FOTO Parta "egomanů" navezla do Veletržáku diplomky

FOTO Parta "egomanů" navezla do Veletržáku diplomky
Kristina Klimesova: Z cyklu První plán. 2014, krepový papír.
Marek Kolar: Rozbitý. 2014, olej na plátně, 160 x 100 cm.
Jan Poupě: Struktura VII. 2014, olej na plátně, 180 x 300 cm.
Jana Hlavová: Porodní dům, 2014.
Foto: AVU
Kultura Kultura
3. 7. 2014 7:27
Diplomanti AVU vystavují ve Veletržním paláci socialistickou kancelář, německé stereotypy, sádrovou mámu, smrtelné hříchy i plný vozík fotek. Podívejte se.

Fotogalerie - Diplomové práce, které právě obhájili studenti Akademie výtvarných umění, se představují ve Veletržním paláci. V přízemí a v prvním patře se potkává osmnáct ateliérů a jejich sedmačtyřicet letošních absolventů. Studenti pracovali na obrazech, fotkách nebo prostorových instalacích.

Iveta Čermáková brala inspiraci pro závěrečný projekt ze vzpomínek své babičky na socialistickou kancelář. Vytvořila hybridní nábytek, a to tak, jak si ho babička a její tři tehdejší kolegyně vybavily.

„Kancelář byla dějištěm spousty příběhů, které mi (babička) opakovaně vypráví,“ přibližuje Čermáková. „Tyto příběhy byly podnětem k prozkoumání minulosti jejich mikrosvěta, který se odehrával ve standardizované dvoubuňce panelové administrativní budovy bývalého humpoleckého podniku Českomoravský len.“

Hybridní nábytek je kombinací čtyř odlišných vzpomínek – jeden stůl se proto sám neshodne na své podobě. Kombinací materiálů nebo různých rozestavění šuplíků tak dochází k jeho dysfunkčnosti.

Další ze studentek, Birgitt Fischer, zpracovala německé stereotypy. Stejný obličej doplnila o „zaručené charakteristiky“ – Němci jsou blonďatí a modroocí, mají mercedes a na zahradě trpaslíky, jsou Evropa a stále i Hitler.

Tomáš Vrana pak nafotil sedm smrtelných hříchů, Adam Kovalčík vytvořil jako sochy „sádrovou mámu“ a „zlatou mámu“, Michal Drozen namaloval obrovského „Indie Hero“ v různých polohách a prostředích.

Eliška Perglerová přivezla do Veletržního paláce kolekci fotografií a naložený závěsný vozík. „Jsou to základy domu nebo pódium, které má podobné tvary. Jezdím se skupinou kamarádů a společně se zkoušíme někde usadit a základy postavit. Zatím jsme to místo ještě nenašli, ale někdy se to dostavět dá,“ vysvětluje Perglerová. Název odkazuje k možnostem zakotvení – Usedlost.

Ateliéry malby, kresby, grafiky, sochařství, restaurátorských škol, architektury a konceptuální, monumentální a intermediální tvorby se sešly pod zastřešujícím názvem Diplomanti AVU. Vnitřní různorodost vysoké školy kladla nároky především na kurátory, kteří jsou zároveň také pedagogy – Martina Mainera a Samuela Pauča.

„Byl to strašný boj a tlak ze strany diplomantů do procesu vstupovat,“ popisuje Paučo přípravu instalace. „Řekli jsme si proto, že výstavu pojmeme více kurátorsky a budeme s vystavujícími umělci spolupracovat co nejméně.“

Druhý z kurátorů, Martin Mainer, přikyvuje: „Umělci jsou schopni se při instalaci pohádat nebo svěsit a chtít raději odnést obrazy kvůli špatnému místu a podobné věci. I to se stalo… Jsme holt parta egomanů a egomanek a našimi nabubřelými zbytnělými egy platíme za možnost pokoušet se být umělci.“

Diplomanti AVU. Malá dvorana a 5. patro Veletržního paláce, Národní galerie, Dukelských hrdinů 47, Praha 7. Kurátoři: Martin Mainer, Samuel Paučo. Potrvá do 3. 8. 2014.

 

Právě se děje

Další zprávy