FOTO Kódy, rozklady, entropie a náhody Andrease Müller-Pohla

Foto: Andreas Müller-Pohle, GHMP
Kultura Kultura
18. 8. 2014 16:56
Berlínský fotograf Andreas Müller-Pohle vystavuje v pražském Domě fotografie. Podívejte se na ukázku jeho tvorby.

Fotogalerie - Podstatu fotografického umění zkoumá už od 70. let berlínský umělec Andreas Müller-Pohle. V pražském Domě fotografie (GHMP) teď ukazuje svou cestu od klasické fotografie po její rozklad, pohyb a informační význam. Modelem mu stála mimika Harryho S. Trumana, rušná křižovatka v Hanoji nebo obraz, který přepočítal do alfanumerického kódu.

Müller-Pohleho zajímá ontologická i reprezentativní podstata fotografie, její technický vývoj a vzájemné působení informací i chaosu v umění. Sám přiznává, že se při tvorbě nechává vést kreativitou, potřebou svobody, ale také vlastní zvědavostí.

V jednom z prvních cyklů třeba pořizoval snímky bez pohledu do hledáčku. Soubor nazval Transformance – přesmyčkou mezi transformováním a performancí vyjadřoval ironickou dekonstrukci „fotografického gesta“.

V jiné sérii pod názvem Cyclograms zase rozřezal na proužky a konfety vyřazené fotografie a následně je vhodil do nádoby s vývojkou a novým fotografickým papírem, čímž je recykloval do nového, tentokrát trojrozměrného, díla.

Při procházení experimentů Müller-Pohleho jsou většinou absolutně nezbytné popisky – divák se bez nich nehne třeba u cyklu Signa. Turistické památky (odkaz na kýč) jsou snímány na polaroid, avšak místo výrobcem předepsané minuty je vyvolání ponecháno až na dobu po návratu zpět domů. Na snímcích tak kolo v Prátru vypadá stejně (nečitelně) jako casino v Monte Carlu nebo Eiffelovka.

Druhé patro Domu fotografie věnoval kurátor Pavel Vančát především multimediálním pracím. Představil tak třeba loňskou dopravní studii, ve které se Müller-Pohle soustředil na schémata pohybu v různých místech světa. Prostřednictvím sekvencí ze silnic v Hanoji a Honkongu chtěl ukázat naší současnou civilizaci jako nepopsatelný Brownův pohyb složený z miliard subjektivních entit.

Andreas Müller-Pohle svou tvorbu propojuje s myšlením filosofa a teoretika médií Viléma Flussera. V jeho vlivu zkoumal především kódování, rozklad a význam informací, které staví do dialektické opozice k entropii a náhodě.

Andreas Müller-Pohle: Koincidence. Výběrová retrospektiva. Galerie hlavního města Prahy. Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1. Kurátor: Pavel Vančát. Trvá do 28. září 2014.

 

Právě se děje

před 59 minutami

Odplata za vyhoštění diplomatů: Rusko vypovědělo dva Němce

Rusko ve čtvrtek vypovědělo dva pracovníky německého velvyslanectví v zemi. Krok přišel krátce poté, co Berlín kvůli srpnové vraždě Gruzínce vyhostil dvojici ruských diplomatů. Oznámilo to ruské ministerstvo zahraničí, které oběma německým diplomatům dalo týden na odjezd. Berlín nad vyhoštěním svých diplomatů vyslovil politování.

Německo vypovězení ruských diplomatů zdůvodnilo nedostatečnou spoluprací ruské strany na vyšetřování vraždy, u které německá prokuratura prověřuje podezření, že činem mohly stát ruské nebo čečenské služby či státní instituce. Kreml podíl na vraždě odmítá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy