FOTO Stavby budoucnosti? Z klacků, říká architekt Rajniš

Martin Rajniš: Experiment – klacky. Dřevěná konstrukce. Realizace 2009 – 2010.
Mezi poslední projekty Martina Rajniše (na snímku) patří rozhledna Doubravka, které říká kvůli její podobě na třech rozkročených nohách také Trifid a která je určena pro Prahu 14. Na výstavě je její model a fotografie ze zkušební konstrukce...
... vyrobená je z náletových dřevin, tedy klacků, jak říká Rajniš, jež vnímá jako "materiál budoucnosti". "Teď dělám z klacků, roste to samo, někde vám i zaplatí za to, když to vytěžíte," řekl před modelem stavby, který v DOXu stojí na terase a jemuž říká Sloní záda. Klacky jsou spojené kovovými spojkami a v jejich křížení použil proti skluzu zbraně, kterým se říká boxer. "Za patnáct let toho bude země plná, český člověk, když je to levné a může si to udělat sám, nebude váhat - aspoň doufám," věří v rozvoj staveb z náletových dřevin.
Martin Rajniš: Kopule Maxov. Dřevěná konstrukce. Realizace: 2013.
Martin Rajniš, Jan Mach, Vojtěch Hybler, Martin Kloda, Václav Horecký, David Kubík: Ateliér na řekou. Dřevěná stavba. Realizace: 2009.
Foto: DOX
Kultura ČTK Kultura, ČTK
26. 6. 2014 21:34
Tvorbu Huti architektury Martina Rajniše přibližuje výstava v pražském DOXu. Podívejte se na některé realizace autora nové Poštovny na Sněžce.

Fotogalerie - Průřez tvorbou architekta Martina Rajniše a jeho ateliéru se zaměřením na posledních dvanáct let přibližuje výstava, která začala v pražském DOXu.

Rajniš svými projekty upozorňuje na nutnost souznění s přírodou a často je v nich použito jen dřevo. K jeho nejznámějším stavbám patří nová Poštovna na Sněžce.

„Je nutné začít tvořit jinak: místo designu a estetiky se inspirovat hlubokými zákony přírody. Ponořit se do prostředí, do systému, z kterého jsme povstali,“ vysvětluje architekt.

V květnu dostal za svou tvorbu Global Award for Sustainable Architecture, kterou od roku 2006 udílí nezávislá nadace Locus, a vyzdvihuje tak projekty, které spojuje myšlenka dlouhodobé společenské udržitelnosti, ekologie, sociálních vazeb a architektury jako nástroje pro rozvoj společnosti.

"Snažím se dělat to, co je skoro nemožné - aby se to normálním lidem líbilo a aby nad tím zároveň odborníci neohrnovali nos. Aby věci byly jednoduše udělané i pěkné," říká Rajniš.

V 70. letech pracoval v ateliéru SIAL vedeném Karlem Hubáčkem. Spolu s Johnem Eislerem a Miroslavem Masákem postavili pražský obchodní dům Máj na Národní třídě. Je spoluautorem pavilonu dějin dopravy na Expo 1986 ve Vancouveru. Po revoluci vedl se Stanislavem Fialou, Jaroslavem Zimou a Tomášem Prouzou D. A. Studio, jejichž nejrozsáhlejším dílem je stavba nového obchodního centra v Praze na Smíchově.

Od roku 2002 je jeho tvorba odlišná. Věnuje se menším stavbám z přírodních materiálů, jako jsou dřevo, kámen a sklo. Snaží se najít takové cesty, které by s minimem prostředků a s pokorou k již existujícím stavbám i krajině sloužily co nejširší skupině uživatelů a vrátily architektuře její klíčové postavení v civilizaci.

 

Právě se děje

Další zprávy