Fascinovali reklamní svět. Museum Kampa vystavuje díla Alfonse Muchy a Pasty Onera

Snímek z instalace Muchova plátna, které vzniklo pro pavilon Bosny a Hercegoviny na Světové výstavě v Paříži roku 1900, v pražském Museu Kampa.
Alfons Mucha: Monaco Monte-Carlo. F. Champenois, Paříž, Francie, 1897, barevná litografie.
Pasta Oner: Connecting, 170 × 250 cm, olej a akryl na plátně, 2019.
Alfons Mucha: Waverley Cycles. F. Champenois, Paříž, Francie, 1898, barevná litografie.
Pasta Oner: Dream Big, 150 × 300 cm, olej a akryl na plátně, soukromá sbírka, 2019.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
22. 6. 2020 11:45
Díla slavného secesního malíře Alfonse Muchy s obrazy současného umělce Pasty Onera, vzešlého ze streetartového prostředí, vystavuje od tohoto úterý pražské Museum Kampa.

Vedle více než dvou desítek Muchových plakátů výstava obsahuje i velkoformátové dílo, které roku 1900 vytvořil pro Světovou výstavu v Paříži. Jde o část výzdoby pro pavilon Bosny a Hercegoviny. Plátno o rozměrech 7 krát 3,5 metru rozvíjí mytologické téma střetu antické a slovanské kultury. Podle odborníků předznamenává Muchovu práci na Slovanské epopeji.

Plátno se nachází ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze, odkud jej pracovníci firmy specializované na přepravu uměleckých děl převezli na Kampu. Z velké cívky, na nichž se podobně rozměrné práce transportují, ho odvinuli a pověsili na zeď.

Plátno vypadá téměř jako divadelní opona, v dolní části má však dva otvory, protože bylo koncipováno do pařížského pavilonu s oknem a dveřmi.

Výstava děl Alfonse Muchy a Pasty Onera se jmenuje Elusive Fusion, což v překladu znamená nepolapitelné spojení. Muchu, ročník 1860, a Pastu Onera narozeného roku 1979 od sebe dělí přes jedno století. Společné mají to, že fascinovali svět luxusních značek, krásy, elegance a přepychu.

Zatímco Alfons Mucha se na konci 19. století v centru společenského i kulturního života podílel na formování tohoto světa, Pasta Oner z něho o 120 let později čerpá a pohrává si s odkazy na nejrůznější obrazová schémata s ikonickými produkty.

Oba autory podle pořadatelů spojuje i fascinace dámskou tváří, její schopností vyjádřit nadšení, obdiv, pohrdání, úsměšek i touhu. V jejich díle se projevují nadčasová témata jako krása a touha po dokonalosti.

Pasta Oner: Woman’s War, 160 × 120 cm, olej a akryl na plátně, 2018, soukromá sbírka.
Pasta Oner: Woman’s War, 160 × 120 cm, olej a akryl na plátně, 2018, soukromá sbírka. | Foto: Museum Kampa

Na výstavě Elusive Fusion bude možné vidět přes 25 nejznámějších plakátů Alfonse Muchy a více než desítku děl Pasty Onera, který se obrazy zabývá více než 10 let. Východiskem se kurátorovi Karlu Srpovi stal způsob, jakým umělci přistupují k "vnitřně členěné vizuální výpovědi, která u každého z nich vychází sice z každodenních potřeb reklamy, ale proměňuje ji v jedinečný, nadčasový zážitek, v mnohoznačný střet různých stylových zdrojů, námětových východisek a prozařujících významů", uvádí Srp.

Podle něj se motivy, jimž Mucha vtisknul jedinečnou podobu na plakátech, staly součástí reklamního světa, ať už jde o alkoholické nápoje, nebo voňavky.

Práce jsou na Kampě propojeny v dílčích kapitolách s názvy jako Smysly, Do práce či Gesta. Výstava začíná toto úterý 23. června, potrvá do 25. října.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Evropská komise se chce zabývat českými kvótami na potraviny, nesmějí narušit volný pohyb zboží

Evropská komise hodlá podrobně prozkoumat povinné kvóty na prodej českých potravin, pokud návrh zákona v současnosti schvalovaný parlamentem vstoupí v platnost. Novinářům to ve čtvrtek řekla mluvčí exekutivy Evropské unie, podle níž norma nesmí být v rozporu s pravidly volného pohybu zboží ani diskriminovat žádné výrobce. Pokud by zákon začal platit a porušoval unijní normy, Česku by hrozila žaloba a vysoké pokuty.

Podle návrhu novely zákona o potravinách, která ve středu prošla Poslaneckou sněmovnou, by od příštího roku prodejny potravin o ploše nad 400 metrů čtverečních musely u některých druhů potravin prodávat minimálně 55 procent českých produktů. O normě nyní bude jednat Senát, který se podle zástupců nejsilnějších klubů chystá kvóty patrně odmítnout.

"V tomto případě, který se týká nabídky potravin, je zcela zásadní zachovat volný pohyb potravinářských produktů v rámci jednotného trhu," prohlásila dnes mluvčí Evropské komise. Brusel podle ní sleduje vývoj kolem české novely, podrobně analyzovat ji však bude až v případě, pokud vstoupí v platnost. Mluvčí nicméně podotkla, že kdykoliv nějaká země zavádí nějaké regulace prodeje, musí zajistit, aby byla "nutná, vyvážená a nikoho nediskriminovala".

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Soudce pustil z vazby ženu obviněnou z krádeže laptopu Pelosiové

Americký soudce rozhodl propustit z vazby Riley June Williamsovou, která je obviněna z podílu na krádeži laptopu z kanceláře předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové při nedávném útoku na Kapitol. Podle soudního rozhodnutí musí 22letá žena zůstat pod dohledem své matky, nesmí cestovat a v pondělí se má dostavit k federálnímu soudu ve Washingtonu k projednání případu.

Williamsová je z Pensylvánie a obviněna je z krádeže, bránění spravedlnosti, nepovoleného vstupu a výtržnictví spáchaného na půdě Kapitolu. Podle soudce Martina Carlsona jde o vážná obvinění. Ve prospěch Williamsové podle něj svědčí její dosud čistý trestní rejstřík.

Příznivci minulého prezidenta Donalda Trumpa vnikli do Kapitolu 6. ledna, kdy se sešly obě komory Kongresu k poslednímu stvrzení výsledku listopadových prezidentských voleb. Několik hodin tam rabovali, zákonodárci se museli ukrývat na bezpečném místě. Federální úřad pro vyšetřování se nyní snaží výtržníky identifikovat, Williamsovou údajně poznal na jednom ze zveřejněných videí její bývalý partner. Tvrdil, že žena doufala, že se jí podaří laptop Pelosiové prodat ruské tajné službě. Na videu je žena podobná Williamsové zachycená, jak volá na výtržníky, aby šli po schodech nahoru. Na jiném snímku je ji vidět, jak vychází z Pelosiové kanceláře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy