Fascinovali reklamní svět. Museum Kampa vystavuje díla Alfonse Muchy a Pasty Onera

Snímek z instalace Muchova plátna, které vzniklo pro pavilon Bosny a Hercegoviny na Světové výstavě v Paříži roku 1900, v pražském Museu Kampa.
Alfons Mucha: Monaco Monte-Carlo. F. Champenois, Paříž, Francie, 1897, barevná litografie.
Pasta Oner: Connecting, 170 × 250 cm, olej a akryl na plátně, 2019.
Alfons Mucha: Waverley Cycles. F. Champenois, Paříž, Francie, 1898, barevná litografie.
Pasta Oner: Dream Big, 150 × 300 cm, olej a akryl na plátně, soukromá sbírka, 2019.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
22. 6. 2020 11:45
Díla slavného secesního malíře Alfonse Muchy s obrazy současného umělce Pasty Onera, vzešlého ze streetartového prostředí, vystavuje od tohoto úterý pražské Museum Kampa.

Vedle více než dvou desítek Muchových plakátů výstava obsahuje i velkoformátové dílo, které roku 1900 vytvořil pro Světovou výstavu v Paříži. Jde o část výzdoby pro pavilon Bosny a Hercegoviny. Plátno o rozměrech 7 krát 3,5 metru rozvíjí mytologické téma střetu antické a slovanské kultury. Podle odborníků předznamenává Muchovu práci na Slovanské epopeji.

Plátno se nachází ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze, odkud jej pracovníci firmy specializované na přepravu uměleckých děl převezli na Kampu. Z velké cívky, na nichž se podobně rozměrné práce transportují, ho odvinuli a pověsili na zeď.

Plátno vypadá téměř jako divadelní opona, v dolní části má však dva otvory, protože bylo koncipováno do pařížského pavilonu s oknem a dveřmi.

Výstava děl Alfonse Muchy a Pasty Onera se jmenuje Elusive Fusion, což v překladu znamená nepolapitelné spojení. Muchu, ročník 1860, a Pastu Onera narozeného roku 1979 od sebe dělí přes jedno století. Společné mají to, že fascinovali svět luxusních značek, krásy, elegance a přepychu.

Zatímco Alfons Mucha se na konci 19. století v centru společenského i kulturního života podílel na formování tohoto světa, Pasta Oner z něho o 120 let později čerpá a pohrává si s odkazy na nejrůznější obrazová schémata s ikonickými produkty.

Oba autory podle pořadatelů spojuje i fascinace dámskou tváří, její schopností vyjádřit nadšení, obdiv, pohrdání, úsměšek i touhu. V jejich díle se projevují nadčasová témata jako krása a touha po dokonalosti.

Pasta Oner: Woman’s War, 160 × 120 cm, olej a akryl na plátně, 2018, soukromá sbírka.
Pasta Oner: Woman’s War, 160 × 120 cm, olej a akryl na plátně, 2018, soukromá sbírka. | Foto: Museum Kampa

Na výstavě Elusive Fusion bude možné vidět přes 25 nejznámějších plakátů Alfonse Muchy a více než desítku děl Pasty Onera, který se obrazy zabývá více než 10 let. Východiskem se kurátorovi Karlu Srpovi stal způsob, jakým umělci přistupují k "vnitřně členěné vizuální výpovědi, která u každého z nich vychází sice z každodenních potřeb reklamy, ale proměňuje ji v jedinečný, nadčasový zážitek, v mnohoznačný střet různých stylových zdrojů, námětových východisek a prozařujících významů", uvádí Srp.

Podle něj se motivy, jimž Mucha vtisknul jedinečnou podobu na plakátech, staly součástí reklamního světa, ať už jde o alkoholické nápoje, nebo voňavky.

Práce jsou na Kampě propojeny v dílčích kapitolách s názvy jako Smysly, Do práce či Gesta. Výstava začíná toto úterý 23. června, potrvá do 25. října.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Češi v průběhu pandemie víc stahovali nelegální filmy, říká šéfka fondu

V průběhu pandemie koronaviru v Česku opět stouplo nelegální stahování filmů. Na panelové diskusi, kterou ve čtvrtek v Praze uspořádal karlovarský festival, to řekla ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. Podle ní je stávající situace příležitostí k osvětě, protože mnoho lidí stále neví, zda si audiovizuální obsah stahuje legálně, nebo nelegálně.

"Připravovaná novela autorského zákona obsahuje sice nástroje, které by měly pomoci zneškodňovat nelegální úložiště. Uživatelé by také měli vědět, že když platí za bajty, neznamená to, že platí za autorská práva," řekla Fraňková. Podle ní jsou české legální VOD platformy stále málo vidět a je třeba posílit jejich propagaci.

Ivo Andrle z distribuční společnosti Aerofilms konstatoval, že jeho firmě během krize stoupla distribuce formou video-on-demand, to znamená videa na vyžádání. "Zasáhlo to lidi, na které bychom si netroufli, zájem se vrací na 2,5 až trojnásobek toho, co bylo před krizí," řekl Andrle. Legální nabídka stahování filmů v Česku ale stále není širší než nabídka toho, co poskytují nelegální servery, dodal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy