Designblok: Křehký není design na jedno použití, ctí řemeslo

Sabine Kejlová Sabine Kejlová
10. 10. 2014 15:55
Nenápadně podmanivý Křehký představuje na Designbloku svou nejnovější kolekci.
Muchomůrky Ineke Hans.
Muchomůrky Ineke Hans. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Čeští designéři v poslední době slaví stále větší úspěchy i v zahraničí. Dobrým příkladem je oduševnělá značka Křehký, s níž spolupracuje řada nových i již známých talentů. Na její kompletní novou kolekci Nový Biedermeier 2014 stejně jako minulé roky narazíte i na letošním Designbloku. Působí jak jinak než opravdu křehce.

V Art House si můžete prohlédnout vitrážového Robota od Jakuba Berdycha, zakladatele a majitele studia Qubus. Berdych rád experimentuje s materiálem i formou. Jeho světelný objekt Robot vznikl jako pocta Josefu Čapkovi a navzdory futuristickým rysům mu to v barokním Colloredo-Mansfeldském paláci sluší.

Kromě futurismu odkazuje také na český kubismus a secesi, čímž se stává průsečíkem hned tří cenných období naší nedávné umělecké historie. Ke sklu a porcelánu Berdych zběhl ze sochařiny. Design nikdy nestudoval, na konceptu jeho práce je ale znát tíhnutí k řemeslu a české tradici, což je pozitivní. Trocha patriotismu je pokaždé pozitivní.

V jednoduchosti je krása

Výrazný úspěch v zahraničí zaznamenala kromě Berdycha i talentovaná autorská dvojice Jan Plecháč a Henry Wielgus. Pod hlavičkou Křehký mají tito mladí autoři na Designbloku kolekci nábytku Bedny a v Superstudiu Evropa interiérový doplněk – houpačku, která vznikla pro Design Week v Miláně. Dvojice se potkala ještě během studií, kde si ozkoušela první spolupráci. Jejich rukopis je dle hesla - v jednoduchosti je krása – minimalistický a pracují se zemitými tóny a základními barvami. Vytváří lehce chladivou estetiku, která nijak neruší, zároveň má ale vtip a šmrnc.

Robot Jakuba Berdycha vznikl jako pocta Josefu Čapkovi.
Robot Jakuba Berdycha vznikl jako pocta Josefu Čapkovi. | Foto: Křehký

Jejich koncept na Designbloku doplňuje polohovací, závěsné osvětlení veleúspěšné designérky Lucie Koldové. Koldová se nedávno stala kreativní ředitelkou belgického studia Per/Use, a protože při plnění zakázek většinou pracuje pouze s jedním materiálem, mohla se tentokrát trochu více vyřádit. Vyměnitelná stínidla vytvořila hned ze čtyř materiálů – sádry, keramiky, dřeva a leštěné mědi. Podobně jako Berdych i ona touto prací akcentuje rozmanitost zdrojů a typické české řemeslo.

Designové vetešnictví

Tmelícím prvkem instalace v Superstudiu Evropa jsou ale tři skříně na způsob velikých lodních kufrů od zmíněných Honzy Plecháče a Henryho Wielguse. Skříně jsou naplněné nejrůznějšími předměty od dalších designérů tak, aby vyvolávaly dojem vetešnictví. Zajímavý je třeba celodřevěný objekt v pastelových barvách od studentky UMPRUM Adély Fejtkové, který je něco mezi dětskou hračkou, sukulentem, šperkovnicí a cizokrajnou květinou.

Pozoruhodnou historii mají potom další exponáty – půvabný, jednoduchý porcelán z takzvané Chudé sady Gabriela Vacha, Petra Šmalce, Michala Bačáka a Martiny Černé. Na první pohled opravdu nevypadá nijak neobvykle, což ani není záměr. Právě naopak, tvarem a proporcemi připomíná klasický staročeský porcelán, který najdete v jakémkoli kredenci a na jakékoli vesnici v Česku. Zajímavější už je ale tvář, kterou mu propůjčili jednotliví umělci.

Tak například Gabriel Vach použil modrotisky, které našel ve staré, zapomenuté skříni v naší nejstarší porcelánce Haas & Czjzek v Horním Slavkově (1792!). Porcelánka zanikla asi před třemi lety, Vach ale vdechl jejím starým motivům nový život. Ponechal si jenom příjemný sentiment, který trochu rozrušil novým zlatým zdobením.

Bačák vytvořil mikrokosmos dětských naschválů

Na Chudé sadě se podílel i ilustrátor Michal Bačák, kterého si můžete spojit třeba s konceptem Vyrobeno lesem. Kdepak, s Kobzou a jeho Café v lese to nemá nic společného. Vyrobeno lesem se snaží přenést něco ze skutečné lesní a přírodní atmosféry do produktového designu a grafiky.

Studio Křehký na Designbloku.
Studio Křehký na Designbloku. | Foto: Jakub Plíhal

Bačák přírodu skutečně miluje a přírodní motivy v kombinaci s dětstvím vypodobnil i na porcelán. Má veliký smysl pro detail a každá z jeho postaviček a jiných dekorů mají své přesné místo i důvod. Dohromady sedí jako puzzle a vytváří malý mikrokosmos dětských naschválů, které objevíte až při bližším prozkoumání.

O další dekor se postarala grafická designérka značky Křehký, Martina Černá, která na rozdíl od kolegů vsadila na větší úspornost a na porcelán natiskla svá oblíbená japonská haiku ze sbírky Chrám plný květů.

Typický Čech je pro Holanďanku houbař

Co by ale nikomu, kdo se o Křehký zajímá, nemělo v žádném případě uniknout, je spolupráce této značky s holandskou designérskou hvězdou Ineke Hans. Ta pro ni vytvořila svou sérii žluto-zelených, skleněných muchomůrek a křišťálových mís, které jsou jedním z highlightů letošního Designbloku.

Proč zrovna muchomůrky? Ineke Hans není české prostředí vůbec cizí, protože jako studentka pracovala ve studiu Bořka Šípka. A tak jako my si Holanďany představujeme v dřevácích a s tulipány v rukou, ona nás zase vidí přikrčené v houštinách s přeplněnými proutěnými košíky. Stereotypy? Možná. Ale Muchomůrky Ineke Hans stereotypní nejsou ani trochu. Je poznat, že Ineke Hans k české sklářské škole přičichla, zároveň ale skleněným houbám dodala vtipný, moderní look.

Studio Křehký na Designbloku.
Studio Křehký na Designbloku. | Foto: Jakub Plíhal

Každý z umělců, kteří pro Křehký tvoří, je jiný. Ať už v měřítku této značky, nebo celé naší designérské scény. Díky tomu, že značka dává příležitosti i mladým talentům jako v případě Adély Fejtkové a zároveň přitahuje nejznámější jména (stálým členem rodiny Křehký je třeba Maxim Velčovský), nakonec dokáže nabídnout pestrý, atraktivní mix produktů, aniž by tvořila design na jedno použití. Jejich věci mají příběh, duši a nenápadně si podmaňují interiér.

Zatím se ale zdá, že nejsilnější stránka tohoto konceptu bude v jeho neokoukatelnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy