Divadelní tipy: Kill Hill, utajená minulost a vlčí sen

Klára Fleyberková
25. 9. 2012 14:43
Premiéry ve Švandově divadle, Na zábradlí a na Kampě
Viliam Klimáček
Viliam Klimáček | Foto: ČTK

Praha - Nové umění by vždy mělo bořit zaběhnuté normy a bezprostředně reagovat na status quo. Snaha za každou cenu vytvořit něco, co tu ještě nebylo, není vždy úplně plodná, nicméně požadavek originality je v umění nezvratný. Inscenátoři mají tak dvě možné cesty k neotřelému divadelnímu dílu - nově se vypořádat s klasickým a notoricky známým textem či zpracovat ryze současnou hru. První možnost zvolili tvůrci divadla NaHraně, když přepsali Shakespearovu tragédii Romeo a Julie. Dva soudobé texty pak jako scénické čtení uvede Divadlo Letí a Eliadova knihovna Divadla Na zábradlí.

Kill Hill (Švandovo divadlo)

„Hraj alebo zhyň", hlásá podtitul nové hry současného slovenského autora Viliama Klimáčka. Nejde ovšem o hraní hercovo, jak by možná první asociace našeptávala, nýbrž o hraní milovníků počítačových her. Těmi jsou čtyři bohatí finančníci, kteří od svého obchodem nabitého života utíkají k surové hře, kterou si nechali speciálně pro své každotýdenní schůzky naprogramovat. Na jednu takovou sešlost však vtrhne ozbrojená žena ve zkrvavené uniformě. Je to snad zhrzená milenka jednoho z nich, propuštěná zaměstnankyně či postava ze hry? Za okny se začne střílet a fikce se mísí s realitou. Začala občanská válka, nebo se Kill Hill přenesl do ulic?

Foto: Aktuálně.cz

Hra vznikala v rámci mezinárodního projektu Generační ikony, který organizuje Divadlo Letí společně s partnery z Vídně a Slovenska (kromě Viliama Klimáčka jsou rezidentními autory také Petr Kolečko a Bernhard Studlar) a světová premiéra její řádné inscenace pak proběhne počátkem listopadu právě ve spřátelené Vídni.

Čeští diváci však mohou díky cyklu 8v8, který Divadlo Letí pořádá, zhlédnout scénickou skicu hry a prostřednictvím originálního útvaru na pomezí scénického čtení a regulérní inscenace se seznámit s horkou novinkou na poli československé dramatiky. Netradiční tvar připravila Janka Ryšánek Schmiedtová, mladá brněnská režisérka a autorka, s dramaturgyní Marií Špalovou. Pod jejich vedením se představí Natália Drabiščáková, Adrian Jastraban, Marián Chalány, Peter Varga a další.

Švandovo divadlo / Studio (Štefánikova 57, Praha 5), premiéra v úterý 25. 9. ve 20:00

 

Mateřské znamínko/okna namodro  (Divadlo Na zábradlí)

Marianna Salzmann
Marianna Salzmann | Foto: Aktuálně.cz

Marianna Salzmann se narodila před sedmadvaceti lety ve Volgogradu, prvních deset let žila v Moskvě, až se s rodiči přestěhovala do Německa, kde vystudovala literaturu, divadlo a média. Před čtyřmi lety se zapsala na obor tvůrčího scénického psaní a záhy její krátké divadelní hry začaly vycházet v časopisech. Letos se objevil text Mateřské znamínko/okna namodro, který Salzmann záhy přinesl prestižní německé ocenění pro mladé dramatiky Kleist-Förderpreis.

Foto: Aktuálně.cz

Ještě než bude hra zinscenována v německém Karlsruhe (v květnu 2013), dočká se své premiéry formou scénického čtení v Eliadově knihovně pražského Divadla Na zábradlí, kde ji v překladu Marca Lusti uvede tamní dramaturgyně a režisérka Lucie Ferenzová. Číst budou pod jejím dozorem Miloslav Mejzlík, Anita Krausová, Jakub Šmíd a Petr Janišta.

A že bude skutečně co číst. Salzmann totiž ve své hře důmyslně proplétá dva zdánlivě na sobě nezávislé příběhy, které až postupně odhalují své souvislosti. V tom prvním se mladý chlapec s batohem a sbírkou starých fotografií vydává za mužem, který by měl být jeho dědeček, a mohl by tak pomoci odhalit chlapcovi jeho otce, na nějž si nevzpomíná. Paralelně se odvíjí příběh ženy, která se se svým milencem malířem oddává bezuzdnému sexu a jeho strachy z okolního světa mírní tím, že zabarvuje všechna okna.

Jak tyto příběhy souvisejí? Jaká minulost je před chlapcem úzkostlivě zatajována? To zodpoví mnohovrstevnatý a znepokojivý text Marianny Salzmann. Ovšem možná jen částečně...

Divadlo Na zábradlí / Eliadova knihovna (Anenské náměstí 5, Praha 1), premiéra 29. 9. v 19:00

 

Romeo a Julie a co jako? (Divadlo Kampa)

Foto: Patrik Borecký

Existuje dlouhý zástup autorů, jejichž texty jsou vytrvale inscenovány i mnoho a mnoho let po jejich smrti. V čele onoho zástupu neohroženě stojí William Shakespeare. Jeho hry se na repertoárech světových divadel drží zcela neochvějně a každá doba se snaží k nim zaujmout nějaký postoj. Tak vzniká i spousta velmi odvážných inscenací, které s autorem i s jeho dramatem mají už pramálo společného. Kromě Nebeského pojetí Krále Leara, které nedávno rozproudilo vášnivé debaty, se do Shakespeara nově pustilo i Divadlo NaHraně.

Foto: Divadlo Kampa

Soubor, který byl před několika lety založen studenty a čerstvými absolventy DAMU, si vzal na paškál tragédii z nejznámějších - Romeo a Julie. Skupina mladých herců pod režijním vedením Jana Friče se ovšem ke klasikovi postavila zcela originálně a jeho text použila vlastně spíše jako východisko vlastní inscenace. Autorem nové předlohy je dramaturg a dramatik Ondřej Novotný, který původní tragédii upravil s použitím textů Jáchyma Topola, Vladimíra Holana, básnířky Diane Di Prima a knížete pornofolku Záviše. Už z této nesourodé skupinky je patrné, že Shakespeare dostane opravdu originální kabát.

Pokud tedy chcete vidět klasickou tragédii jako vlčí sen na hraně. Pokud vás lákají čtyři děti a jeden kokot či pět herců, léto a pivo, neodolávejte pozvánkám Divadla NaHraně a přijďte se podívat na Ondřeje Nováka, Lucii Polišenskou, Vladimíra Marka, Martina Severýna, Pavla Kryla a Marii Štípkovou.

Divadlo Kampa (Nosticova 2a, Praha 1), premiéra 30. 9. v 19:30

 

Právě se děje

Další zprávy