David Hockney daroval galerii Tate své gigantické dílo

mag, krk
9. 4. 2008 15:55
Obraz má přes pětapadesát metrů čtverečních

Londýn - Renomovaný britský umělec David Hockney daroval londýnské galerii Tate Britain svůj největší obraz. Dílo Bigger Trees Near Warter má rozměry 4,6 na 12 metrů a je složeno z padesátky menších pláten.

Krajinu znázorňující typickou scenérii Yorkshiru nejprve loni v květnu za pomoci asistentů cvičně smontoval ve skladišti v yorkshirském Bridlingtonu, poté byla poprvé oficiálně vystavena v Royal Academy. V Tate bude viset od příštího roku.

"Jsme potěšeni, že se nám rozhodl darovat toto výjimečné dílo," říká ředitel galerie, Sir Nicholas Serota.

Není jasné, jakou má obraz cenu. Serota ji každopádně tipuje na vyšší, než-li má autorovo nejslavnější dílo The Splash (Šplouchanec), které se v roce 2006 prodalo za 5,2 milionu dolarů.

Dlouhá geneze 

Výtvarník, scénograf a spisovatel Hockney, který žije od roku 1966 v USA a dlouho pobývá v Los Angeles, namaloval obraz v hrabství, kde vyrůstal. Dílo má i francouzský název Peinture en Plein Air pour l'age Post-Photographique (Obraz v přírodě pro post-fotografickou dobu).

Foto: BBC

"Když divák stojí před Hockneyho obrazem, je ohromen krásou zimních stromů a energií tamní krajiny," říká Serota s tím, že autor skvěle propojil tradici plenérového malířství s použitím nejnovějších digitálních technologií.

Všechno začalo tím, že Hockney nejprve za dva roky vytvořil v Yorkshiru devět velkých krajinomaleb -  každá byla složená ze šesti dílů. Pak si všech čtyřiapadesát pláten ofotil a na počítači snímky složil na jeden papír.

A záhy dostal nápad, že by mohl namalovat pro zmíněnou Letní výstavu v Roayl Academy jeden obrovský obraz téhle velikosti. To bylo loni v únoru.

Foto: Archiv

Akce si vyžádala velkou logistickou i technickou přípravu; počínaje převozem barev a pláten, konče jejich skladováním a finální dopravou na místo, kde maloval. Hockney nejprve všech padesát pláten hrubě načrtnul, následná finální etapa - domalba - kupodivu trvala jen tři týdny vyplněné únavou i eufórií - a stresem, že stromy obrostou listím a scenérie se změní.  

Hockney maloval, jeho asistent fotil digitálním aparátem, vkládal snímky v počítači na příslušné místo mozaiky a nosil výsledky zpátky malíři, aby věděl, kde se nachází a jak navázat.

Velmi adaptabilní dílo

Technologie tak vyřešila problém, se kterým se potýkali autoři velkých pláten v minulosti. Ostatně Hockney je autorem knihy Tajemství starých mistrů, ve které tvrdí, že mnozí z nich si při práci pomáhali optickými přístroji.

Foto: Archiv

Přesto nechtěl, aby měl výsledný tvar fotografie, která podle něj neumí zachytit prostor.  Právě napětí mezi rukodělností a technologií, mezi originalitou a reprodukovatelností, patří k tématům umělce spojovaného s pop artem.

Slavné jsou jeho koláže z fotografií i experimenty s faxy, ale stejně tak se proslavil i portréty a poklidnými výjevy bazénů, ve kterých se odráží prudké slunce Los Angeles.

I stromy na jeho maxiobraze mají popartové kořeny. "Je velmi adaptabilní," říká o darovaném díle.  "Můžete ho rozdělit do dvou částí,  ukázat buď jednu, nebo obě poloviny, nebo dokonce i čtvrtinu. Nebo naopak můžete vzít dvě kompletní reprodukce - to už vytvoříte skoro chrámový ochoz."

Foto: Jean-Pierre Goncalvez

Není to sice zdaleka největší olejomalba na světě, tohle prvenství se připisuje Tintorettovu obrazu Paradiso v benátském Dóžecím paláci, který má 9,1 na 22,5 metru.

Ale ti, kdo už obraz viděli, tvrdí, že vlastně Bigger Trees Near Warter nemají  s klasickým plátnem moc společného. Není to tradiční "pohled z okna" - ale dílo, které vás úplně vtáhne dovnitř, napsal britský The Telegraph.

 

Právě se děje

Další zprávy