jež v týmové soutěži hájí barvy maďarského týmu Iron, dnes zaplavala další dva rekordy po sobotní čtyřstovce. Z dosavadního nejlepšího času na stovce z 9. září ubrala šest setin, na dvoustovce se zlepšila oproti dosavadnímu rekordu z prosince 2019 z Glasgow o 52 setin.

Zdroj: ČTK
Další zprávy