Fascinovali reklamní svět. Museum Kampa vystavuje díla Alfonse Muchy a Pasty Onera

Snímek z instalace Muchova plátna, které vzniklo pro pavilon Bosny a Hercegoviny na Světové výstavě v Paříži roku 1900, v pražském Museu Kampa.
Alfons Mucha: Monaco Monte-Carlo. F. Champenois, Paříž, Francie, 1897, barevná litografie.
Pasta Oner: Connecting, 170 × 250 cm, olej a akryl na plátně, 2019.
Alfons Mucha: Waverley Cycles. F. Champenois, Paříž, Francie, 1898, barevná litografie.
Pasta Oner: Dream Big, 150 × 300 cm, olej a akryl na plátně, soukromá sbírka, 2019.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
22. 6. 2020 11:45
Díla slavného secesního malíře Alfonse Muchy s obrazy současného umělce Pasty Onera, vzešlého ze streetartového prostředí, vystavuje od tohoto úterý pražské Museum Kampa.

Vedle více než dvou desítek Muchových plakátů výstava obsahuje i velkoformátové dílo, které roku 1900 vytvořil pro Světovou výstavu v Paříži. Jde o část výzdoby pro pavilon Bosny a Hercegoviny. Plátno o rozměrech 7 krát 3,5 metru rozvíjí mytologické téma střetu antické a slovanské kultury. Podle odborníků předznamenává Muchovu práci na Slovanské epopeji.

Plátno se nachází ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze, odkud jej pracovníci firmy specializované na přepravu uměleckých děl převezli na Kampu. Z velké cívky, na nichž se podobně rozměrné práce transportují, ho odvinuli a pověsili na zeď.

Plátno vypadá téměř jako divadelní opona, v dolní části má však dva otvory, protože bylo koncipováno do pařížského pavilonu s oknem a dveřmi.

Výstava děl Alfonse Muchy a Pasty Onera se jmenuje Elusive Fusion, což v překladu znamená nepolapitelné spojení. Muchu, ročník 1860, a Pastu Onera narozeného roku 1979 od sebe dělí přes jedno století. Společné mají to, že fascinovali svět luxusních značek, krásy, elegance a přepychu.

Zatímco Alfons Mucha se na konci 19. století v centru společenského i kulturního života podílel na formování tohoto světa, Pasta Oner z něho o 120 let později čerpá a pohrává si s odkazy na nejrůznější obrazová schémata s ikonickými produkty.

Oba autory podle pořadatelů spojuje i fascinace dámskou tváří, její schopností vyjádřit nadšení, obdiv, pohrdání, úsměšek i touhu. V jejich díle se projevují nadčasová témata jako krása a touha po dokonalosti.

Pasta Oner: Woman’s War, 160 × 120 cm, olej a akryl na plátně, 2018, soukromá sbírka.
Pasta Oner: Woman’s War, 160 × 120 cm, olej a akryl na plátně, 2018, soukromá sbírka. | Foto: Museum Kampa

Na výstavě Elusive Fusion bude možné vidět přes 25 nejznámějších plakátů Alfonse Muchy a více než desítku děl Pasty Onera, který se obrazy zabývá více než 10 let. Východiskem se kurátorovi Karlu Srpovi stal způsob, jakým umělci přistupují k "vnitřně členěné vizuální výpovědi, která u každého z nich vychází sice z každodenních potřeb reklamy, ale proměňuje ji v jedinečný, nadčasový zážitek, v mnohoznačný střet různých stylových zdrojů, námětových východisek a prozařujících významů", uvádí Srp.

Podle něj se motivy, jimž Mucha vtisknul jedinečnou podobu na plakátech, staly součástí reklamního světa, ať už jde o alkoholické nápoje, nebo voňavky.

Práce jsou na Kampě propojeny v dílčích kapitolách s názvy jako Smysly, Do práce či Gesta. Výstava začíná toto úterý 23. června, potrvá do 25. října.

 

Právě se děje

před 44 minutami

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy