FOTO Akustické kresby Milana Grygara

FOTO Akustické kresby Milana Grygara
Akustická kresba, 1965, dřívko, tuš.
Malba dřívkem, 1966, kombinovaná technika, plátno.
Akustická kresba, Kroky, 1971, tuš, papír.
Černá partitura pro 3 aristony a 1 malý ariston, 1968, metronom, hodinky, šablony, hrací vlček, plech, tempera, voskové křídy, papír.
Foto: GHMP
17. 12. 2014 13:17
Podívejte se na ukázky z tvorby Milana Grygara, jehož retrospektivní výstavu Vizuální a akustické lze vidět v Městské knihovně v Praze.

Fotogalerie - Retrospektivní výstava Vizuální a akustické v Galerii hlavního města Prahy představuje tvorbu Milana Grygara, významného českého umělce od poloviny 60. let, kdy poprvé umělecké dílo propojil s fenoménem prostorovosti zvuku, až do současnosti, ve níž jeho vizuálně-akustické dílo získává nové podoby.

Grygar se ve své tvorbě zabývá vztahem obrazu, zvuku a prostoru. Jeho koncept podle odborníků spíše než s domácí výtvarnou scénou souvisí s názorovými okruhy evropského a amerického umění. "Milan Grygar je v českém výtvarném umění unikátní postava, typologicky výzkumník, který v relativní uzavřenosti pracoval stranou hlavních proudů," řekl o Grygarovi historik umění Vít Havránek, když umělec loni dostal Cenu ministra kultura za přínos ve výtvarném umění.

Grygar se narodil v roce 1926 ve Zvolenu. Po absolvování Vysoké školy uměleckoprůmyslové u Emila Filly se zabýval malbou v zátiších. V roce 1964 vytvořil sérii černobílých kreseb a učinil přitom objev, který předurčil jeho uměleckou dráhu a zajistil mu originalitu. Nahrávkou na magnetofonový pásek pořídil přesný akustický záznam vzniku kresby. Od roku 1965 se začal zabývat vztahem kresba - zvuk.

Tehdy poprvé zapojil zvuk do Akustických kreseb, které vznikaly současně s velkoformátovými tušovými malbami dřívkem a později dalšími netradičními předměty. Grygar později vytvářel Mechanické akustické kresby pomocí kovových součástek nebo hraček na klíček. Od rok 1969 se zabýval Hmatovými kresbami, kde propojil zvuk s aktivitou lidského těla.

V roce 1970 uskutečnil v pražské Alšově síni akci nazvanou Audiovizuální vztahy. Realizoval při ní hmatovou kresbu, do níž autor vstupuje jako fyzická osoba, uskutečňující kresbu prsty bez kontroly zrakem. Jeho akustické kresby vyšly v letech 1969 a 1976 na gramofonových deskách. Grygar je také známý jako tvůrce "obyčejné" užité grafiky - v letech 1961 až 1989 vytvořil 175 filmových plakátů.

V 80. letech se Grygar vrátil k malbě a zvuk zapojil i do těchto obrazů. V roce 1987 vytvořil první Černé obrazy, několik čtvercových formátů zamýšlených jako vizuální propozice pro možnou hudební interpretaci. Od 80. let realizuje soubory Antifon, černé a bílé obrazy, případně červené a černé které jsou vizuálním přepisem hudebního aktu.

Výstavu doplňuje dokument, na kterém lze vidět, jak Grygarovy kresby vznikají. Výstavu doprovází publikace, která je založena na rozhovoru kurátorky s autorem, galerie u příležitosti výstavy vydala dva limitované soubory multiplů, Ptačí partituru z roku 2008 a Zvukoplastickou kresbu z roku 1973, číslované a signované autorem.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Sněmovna lordů velkou většinou vyjádřila nesouhlas a politování nad zákonem o vnitřním trhu, který jde proti částem brexitové dohody

Sněmovna lordů, horní komora britského parlamentu, v úterý velkou většinou vyjádřila nesouhlas a politování nad zákonem o vnitřním trhu, který jde proti částem brexitové dohody. Proti kontroverznímu zákonu, který podle Evropské komise porušuje právně závaznou dohodu, hlasovalo 395 zákonodárců, opačný názor jich mělo 169. Sporným zákonem může vláda premiéra Borise Johnsona zrušit části rozvodové dohody mezi Británií a Evropskou unií.

Zdroj: ČTK
Další zprávy