Dunaj, Hong Kong a tváře v digitálním toku informací

Filip Láb
16. 9. 2012 17:19
Codes & Waters je retrospektivou fotografa Andrease Müllera-Pohla
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Codes & Waters je název komorní retrospektivy fotografa a umělce Andrease Müller-Pohla. Ten je kromě své umělecké činnosti též vysokoškolským pedagogem a zakladatelem časopisu European Photography. Jeho umělecká tvorba je propojená s teoretickým dílem filozofa českého původu Viléma Flussera, z jehož textů některé soubory přímo či nepřímo vycházejí. Tématem Müller-Pohlových projektů je tedy zčásti záznamové médium samotné, jazykové systémy, kódy. Jeho práce ale přitom neztrácejí na divácké atraktivitě, jde o vizuálně kultivovaná a propracovaná díla.

Andreas Müller-Pohle
Andreas Müller-Pohle | Foto: Aktuálně.cz

V brněnské Domě umění představuje výběry ze svého díla za posledních patnáct let. Jádro expozice tvoří ukázky ze dvou nejnovějších souborů s "vodní" tématikou - The Danube River Project (2005-2006) a Hong Kong Waters (2009-2010).

V prvním projektu autor sledoval 2800 kilometrů dlouhý tok řeky Dunaje od pramenů až ústí, od západu na východ. Fotografie jsou pořizovány přímo z vody, kdy hladina rozděluje snímky vertikálního formátu na dvě poloviny (podobně jako když se díváte v potápěčských brýlích ven z vody).

Ve spodní části se díváme pod hladinu, do vodního zvětšeného makro-světa, horní polovinou pak sledujeme krajinu / město na břehu. Snímek dělí organicky tekuté, dynamické tvary tvořené stykem vodní hladiny s objektivem. V krajině se objevují místa rozličného historického, geografického či politického významu tak, jak řeka plyne zeměmi s rozličným vývojem.

Obrazová informace je pak, typicky pro Müller-Pohla, doplněna dalšími neobrazovými "kódy", v tomto případě textem. Ten tvoří výsledky chemického rozboru vody navzorkované v daném místě, tedy jakási metadata referentu snímku vyjádřená jiným, než obrazovým fotografickým jazykem. Podobně je koncipován i projekt Hong-Kong Waters, který pod sebe staví vodní svět řeky a soudobou městskou architekturu. Voda v těchto souborech figuruje také jako metafora toku digitálního kódu informací, což je dalším tématem Müller-Pohlových prací.

Foto: Aktuálně.cz

Překlady a přesuny mezi rozličnými kódy a jazyky jsou pak přímo tématem dalších ukázek ze starších souborů. Jedním z klasických Müller-Pohlových děl na toto téma jsou Digitální partitury (1996-1998). Zde se autor chopil "překladu" jedné z prvních fotografií na světě - Pohledu z okna od Nicephora Niepce z roku 1826. Tuto proto-fotografii Müller-Pohle zdigitalizoval a následně prezentoval na osmi panelech formou číselného vyjádření digitálního kódu tohoto nejstaršího dochovaného snímku. Obrazový jazyk je zde vyjádřen přímo formou obnažených digitálních dat, která v této podobě nenesou pro příjemce žádný konkrétní význam.

Podobně se vztahy mezi kódy pracují i snímky z dalšího souboru Face Codes (1998- 1999). Ten představují jemné, unifikované portréty, které jsou doplněny japonským textem. Zde je opět obraz převeden do číselného kódu, který je dále přeložen do znakového systému japonštiny. Opět jde o hříčku s přeskakování a překlady mezi řečí obrazovou / digitální / jazykovou.

Vystavené fotografické soubory pak doplňuje několik videoprojekcí, která se věnují podobné problematice. Projekce s názvem Hiroshima 29/3/01 (2001-2002) je zdigitalizovaným Super 8 záznamem památníku A Bomb Domu v Hirošimě. Obraz vytváří dojem historického záznamu, který doplňuje zvuková stopa audioprůvodce po místě památníku. Müller-Pohle zde re-konstruuje historii skrze historickou záznamovou techniku, opět s následným překladem do číselné reprezentace a doplněním alternativními kódy zvukového záznamu a textového skriptu průvodce.

Foto: Aktuálně.cz

Další video Entropia (1996) ukazuje průmyslovou skartovačku drtící obrazy, fotografie, samotné, rámované, zasklené, vše nenávratně mizí v nekonečném pohybu drtícího stroje (na podobných principech funguje např. film Kodak od Tacity Dean, který je pořízen na již nevyrábějící se film této firmy, a zachycuje poslední směnu zavírané továrny na filmy). Podobně tak může projekce Yumiko (2001-2002) odkazovat ke klasickým dílům videoartu např. od Bruce Naumana.

Celá expozice je po formální stránce velmi čistě instalována, velké formáty fotografií jsou instalovány bez rámu přímo na stěnách galerie, doplněny menšími formáty v rámech a projekcemi. K výstavě je pak možné pořídit knižní publikace jednotlivých Müller-Pohlových souborů, včetně originálního původního vydání souboru Transformance z osmdesátých let!

Andreas Müller-Pohle: Codes & Waters 1995 - 2011. Dům umění města Brna. 7. 9. 2012 - 14. 10. 2012

 

Právě se děje

Další zprávy