Výstava ukazuje nové tisky Drtikolových grafik, propojují ženu s krajinou

Tajuplné krajiny a spirituální obrazy zachycují Drtikolovo psychické zrání.
Snímek z vernisáže děl Františka Drtikola v pražském Tibet Open House.
Na snímku z vernisáže výstavy je Geshe Yeshi Gawa, láma Tibet Open House.
Pohled do výstavy děl Františka Drtikola v pražském Tibet Open House.
Pohled do výstavy děl Františka Drtikola v pražském Tibet Open House.
Foto: © František Drtikol – dědicové
ČTK ČTK
28. 5. 2019 15:45
Nově vytvořené tisky grafik z dochovaných a restaurovaných zinkových desek, jež byly nalezeny v pozůstalosti Františka Drtikola, nově vystavuje Tibet Open House v pražské Školské ulici.

Autor, který byl možná známější jako fotograf, náměty čerpal ze svých kreseb z let 1917 až 1919. Tehdy, za první světové války, se Drtikol nemohl věnovat fotografické tvorbě.

František Drtikol: Z cyklu Matka-Země, 1923
František Drtikol: Z cyklu Matka-Země, 1923 | Foto: © František Drtikol – dědicové

Výstava nazvaná Vše z nitra potrvá do 29. června, v programu má i několik doprovodných přednášek věnovaných tématům blízkým Drtikolovu učení.

"Původní kovové matrice, ze kterých se tisklo naposledy před téměř sto lety, byly důkladně vyčištěny a šetrně restaurovány," popisuje Jiří Zeman z Tibet Open House. Dodává, že pro tisk nových leptů byl použit holandský ruční papír a francouzské hlubotiskové barvy.

František Drtikol, jenž žil v letech 1883 až 1961 a patřil ke světově nejproslulejším českým fotografům, se věnoval grafické tvorbě především v první polovině 20. let minulého století. Byl mistrem starých uměleckých technik, používal takzvané ušlechtilé tisky - pigment, olejotisk, gumotisk, uhlotisk či bromolejotisk.

Drtikol také přišel s vlastním reprodukčním procesem fotolitografií. Nejvíce si oblíbil techniku leptu a litografii, známy jsou i práce vytvořené suchou jehlou a heliogravurou.

Jeho grafická i kreslířská tvorba se opírá o dvě hlavní témata, a to Golgoty a Matky Země. Dalšími tématy jsou cesta, vanitas, Salome a taneční motivy spojené s antickými příběhy, egyptské stylizace či variace na téma bohyně a její uctívání.

Jde o reminiscence témat symbolismu z konce 19. století a doznívající secese, avšak s novým, moderním přístupem. V kompozicích se objevuje výrazné propojení ženy a krajiny. V tomto ohledu se Drtikol vrací na pomyslný začátek vývoje moderního umění.

František Drtikol: Z cyklu Matka-Země, 1923
František Drtikol: Z cyklu Matka-Země, 1923 | Foto: © František Drtikol – dědicové

Drtikol, dle pořadatelů výstavy dodnes trochu "skrytý patriarcha českého buddhismu", pozvedl českou fotografii na světovou úroveň. Jeho život ale provázely vzlety i bolestné pády, mezinárodní úspěchy i bankroty, opovržení i osamělost.

Byl slavným fotografickým portrétistou, v jehož ateliéru se scházela pražská smetánka, autorem obdivovaných aktů, zavrhovaným malířem, osobitým filozofem, nadšeným komunistickým revolucionářem i jogínem a mystikem. Jeho originální dílo, zahalené oparem tajemství, získalo i značný mezinárodní ohlas.

Dnes se Drtikolovy snímky těší zájmu sběratelů, například jeho akt Composition z roku 1929 se stal nejdražší fotografií vloni prodanou na českých aukcích. Cena díla se z vyvolávací ceny půl milionu korun dostala na téměř 1,6 milionu. V dubnu 2015 byla zase Drtikolova fotografie The Bow (Oblouk či Kruhové výseče) vydražena dokonce za 1,84 milionu korun bez aukční provize.

Drtikolovými klasickými motivy byly expresivní ženské akty v dynamických polohách. Méně známé je autorovo pozdní dílo - symbolistní a meditativní malby. Tajuplné krajiny a spirituální obrazy zachycují autorovo psychické zrání, kdy se stále intenzivněji věnoval východním naukám, především buddhismu.

Součástí vernisáže výstavy v Tibet Open House byl i křest knihy Jana Lípy nazvané Učení Fráni Drtikola - všemocná hadí síla.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 54 minutami

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 u Domašova na Brněnsku je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušený. Kamiony ve směru na Brno stojí od 161. kilometru. Průjezdný není ani směr na Prahu, kde byla po ránu kolona zhruba 12 kilometrů dlouhá. Policisté provoz odklání mezi exity 168 a 178. Na objízdných trasách, které vedou po silnici II/602, se nyní v ranní špičce tvoří kolony a řidiči se musí připravit na zdržení, řekl policejní mluvčí Pavel Šváb. Policie rovněž kolem 8:00 na svém twitteru uvedla, že se uklízí vysypaný náklad a následně bude nutné opravit poničené dopravní značení a betonová dělící svodidla.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek.

V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie dnes ráno na twitteru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy